Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Dansk

Alle tiders dansk 7

Birgit Christensen
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:22

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Af L. Algreen, J. Reeckmann og L. Raadam

Oplevelsesbogen, 216 sider, 138 kroner

Lærervejledning, 100 sider, 350 kroner

To lydbånd, 108 minutter, 450 kroner

Aktivitetsbogen, 96 sider, 42 kroner

Alinea

Når anmelderen glemmer tid og sted og bare læser for gys og fornøjelse, må det være en god bog, og det er oplevelsesbogen virkelig. Glimrende valg af tekster – flest fra vor tid, men også 1.000 år gamle sager fra 'Prædikerens Bog' og historien om Babelstårnet mesterligt fortalt af Anna Sophie Seidelin. Det er en meget smuk bog, og så er den tilmed billig.

Der er to lydbånd med de svenske, færøske og norske tekster, desuden interview med Thomas Vinterberg og Kim Sjøgren.

Lærervejledningen er fuldt på højde med forgængerne fra 3.-6. klasse. Ud over at repetere den udmærkede tekstpædagogik, der deles op i den historiske, den etiske, den sociale og den æstetiske dimension, er der adskillige glimrende artikler blandt andet om sprog- og læsepædagogikken, om billedkunst, kulturforståelse. Et spændende indslag om forumteater er lige til at bruge i de større klasser. (Forumteater er en teaterform, hvor publikum er meget aktive – de springer ind og ændrer handlingen).

Men så ned på jorden, når det gælder aktivitetsbogen. Hvor tit skal det siges? Det dur ikke med disse forlagsstyrede opgavehefter. Da slet ikke, når det øvrige materiale hviler på et så flot helhedssyn. Man viser respekt for og tillid til eleven i arbejdet med oplevelsesbogen. I sidste del af timen skal han så vise, om han har fulgt pænt med, for nu gælder det ikke om at tænke – bare om at hitte de svar, som læreren forventer, og forsøge at få dem griflet ned på alt for få og smalle linjer. Den arbejdsform er nedværdigende.

Nu skal ret være ret: De fleste opgaver er gode, de skulle bare have stået som mulige ideer i lærervejledningen.

Minihåndbogen med ordklasser, staveregler og så videre kan slet ikke undværes, men den bør trykkes i et lille smart lommeformat – måske sammen med regne/matematikregler? En sådan bog kunne gå hen at blive elevens helt uundværlige værktøj.

Birgit Christensen

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Dansk

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS