Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Cepos kupper ministeriet: Rangliste over ”gode” og ”dårlige” skoler

På Undervisningsministeriets hjemmeside er der spærret for at danne ranglister ud fra skolernes karakterer. Men tænketanken Cepos har nu kuppet spærringen og offentliggjort en rangliste, som ifølge tænketanken viser, at friskoler er bedre end folkeskoler til at løfte eleverne fagligt.

På www.undervisningseffekt.dk kan man klikke sig ind på den enkelte kommune og se den såkaldte "undervisningseffekt".

Karen Ravn
Karen Ravn Onlineredaktør
Start debatten
11. august 2015, kl. 18:49

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

På uvm.dk kan man for hver enkelt skole se en såkaldt socioøkonomisk reference for, hvordan man kunne forvente, at den enkelte skoles afgangskarakterer ville ligge ud fra elevernes socioøkonomiske baggrund. Men det er ikke muligt at udtrække en rangliste. Men den ligger fra i dag på www.undervisningseffekt.dk . Tænktetanken Cepos har udviklet et program, der kan generere en rangliste og melder ud, at man for hvert år i fremtiden vil blive trække tallene ud og offentliggøre ranglister.

Top ti over skolerne i Cepos statistik over såkaldtundervisningseffekt i 2014 med placeringen i 2010 i parantes:

1) Hay Skolen (privatskole ) (7)

2) Fredericia Realskole (privatskole) (288)

3) Tirsdalens Skole, Randers (380)

4) Ahi Int. School (privatskole) (187)

5) Brenderup og Omegns Realskole (privatskole) (78)

6) DIA Privatskole (15)

7) Havrehedskolen, Nordfyns Kommune (562)

8) Herningsholmskolen, Herning (131)

9) Parkskolen, Struer (der var tre skoler med det navn i2010)

10) Provstegårdskolen, Odense (160)

undervisningseffekt.dk

"Daværende undervisningsminister Christine Antorini forsøgte i 2012 at gøre noget ved problemet med de svage skoler, men opgav efter pres fra skolerne og kommunerne. Og det betyder, at problemet stadig består", siger forskningschef Henrik Christoffersen, Cepos, med henvisning til at Antorini dengang måtte sige undskyld til fire skoler, der var blevet hængt ud på ministeriets hjemmeside som særligt dårlige på et fejlagtigt grundlag.

Nyt statstilsyn med skolerne: Dialog frem for rangliste

Cepos har siden 2006 offentliggjort sine egne ranglister over den såkaldte undervisningseffekt, som ifølge tænketanken viser, hvor meget skolens formår at løfte de eleverne fagligt i forhold til det forventede med den socioøkonomiske baggrund. Men i den rangliste, tænketanken offentliggør i dag, har Cepos brugt ministeriets statistiske model, den socioøkonomiske reference, fra henholdsvis afgangsprøverne i 2010 og 2014.

Professor: Skolerne er statistisk set lige gode

Cepos' video om 'undervisningseffekt'

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Cepos kupper ministeriet: Rangliste over ”gode” og ”dårlige” skoler

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS