Anmeldelse

Faglig læsning i fagene

Faglig læsning i fagene

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle lærere i skolen skal arbejde med faglig læsning, det slås fast i Fælles Mål. Denne bog kommer med udspil til, hvordan det kan gøres i praksis. Bogen er rettet mod alle lærere i skolen og understreger vigtigheden af, at de har viden om læsestrategier og læseformål i forbindelse med arbejde med forskellige fagtekster. Dansklærerens opgave er at lære eleverne det elementære grundlag for læsningen, mens det både er faglærernes og dansklærernes opgave at arbejde med læseforståelse og forskellige læsestrategier. Faglærerne skal undervise i de enkelte fags særlige ordforråd, taksonomi og struktur i sproget, hvis eleverne skal kunne forstå faglige tekster.

Fakta:

Titel: Faglig læsning i fagene

Forfatter: Lone Skafte Jespersen, Anne Risum Kamp

Pris: 249 kroner

Sider: 88 sider

Type: Bog

Forlag: Akademisk Forlag

Læseforståelsen hænger sammen med beherskelse af fem elementer, der i bogen er anbragt på en læsetrappe. Selv om de enkelte elementer bygger på hinanden, er arbejdet med læseforståelse dog nærmest en spiralformet læreproces, hvor man stadig må vende tilbage til underliggende trin i forbindelse med arbejdet med nye teksttyper.

Læsetrappen består af følgende elementer: læseforståelse, fagbogens opbygning, læseteknikker/læsemåder, teksttyper og læseforståelsesstrategier/redskaber. I bogen koncentrerer forfatterne sig om arbejde med fagenes skolebøger. Det kan godt undre, at andre tekster og medier ikke er inddraget.

Der skelnes klart imellem læseteknikker og læseforståelsesstrategier. Et afsnit rummer også gode forslag til systematisk evaluering. Jeg kan se mange paralleller til Merete Brudholms bøger og Ruth Mulvads "Sprog i skole".

Bogen er et glimrende redskab til at få de mange gode intentioner, teorier og metoder i forbindelse med faglig læsning omsat til en konkret og brugbar handlingsplan.