Gruppearbejde i salen på Geocenter

Tal om geografien i et billede

Geografforbundet havde 50 års jubilæum under covid-19-nedlukningen, så jubilæet blev fejret fredag med en konference. I workshops arbejdede deltagerne med at finde geografien i et billede – forstå sammenhænge, se mønstre og menneskers levevilkår.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Geografi er nøglen til meget og kan sætte gang i mange samtaler. Derfor er det bekymrende, at faget har så få timer og så lav status, lød det fra flere oplægsholdere på fredagens konference i Geocentret i København.

"Vi er bekymrede for geografifaget. Vi ser en stadig stigende naturvidenskabelighed i undervisningen, hvor geografi er en del af naturvidenskaben i folkeskolen. Der er ikke noget galt med naturvidenskab, men i samarbejdet med de andre fag i folkeskolen oplever vi, at mange har svært ved at se, hvad der er geografi", lød det fra Geografforbundets formand Lars Bo Kinnerup.

Han fremhævede fagets fire grundsten: rumlighed, at afdække mønstre, at se og forstå sammenhænge og menneskenes levevilkår.

Bachelor: Naturfagsprøven forvrider geografi

Det hele kom i spil i workshoppen, hvor deltagerne skulle finde geografien i et billede. Hver gruppe fik en kuvert med billeder, som de kunne vælge iblandt. Der var landskaber af alle typer, fossende vand, bjerge, veje og byer, nybyggeri, hvaler i ishav, blomster…..

Infrastruktur i Venedig

En gruppe valgte et trafikkort over Venedig og begyndte med at tale om grundstenene.

"Egentlig kunne det ligne et metrokort med stationer".

"Ja, det kunne være Undergrunden i London eller en cityring".

"Det er let at genkende et trafikkort, når man tidligere har set nogle. Det er globalt. Sådan et kort kunne også være gangene på Herlev Hospital, der er også sat et kort op for at hjælpe folk på vej. Man kan følge den gule linje eller den blå".

Gruppen var beriget med en lærer, der oprindeligt kommer fra Italien tæt på Venedig, så der kom nye oplysninger om trafikmønstre, sikringsdæmring og koordinering af affaldssystem.

"Selv om Venedig ikke er en cirkulær by, så bliver transportsystemet alligevel cirkulært, fordi det er brugbart".

Lærerstuderende: Hvorfor kan jeg ikke få tre naturfag?

Gruppen kom omkring historien, hvor krydderier blev indskibet til byen, de talte om indvandring og om byens status som turistcentrum. At der kom alt for mange turister, så man måske må sætte begrænsning på antallet, og de talte om betydningen af covid-19, der satte en stopper for turisterne.

Vandstanden, klimaændringer, strømforhold, at der igen er kommet biologisk liv i Rio Grande, fordi der er færre turister og mindre trafik og forurening var emner, gruppen diskuterede.

Folks levevilkår fra fiskeri til handel og servicefag. Afhængigheden af turisterne, hele diskussionen om bæredygtighed kom op, men gruppen nåede også forbi vigtigheden af at få eleverne ud for selv at undersøge.

Både folkeskole, privatskole, gymnasium og universiteter var repræsenteret i gruppen.

"Vi skal ud og pille ved tingene, når vi underviser i geografi. Eleverne skal bruge fagets metoder ude. Det er vigtigt", lød det undervejs.

Geografi til alle

Faget geografi indeholder det hele. Det handler om, hvordan mennesket er spændt ud mellem naturen, kulturen, samfundet.

Alle bør have geografi - det er ideelt i tværfaglige sammenhænge. Det har både undersøgelser og it med, sagde professor emeritus ved Naturfagenes Didaktik Jens Dolin.

Blog: Hvad er geografi?

Han fremhævede fagets mulighed for at lave autentisk undervisning med dilemmaer, der kan motivere eleverne, og hvor undersøgelsesbaseret undervisningsmodeller indgår.

"Og så skal eleverne bagefter op til en helt traditionel eksamen. Det er et mærkeligt system. Det må vi tale med Undervisningsministeriet om", sagde han, og anbefalede Geografforbundet at styrke lobbyarbejdet for faget.

Konferencen indeholdt også oplæg om permafrost i Arktis, vandets betydning i klimaforandringerne, undersøgelser om madspild og et oplæg om Verdens Bedste Nyheder.

Powered by Labrador CMS