I næste måned offentliggøres resultaterne af den internationale undersøgelse af skoleelevers teknologiforståelse, Icils, og i december undersøgelsen Timss af 4.-klassers matematik- og naturfagskundskaber.
Organisationen bag undersøgelserne er den internationale sammenslutning af forskermiljøer, IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement).
Tirsdag valgte IEA den danske forsker Christian Christrup Kjeldsen, DPU, Aarhus Universitet, som ny formand.
”Jeg er helt utrolig stolt og beæret over den enorme tillid, jeg er blevet givet med valget som formand for IEA. Jeg har været med i IEA i snart 10 år som medlem af generalforsamlingen og bestyrelsen", siger den danske forsker.
Som formand kommer Christian Christrup Kjeldsen til at spille en central rolle i at styrke IEA's mission om at fremme forståelsen af, hvordan uddannelsespraksis, processer og politikker kan forbedre kvaliteten af undervisning og læring på tværs af landegrænser, fortæller han.
IEA er en non-profit og uafhængig organisation, der samarbejder med over 60 lande og mere end 100 uddannelsessystemer. Organisationen har siden 1958 undersøgt elevernes færdigheder inden for emner som matematik, naturvidenskab, læsning, medborgerskab, teknologiforståelse og informationskompetence.
Christian Christrup Kjeldsen ser frem til at lede organisationens arbejde og bidrage til at fremme undervisning og læring for alle børn på globalt plan.
"At jeg en dag skulle få lov til at sætte retning for den internationale skoleforskning havde jeg ikke forestillet mig tilbage i 1998, da jeg sprang ud i mit første lærerjob som nyuddannet. Jeg tror heller ikke, at de lærere, der havde mig til specialundervisning i indskolingen, havde forestillet sig det. Men måske er det værd at huske, at det ikke altid går sådan, som det ligger i kortene", siger Christian Christrup Kjeldsen.
Dansk forsker valgt til at stå i spidsen for anerkendte internationale skole-undersøgelser
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.