Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

´Åndsfrihed, ligeværd og demokrati´ fordrer konkrete ståsteder

Åndfulde, demokratiske ståsteder i den offentlige debat – hvilken rolle har tv, radio og aviser?

Lærke Grandjean
4 kommentarer
28. august 2016, kl. 12:42

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

4 kommentarer

Svend Brinkmanns taler i sin nye bog ´Ståsteder´ vor tids åndløshed midt imod og vover at stille sig frem i det åbne rum med sin appel: Vi har et ansvar for hinanden!

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Med filosoffen K.E. Løgstrup holder vi altid noget af hinandens liv i vore hænder, men med tidens blinde accept af konkurrencestatens jagt på økonomisk vækst – overser vi noget af det vigtigste i livet, nemlig den mellem-menneskelige ansvarlighed.

Selvom stærke økonomiske kræfter trækker i en populistisk retning, hvor aviser, tv og radio – som centrale fora for den offentlige, demokratiske og værdimæssige samtale og debat – blot skal servicere os som ´forbrugere og lyttere i et konkurrencestatssamfund´, så tror jeg, at de fleste mennesker i Danmark stadig foretrækker at være ´borgere i et demokratisk velfærdssamfund´.

Jeg er, ud over at være lytter, også borger i et demokratisk samfund, hvis formål med en fri radio, presse – samt skoler, universiteter med videre – det er at oplyse mig og udfordre mig med alt det, som netop ikke er tydeligt, klart og umiddelbart tilgængeligt. Hvis man isolerer borgere i Danmark til roller som ”lyttere” (eller ”elever”, ”patienter”, ”studerende” osv), så glemmes borgerbegrebet og dermed åbnes en ladeport for at opfatte Danmarks befolkning som en forbrugermasse, der kan ”faciliteres” ud fra ensartede grupperinger eller systemer.

Men i stedet for at betragte mennesker som systemer, bør det være samfundets og skolens stadige opgave at søge efter ståsteder, så selve formålet om ´åndsfrihed, ligeværd og demokrati´ via dialog og debat ikke forsvinder i forbrugerismens golde egoisme og konkurrencementalitet.

Derfor: Hvis man graver et spadestik dybere omkring oplysning og viden i et demokratisk samfund – og omkring værdier i børns og voksnes almindelige hverdag – så har tv, radio og aviser en vigtig rolle.

Men det er ved at ligne en generel tendens i konkurrencestatens navn, at det åndfulde og demokratiske sættes uden for døren, og i stedet topstyres der ud fra devisen: Mere underholdning, så de infantile her-og-nu behov i befolkningen tilfredsstilles. Mindre eftertanke og offentlig diskussion, hvilket ellers kunne tilgodese det voksne ønske om dybere indsigt, viden og demokratisk dialog.

´Hastighed, fleksibilitet, omskiftelighed´ og ´nu skal vi have det sjovt´ er ikke i sig selv værdier, det er de alt for overfladiske til at kunne være.

Men desværre er det netop disse ´værdier´, den nye kanalchef Thomas Buch-Andersen i Danmarks Radio ønsker skal ligge bag sine kommende p-1 programmer. Det er derfor, DR aktuelt har planer om lukning af p-1 programmerne ´Eksistens´, ´Netværket´, ´Kulturlørdag´ og ´Religionsrapporten´. http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/p1s-programlukninger.-drs-fejlagtige-facilitering-af-lytterne

De påtrængende dybere, demokratiske spørgsmål, der bør debatteres i skole og samfund: Hvad vil vi egentlig i dybere forstand med vores fælles samfund? Hvad vil vi med radio, tv og aviser?

Med andre ord: Hvilke værdimæssige ståsteder vil vi have?

4 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

´Åndsfrihed, ligeværd og demokrati´ fordrer konkrete ståsteder

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS