I første omgang tilmeldte Danmark sig tre Pisa-undersøgelser, Pisa 2000 med fokus på læsning, Pisa 2003 med fokus på matematik og Pisa 2006 med fokus på naturfag. Sidstnævnte offentliggøres officielt på tirsdag den 4. december, men i går slap de første resultater ud. De viser en klar fremgang hos de danske 15-årige inden for naturfag.
Skolestyrelsen oplyser, at Danmark har tilmeldt sig Pisa 2009, og at udgiften til hver af de fire undersøgelser har ligget på cirka 12 millioner kroner - cirka 2 millioner til OECD og cirka 10 millioner kroner til det danske Pisa-konsortium. Konsortiet består af DPU, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AKF, Anvendt Kommunal Forskning, og SFI, Det nationale Forskningscenter for Velfærd. For de pengene får Danmark også en særlig ekstra-undersøgelse blandt 16½-årige, som gennemføres for at se, hvordan danske unge ligger, når de har gået i skole lige så længe som unge i lande, hvor man starter tidligere i skole. Desuden har Danmark i år deltaget i et forsøg med en it-baseret Pisa-test, hvis resultater dog ikke indgår i den egentlige Pisa-rapport.
Danmark er klar til en ny Pisa
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.