Ann-Berit Lauritsen

Profilbillede af Ann-Berit Lauritsen

Overlærer

Mølleskolen, Ry

Jeg er dansklærer og PLC-medarbejder på Mølleskolen i Ry. I mit lærerliv er børnene i centrum. Min undervisningstid er ikke min egen. Den tilhører børnene. Jeg har særligt fokus på børnefællesskaber. Det er vigtigt for mig, at børnene er trygge i deres fællesskab. Så bliver de nemlig i stand til at deltage i undervisningen og få optimalt udbytte. Jeg er også optaget af at skabe deltagelsesmuligheder for alle (læs: så mange som muligt netop den dag!), og jeg binsisterer på at udvikle ALLE elever, jeg møder. Forældresamarbejdet bruger jeg meget energi på. Trygge forældre giver tryggere børn. Jeg elsker mit arbejde og tænker på det uafbrudt - også når jeg har fri, og jeg gør det med glæde og stolthed.

1   10

Vores nye maker-depot er et skatkammer....

På Mølleskolen har vi gang i opbygning af Maker-space og FabLab. I den forbindelse har jeg ryddet op i alle skolens kroge og samlet et lille skatkammer af dimser og genbrugsmaterialer, som alle må bruge.

0   7

Chromebook-kørekort

Når jeg nu gerne vil undgå, at børnene skal "lære" ved at følge en opskrift, jeg har lavet - men i stedet undersøge, hvad en Chromebook kan, så kræver det i høj grad noget af mig. Det lykkedes faktisk helt OK, forleden dag...

0   4

Fokus på fællesskab

Mit evindelige omdrejningspunkt er fællesskabet, og hvordan jeg kan lære børnene at være positivt bidragende ind i klassefællesskabet til alles bedste.

0   5

Mine elever kan godt selv.....

Jeg gør mit bedste for at lade børnene tænke selv. Sådan har jeg bestemt ikke altid undervist. Det er blevet tydeligt i min bevidsthed indenfor de seneste år - og jeg gør mit bedste for at holde mig på stien.

11   60

Hvorfor kan børnene ikke huske???

Fredag afsluttede jeg dagen i 2.c med spørgsmålet: Hvad har I egentlig lavet i denne uge? Og så blev der stille...

0   14

Vi skal lære at være stærke indeni...

...sagde jeg til Mohammad, da han fortalte mig, hvor bekymret han var for at tage på sheltertur. Han skulle nemlig overnatte første gang uden mor og far, og han var ikke sikker på, at han kunne.

0   15

Vi har talt om døden i dag.

I forbindelse med emnet: "Kirken" besøgte vi den lokale kirkegård. Forud for besøget havde vi en fantastisk samtale om livet og døden.

0   16

Mie er mere end sin diagnose

... eller fortællingen om at lykkes som elev i folkeskolen imod alle odds.

1   26

Fredagsbreve til forældre..

Jeg bruger fredagsbreve som et middel til at vinde forældrenes tillid. Jeg forsøger ærligt og åbent at fortælle forældrene om den hverdag, vi dag har sammen, deres børn og jeg - på godt og ondt.

12   78

Hvad er 'pigefnidder'?

En betegnelse, der dækker over min manglende vilje til at forsøge at gennemskue, hvad der egentlig foregår blandt pigerne i min klasse?

0   49

Lys i en mørk tid - tilbage i 1. klasse.

Må jeg godt skrive om noget andet end, hvordan corona-restriktioner påvirker mine arbejdsvilkår og mine elever? Det er nemlig her i denne mørke tid, at jeg for alvor kan skimte lys i tunnelen efter et efterår, hvor jeg lige skulle vænne mig til at være tilbage i 1. klasse.

25   26

Ondskabsfuld er et ord, jeg undrer mig over...

Måske har I også prøvet at udfylde alenlange skemaer om elever, som er indstillede til en undersøgelse hos PPR. Forleden fandt jeg et af disse skemaer i kopimaskinen og kiggede det igennem - og undrede mig....

0   19

Nej, forældrene skal ikke blande sig udenom

I min butik skal de blande sig.

0   11

Gør det noget, hvis jeg ikke er 100% klar?

Første skoledag i 1.c - og jeg var langt fra klar, altså så klar som jeg gerne ville have været.

0   21

Endnu en tur i 1. klasse

og jeg glæder mig!!

7   44

Det er simpelthen en ommer!!!

Den nationale trivselsmåling

4   20

Fællesskabet før individet

- hvem tager ansvaret?

0   1

Hvad du ønsker, skal du få....

Juleønsker til min arbejdsplads

0   8

Nationale test

- giver mig altid en smule kvalme