Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

30 Jahre Mauerfall

Jeg skrev den 29.09.2019 et blogindlæg med titlen ”30 år efter murens fald”: https://www.folkeskolen.dk/885584/30-aar-efter-murens-fald

Jeg er i dag blevet opmærksom på tidsskriftet ”Brennpunkt Deutsch”s temanummer ”30 Jahre Mauerfall”. De to materialer supplerer i høj grad hinanden og giver mulighed for differentiering og fordybelse.

Flemming Nygaard
Flemming Nygaard
Start debatten
30. september 2019, kl. 16:46

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

3o Jahre Mauerfall

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Sind wirklich schon 30 Jahre seit dem Mauerfall vergangen? Und lohnt es sich, dass wir uns noch mal mit diesem Thema beschäftigen? Ist nicht schon alles gesagt worden, was die deutsche Teilung, die friedliche Revolution in der DDR, die Wiedervereinigung und die „Ossis und Wessis“ betrifft?

Således indleder redaktionen bag tidsskriftet „Brennpunkt Deutsch“ sit temanummer nr. 1- 2019.

Som så ofte før lykkes det redaktionen at ramme lige i plet, når det drejer sig om autentiske interviews.

På spørgsmålet kan der kun svares. Ja, det lønner sig at beskæftige sig med temaet.

„30 Jahre Mauerfall“ indledes med henvisning til videotekster fra youtube om „Mauerfall“ og suppleres med den medrivende optagelse hvor Schabowski stammer sig igennem med oplysninger om, at muren er faldet og at indrejse til vesten kan ske ”ab sofort”: https://www.youtube.com/watch?v=TQiriTompdY

Tidsskriftet ”Brennpunkt Deutsch 1/2019” indeholder tre spændende interviews, som kan lyttes via soundcloud i en meget fin kvalitet.

Det første interview er med Jana Hensel, en velkendt journalist og forfatter. Temaet er ”Als die Mauer fiel, war ich 13”.

Det næste interview er med Aram Radomski, der lavede hemmelige filmoptagelser, der efterfølgende blev smuglet til og offentliggjort i Vesttyskland – optagelser, der bidrog til murens fald. Særdeles spændende.

Det tredje og sidste interview med Frau Alperstaedt, er fra et besøg i ”Mauermuseum” i Berlin, hvor man praktisk talt føler sig frem til fortidens liv i DDR. Har man ikke tidligere aflagt museet et besøg, får man lyst til det efter afsluttet lytning og læsning.

Til alle interviews er der opgaver.

Hvor Gyldendals, ”fagportalen til tysk”, sætter fokus på Tysklands deling, livet og hverdagen i DDR samt Berlinmurens fald fokuserer ”Brennpunkt Deutsch” især på, hvad der er beskrevet ovenfor.

De to materialer supplerer derfor hinanden og giver mulighed for fordybelse og differentiering.

”Brennpunkt Deutsch” (https://brennpunktdeutsch.dk ) suppleres endvidere af tekster som ”Warum wählen so viele Ostdeutsche die AfD? ” for ikke at forglemme en fornem opfordring, hvor eleverne kan være aktive og måske få lyst til at besøge Berlin: ”Warum machen wir nicht eine Klassenfahrt nach Berlin?”

God læse-, se- og lyttelyst!

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

30 Jahre Mauerfall

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS