Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

At starte på en frisk

Når vi atter træder ind på skolen, bliver det på skuldrene af et år uden præcedens. Samme tidpunkt sidste år var blot endnu et “nyt år”, men ikke denne gang.

David Kosteljanetz
Start debatten
6. januar 2021, kl. 07:57

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Hvad tæller mest som en ny begyndelse? Kalender- eller skoleåret? En lang sommerferie kan give luft under vingerne, og netop tiden, de mange uger, kan sætte tingene i perspektiv. Det nye år derimod lokker med nye muligheder, og netop symbolværdien i denne handling kan være nok i sig selv. Men det er en stakket frist, uanset hvilken en man hælder til, for realiteterne banker altid på døren. Alle de forkromede planer og eventuelle nytårsfortsæt skal jo realiseres. Vi kender nok følelsen af ondt i håret efter en julefrokost, hvortil vi kvitterer “aldrig mere snaps”, hvorpå næste julefrokost igen byder på lækkerier fra De Danske Spritfabrikker, og atter ligger man med smerter i frisuren. Historien har en underfundig måde at gentage sig selv på.

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Når vi atter træder ind på skolen, bliver det på skuldrene af et år uden præcedens. Samme tidpunkt sidste år var blot endnu et “nyt år”, men ikke denne gang. Allerede i sommer fik vi en forsmag på, hvor mærkeligt det var med gensynsglæden. Skolelærere, et notorisk kærligt folkefærd med hang til kram og begejstring, anede ikke deres levende råd, da de genså alle deres elskede kolleger. Håndtrykket? Aldrig i livet! Engang så dybt formelt, nu en veritabel smittebombe. “Albuehilsenen” er nok blevet den mere gængse gestus. Den kan man levere med et glimt i øjet. Men nogle forfalder stadig til at kramme, med hvad det måtte indebære af farer for liv og levned.

Og børnene? De vælter stadig rundt i en art desorientering. Deres natur er netop kærlig og kontaktsøgende, så med smittefaren in mente står de i et ingenmandsland. Med Corona-vaccinen lige om hjørnet kan det være, at det alt sammen ændrer sig lige om et øjeblik. Lad os håbe det. Med skolelandskabet som en veritabel spøgelsesby hvor alting efterhånden er enten afsprittet eller afmærket, kunne det være dejligt med ægte hverdag uden et personalerum, der ligger øde hen. 2020 har været et virkelig mærkeligt år.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

At starte på en frisk

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS