Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Bjørns Dahls kvalitetsbegreb

Per Schultz Jørgensen
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:10

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Formand for KLs Børne- og Kulturudvalg Bjørn Dahl synes, at det er en god idé med børnehaven i skolefritidsordningsrammer (SFO). KL vil endda have gjort muligheden permanent. Hvorfor mon (Folkeskolen nummer 1-2)?

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Dahl hævder, at SFO-børnehaven ikke indebærer kvalitetsforringelse der eksisterer jo ikke »bestemte« krav til normeringen i hverken børnehaven eller SFO. Så kan det vel komme ud på et og der er jo også en formålsbestemmelse, siger Dahl. Der står ganske rigtigt ikke noget om normering i serviceloven, men der er en praksis på daginstitutionsområdet, som har været gældende i årevis og stadig er det, med økonomiske nøgletal per barn, forældreindflydelse som retssikkerhed, traditioner med udvikling, læring og omsorg samt fysiske rammer. Selvom der er sket en glidning mod decentrale aftaler, er der stadig en vis konsensus på disse områder, der klart adskiller børnehaven fra en SFO. Derfor peger SFO-børnehaven entydigt i retning af kvalitetsforringelse.

Dahl siger også, at KL har foretaget en undersøgelse. Der er tale om en rundspørge til forvaltningscheferne i de berørte kommuner. Men det er ingen videnskabelig undersøgelse, den savner enhver objektivitet, og den bygger på chefernes oplevelse af forældrenes og personalets formodede tilfredshed. I bedste fald: Den er udtryk for KLs selvspind.

Vi står tilbage med den opfattelse, vi gav udtryk for: Det bliver en kamp for at fastholde kvaliteten i børns liv, bureaukraterne og visse politikere vil sælge ud, og de har fart på i liberalismens hellige navn. Selvom retorikken siger noget andet. Og KL og Dahl ser fremtiden godt i møde med en kommunalreform foran sig. Derfor skal vi blive ved at kæmpe for et kvalitetsbegreb, der har indhold og mening i forhold til børns liv og i forhold til en fornem dansk tradition.

På ekspertgruppens vegne.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Bjørns Dahls kvalitetsbegreb

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS