En af de ting jeg ofte har manglet, når jeg har skulle løse konflikter med elever i indskolingen er en illustration, som er positiv og dermed viser det gode slutresultat, nemlig at eleverne bliver venner igen. Jeg har forsøgt mig med min egen løsningstrappe, som viser hvordan konflikten kan se ud for eleverne, men samtidig med at jeg rammesætter samtalen ved at understrege, at vi skal løse konflikten. Første skridt på trappen er at lytte på hinanden uden at afbryde. I næste fase af konfliktløsningen forsøger man at finde ud af, hvordan konflikten hænger sammen, her anvender jeg gerne arket fra sidste blogindlæg, hvor samtalen og hændelsesforløbet kan struktureres. Når vi har forstået, hvad der er sket, kan vi lettere bevæge os op i det grønne felt, hvor der forhandles om en løsning og laves fremtidige aftaler. Jeg oplever, at illustrationen hjælper eleverne med at holde fokus på løsningen og forstår den ramme, som jeg sætter for samtalen. Hvis du har lyst til at afprøve i din egen klasse, kan du printe billedet, eller tegne din egen version.
Mange hilsner
Charlotte
Bliv gode venner igen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.