Åbent brev til kommunernes Landsforening:Hvad skal jeg skrive? "Kære", "Hej"?? Og til hvem? Det er faktisk starten på min mail, jeg er usikker på. Resten kommer lige fra hjertet! Men det er også lige meget. Mailen er til HELE KL - også de enkelte kommuner, der indtil nu har forsøgt at sige, det jo ikke er dem, der fx har kørt kampagne mod lærerne. Men ved I hvad? DET ER DET! Så egentlig er det ligegyldigt, hvordan jeg begynder. Jeg har blot noget, jeg vil sige til hele KL:Jeg er lærer! Og jeg er tillidsrepræsentant. Det betyder, jeg de sidste måneder (ja ikke kun under de fire ugers lockout) har været vidne til og været en del af noget, jeg har følt fuldstændigt surrealistisk! Ja, faktisk fatter jeg stadig ikke, hvad der helt præcist skete. Det var noget med en ny skolereform (for ved hvilken gang!), der denne gang skulle finansieres af lærernes arbejdstid. Jamen det vil sige, vores overenskomstforhandlinger og den ny reform bliver blandet sammen? Spurgte vi forundret. Nej nej nej, DET var der ikke tale om. Respekt for den danske model... jo jo... Få timer ved forhandlingsbordet og bang - LOCKOUT! Forløbet set fra min side gider jeg ikke skrive om. Vi er alligevel ikke enige, og det er heller ikke min mission med denne mail. Jeg skal nu begynde på job igen på mandag, og i medierne hedder det sig, at nu er man klar til at gennemføre den nye reform, for nu er økonomien hentet til det via lærernes arbejdstid. Ja, det siges endda som om, det er det mest naturlige i verden. Og så er det, jeg bliver forvirret, for jeg troede ikke, de to ting havde noget med hinanden at gøre?Nå... men hvad ved jeg? Jeg er jo også bare lærer. Jeg er jo én af dem, der kun arbejder 16 timer om ugen, hele tiden holder ferie, er i en faggruppe, hvor dem over tres har fire ugers sammenhængende ekstra ferie, får tid for at forberede mine fag, selvom jeg i virkeligheden bare ligger i min have og tager sol.Eller hvad??!! Jo, KL - hvis ikke jeg havde et dårligt rygte før, så har jeg det i hvert fald nu! Og det har I sammen med regeringen været med til at sørge for. I har stået frem i medierne og gentaget løgn på løgn. Ja I har sågar kørt en direkte kampagne i aviserne. Helsidesannoncer MOD jeres egne ansatte. Hvad er det, jeg vil med den her mail? Pointen kommer nu. Lige netop i dag slog det mig! I har ikke gjort det med vilje! Det KAN I ikke have gjort. Hvis I havde kendt konsekvenserne, så havde I aldrig gjort det. Så dumme er INGEN mennesker! Hvis I havde vidst, at alt det her havde ført til, at (få) billister har givet os fingeren, når vi har stået ved skolerne om morgenen. Hvis I havde vidst, at jeg selv og mine kolleger til sidst ikke havde lyst til at gå ned at handle eller sidde til større familiefester osv., fordi det vrimler med folk, der er hoppet på jeres usmagelige kampagne. Folk, der nu selv synes, de har opskriften på den perfekte folkeskole. Folk, der da også synes, vi arbejder latterligt lidt. Jeg ved godt selv inderst inde, hvor meget jeg arbejder. Jeg ved godt selv, jeg er en god lærer. Jeg ved godt selv, vi i forvejen laver god skole. Men I ved udmærket godt, hvad der begynder at ske med folk, når man på den måde kører en massiv kampagne og dag efter dag må stå og forsvare sig - uanset, hvor man går hen. Eller gør I? Det KAN I ikke gøre. For så havde I ikke gjort det! Vi har aldrig bedt om lønforhøjelse. Det eneste vi har krævet var at få sikret, der var tid til forberedelse. Vores kamp blev en kamp for den danske model, men vores kamp har allermest handlet om, vi vil børnene det bedste - vi vil kvalitativ undervisning! Takken for den kamp har været en disrespekt uden lige!Så jeg spørger jer nu: Hvad så nu? Selvfølgeligt møder vi mandag og passer vores job. Men i min optik, så skylder I os en kæmpe undskyldning, og det kan kun gå for langsomt med at få en sådan sat i værk - landsdækkende som lokalt. Og som sagt, så tænker jeg, I ikke har gjort det med vilje, og så kan man jo nå at sige undskyld. Hvad gør vi for at skabe det gode ry om læreren fremover? Jeg mener, I har en kæmpe opgave foran jer. Og det her... det vil jeg ALDRIG glemme jer for!Trine Nors, Skive
Debat
Åbent brev til KL
I lørdags sendte jeg en mail til KL. Den blev delt ca. 2000 gange på facebook og endte også i Skive Folkeblad. Jeg deler den lige her også. Jeg har i øvrigt ikke fået svar fra KL.
Åbent brev til KL
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.