Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

6. ferieuge kommer til at koste 3000 kr.

Med OK15 kommer det til at koste mig op mod 3000 kr. at holde fri i 6. ferieuge. Tidligere kostede det ingenting

Karsten Bräuner
Karsten Bräuner
10 kommentarer
23. april 2015, kl. 11:06

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

10 kommentarer

På min skole har jeg hidtil kunnet holde fri i 6. ferieuge unde videre – det var blot en uge, man havde fri. Efter ja'et til OK15 vil det komme til at koste omkring 3000 kr.

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Fra netop udsendt nyhedsbrev fra Aalborg Lærerforening:

– – –

Når du skal beslutte dig for, hvorvidt du vil afholde eller have 6. ferieuge udbetalt, skal du være opmærksom på, at dit valg kan have økonomiske konsekvenser.

Du skal være opmærksom på, hvordan skolelederen vil opgøre dit undervisningstillæg.

Forvaltningen har gjort skolelederne opmærksom på, at man ikke kan få udbetalt undervisnings-tillæg for timer, der ikke læses. Det betyder, at der ved afholdelse af 6. ferieuge kan planlægges med 39 uger i stedet for 40 uger med undervisning.

Eksempel for en fuldtidsansat lærer, der underviser mere end 750 timer pr. år.

Du underviser 21 timer / 28 lektioner om ugen svarende til 840 timer om året. Alt efter hvordan der planlægges, kan du miste 21 timers undervisning (svarende til én uge). Dette svarer til:

21 x 117,48 = 2.467 kr. i mistet undervisningstillæg. Dertil kommer mistet pension og feriegodt-gørelse.

Tallene er kun ét eksempel og ændrer sig, hvis du er børnehaveklasseleder, eller får tillæg for specialundervisning m.fl.

Såfremt du skal undervise de 840 timer på 39 uger, kan én konsekvens ved afholdelse af 6. ferie-uge være, at du får mindre tid til forberedelse næste skoleår, da undervisningen og forberedelsen er presset sammen på 39 uger.

– – –

Jeg siger tak for JA'et til OK15!

Betaler 'almindelige' lønmodtagerer (HK'ere, murere, ingeniører …) også for at holde fri i deres 6. ferieuge? Jeg troede, at formålet med Lov 409 var at gøre mig 'almindelig'…

10 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

6. ferieuge kommer til at koste 3000 kr.

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

• Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer