Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Bedre hjælp til tosprogede

Per Bregengaard
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:11

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut (AKF) anfører i en ny analyse af Pisa-København, at lærerne generelt stiller for små krav til tosprogede elever (Folkeskolen nummer 33).

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Danmarks mest citerede skolepolitiker, professor Egelund, var hurtigt ude med bombastiske udtalelser om tvangsspredning, og at lærerne skal droppe synd for-mentaliteten. På grund af professorens manglende videnskabelige tilgang har jeg så påtaget mig at analysere analysen.

Lærernes lavere faglige forventninger dokumenteres gennem elevers og skolelederes spørgeskemabesvarelser. Det ville være relevant at afdække, hvad lærerne selv forventer, i stedet for udelukkende at se det gennem andres øjne.

Tre elevudsagn peger på lavere forventninger og én på højere. Det giver slør i argumentationen. Man kan også spørge, om der kunne være kulturelle forskelle i elevernes besvarelse af spørgsmålene. Det er relevant, da de tosprogede elever ifølge undersøgelsen i umiddelbar modstrid med de lave forventningskrav synes at bruge længere tid på hjemmearbejdet og lægge vægt på at aflevere til tiden. Forskelle i skolelederes vurdering af lærerne går ikke på et- og tosprogede, men på skoler med mange eller få af dem. Kan forskellen skyldes, at skolelederes fokus på problemet afhænger af elevernes dygtighed?

I Undervisningsministeriets evaluering af dansk som andetsprog peges der på, at efteruddannelse inden for undervisningen af tosprogede elever er med til at højne lærernes faglige forventninger til eleverne. Med andre ord: Har lærerne redskaberne til at forbedre de tosprogede elevers præstationer, slår man sig ikke længere til tåls med, at de har en slags handicap, som der ikke er så meget at gøre ved.

København yder en massiv indsats på området. Den skal forstærkes.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Bedre hjælp til tosprogede

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS