Anmeldelse
Faglig læsning i fagene
Faglig læsning i fagene
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Alle lærere i skolen skal arbejde med faglig læsning, det slås fast i Fælles Mål. Denne bog kommer med udspil til, hvordan det kan gøres i praksis. Bogen er rettet mod alle lærere i skolen og understreger vigtigheden af, at de har viden om læsestrategier og læseformål i forbindelse med arbejde med forskellige fagtekster. Dansklærerens opgave er at lære eleverne det elementære grundlag for læsningen, mens det både er faglærernes og dansklærernes opgave at arbejde med læseforståelse og forskellige læsestrategier. Faglærerne skal undervise i de enkelte fags særlige ordforråd, taksonomi og struktur i sproget, hvis eleverne skal kunne forstå faglige tekster.
Fakta:
Titel: Faglig læsning i fagene
Forfatter: Lone Skafte Jespersen, Anne Risum Kamp
Pris: 249 kroner
Sider: 88 sider
Type: Bog
Forlag: Akademisk Forlag
Læseforståelsen hænger sammen med beherskelse af fem elementer, der i bogen er anbragt på en læsetrappe. Selv om de enkelte elementer bygger på hinanden, er arbejdet med læseforståelse dog nærmest en spiralformet læreproces, hvor man stadig må vende tilbage til underliggende trin i forbindelse med arbejdet med nye teksttyper.
Læsetrappen består af følgende elementer: læseforståelse, fagbogens opbygning, læseteknikker/læsemåder, teksttyper og læseforståelsesstrategier/redskaber. I bogen koncentrerer forfatterne sig om arbejde med fagenes skolebøger. Det kan godt undre, at andre tekster og medier ikke er inddraget.
Der skelnes klart imellem læseteknikker og læseforståelsesstrategier. Et afsnit rummer også gode forslag til systematisk evaluering. Jeg kan se mange paralleller til Merete Brudholms bøger og Ruth Mulvads "Sprog i skole".
Bogen er et glimrende redskab til at få de mange gode intentioner, teorier og metoder i forbindelse med faglig læsning omsat til en konkret og brugbar handlingsplan.