Når noget for alvor lykkes første gang, fortjener det opmærksomhed. "Computerspillets fortællinger" er den første gennemført vellykkede bog til folkeskolen om emnet computerspil. Bogen springer behændigt forbi pionerernes udgangspunkt: "Computerspil er sjove, eleverne elsker dem, vi må inddrage dem i skolen". Den svinger lige så elegant uden om emnet "computerspil må kunne bruges som læringsmiddel", selvom emnet i sig selv er interessant. "Computerspillets fortællinger" rammer præcist ned i computerspillet som udtryksmiddel på lige fod med mange andre udtryksmidler i kulturen.
Computerspil er gode historier, der kan analyseres, reflekteres over og perspektiveres ud fra. Det gøres med klassiske begreber som karakteranalyse og perspektivering, men også med genretypiske begreber som fokalisation, gameplay og game mechanics. Bogen kommer med sine bud på gode, eksemplariske spil og er fuld af gode forslag til, hvordan arbejdet med spillene foregår i praksis - når spillet er slut. Spiloplevelsen forsøges nemlig bibeholdt i videst muligt omfang.
Denne bog er ikke skrevet før. Den er grundigt gennemarbejdet og læner sig op ad den aktuelle computerspilsforskning. Derfor kan den blive lidt svært tilgængelig for en 5.-klasse-elev, men det er prisen, når man skriver en bog, der skal indgå i både elevers og læreres dannelse. Og det gør den. Tillykke. Nu håber vi bare, skolernes it-systemer vil byde computerspillene velkommen.
Computerspillets fortællinger
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.