Forskning

En ny rapport fra Bogpanelet sætter fokus på forskning i læsning.
En ny rapport fra Bogpanelet sætter fokus på forskning i læsning.

Ny rapport giver overblik over betydningen af læsning

Udvikler læsning empatien hos børn? Hvad betyder digitaliseringen for læsningen? Og hvilke tendenser er der i børns læsevaner? Det er nogle af de spørgsmål, en ny rapport, "Pejlemærker i aktuel forskning om læsning", ser på. Rapporten indeholder også interview med forfattere og forskere om læsning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kulturministeriets Bogpanel og Bogpanelets følgegruppe har ønsket at få belyst ny viden om læsning, især læsning af skønlitteratur.

Det er der kommet en rapport ud af, som har dykket ned i den aktuelle forskning i læsning. Rapporten er skrevet af lektor og underviser i dansk, cand.mag. og ph.d på læreruddannelsen på Fyn Jimmi Michelsen (forfatterens navn er tilføjet 03.05 kl. 22.25).

Rapporten svarer på fire spørgsmål: Hvilke tendenser er der i børns, unges og voksnes læsevaner? Hvad betyder digitaliseringen for vores læsning - og særligt læsning af litterære tekster? Hvilken betydning tillægges læsning og læsefærdigheder for mennesker og samfund? Og hvad siger den aktuelle forskning om mulige effekter af litterær læsning? Og via en gennemgang af den nyeste forskning forsøger de at besvare spørsgmålene uden at tage stilling. 

Powered by Labrador CMS