Først fik vi stave- og grammatikkontrol, så kom online
ordbøger og så fik vi Google Translate og andre smarte oversættelsesmaskiner. Og
nu har vi ChatGPT.
Annonce:
Indtoget af sprogteknologier har givet mange
fremmedsprogslærere grå hår længe før vi fik ChatGPT. Alle disse hjælpemidler
har haft indflydelse på den måde, vi diskuterer fremmedsprogsundervisningen på.
“Det er langt fra første gang i historien, at skolens faglighed må tilpasse sig
den teknologiske udvikling.”
En ting er sikkert: Vi kan ikke lukke øjnene for
udviklingen, og vores fornemmeste opgave er at uddanne de unge mennesker i at
anvende disse teknologier, så det bliver dem der styrer teknologien og ikke
omvendt.
Annonce:
Vi er således kommet i en fase, hvor vi skal
eksperimentere med teknologier, så vi kan blive klogere på, hvordan vi kan
bruge dem konstruktivt.
Her kommer et lille eksempel på, hvordan ChatGPT kunne
anvendes i franskundervisningen. Eksemplet kan nemt overføres til andre sprog
og temaer.
Les
loisirs - Mon weekend
Det tager ikke mange øjeblik at fremstille en tekst,
afspille den eller få den oversat.
Annonce:
Hvordan kan vi så udnytte det? Et bud er at
kombinere skriftlighed og mundtlighed, og lade eleverne tage ejerskab på de
tekster, som de beder ChatGPT om at producere.
I dette eksempel:
Jeg har bedt ChatGPT om at skrive en tekst på fransk på begynderniveau om en ung på 15 år, der fortæller om sin weekend.
Jeg har derefter
lavet en lydfil af teksten ved hjælp af programmet Narakeet (Narakeet er et online værktøj, som blandt andet nemt bruges
til at konvertere tekst til tale)
Annonce:
Jeg har også bedt ChatGPT om at oversætte den tekst, som den lige har skrevet til dansk.
Kommentarer til ChatGPT
Der er selvfølgeligt nogle opmærksomhedspunkter i forhold til at bruge tekster, som er genereret af ChatGPT.
I ovenstående eksempler ville jeg have fortrukket, at teksten anvender pronomen on i stedet for nous, da denne form lægger sig mere op ad dagligdagssprog.
Annonce:
Derudover er formen: Nous sommes allé manger des pizzas er lidt tungt, og jeg vil fortrække, at eleverne kunne sige On a mangé des pizzas. Jeg noterer også en inkohærens i sætningen: C’était amusant et nous avons beaucoup transpiré.
Disse opmærksomhedspunkter kan fint give anledning til at diskutere de tekster, som ChatGPT foreslår. Nogle punkter vil kunne gennemskues af eleverne, andre ville skulle italesættes af læreren.
Det andet opmærksomhedspunkter er, at eleverne ikke nødvendigvis får de samme forslag frem, selvom de stiller nøjagtig de samme spørgsmål. Det giver god anledning til, at eleverne kan sammenligne deres forslag og dele udtryk og ordforråd.
Aktiviteter med tekst og lyd
ChatGPT kan blandt andet bruges til, eleverne eksperimentere med at formulere forskellige ”prompts”, som for eksempel:
Skriv en tekst på fransk på begynder niveau om en ung pige på 15 år, der fortæller om sin weekend. Pigen er sportsinteresseret og kan ikke lide at læse.
Skriv en sjov tekst på fransk i en hverdagssprog om en ung dreng på 15 år, der fortæller om hvordan har tilbragt sin weekend med venner.
Skriv en fjollet/sørgelig/festlig tekst om…
Når elever har fået teksten fra ChatGPT, kan de bagefter:
Læse teksten som ChatGPT foreslår og
tage de udtryk, som de kan bruge. Bagefter kan de bruge de udtryk, som de har valgt i deres egen tekst om det samme emne.
Få teksten læst højt for at øve udtalelsen.
Oversætte teksten til dansk for at gennemskue og forstå teksten på fransk.