Underviser i læreruddannelsen
KP
Vi er fem lærerstuderende med interesse for den flersprogede elev i den danske folkeskole. Vi er alle i gruppen selv flersprogede og kan relatere til Tagensbo Skoles elever. I vores samarbejde med Tagensbo Skole, har vi forsøgt at finde et løsningsforslag til matematik, der er nemt og realiserbart. Vi har taget fokus i matematikundervisningen, herunder elevernes udfordringer med at udvikle det matematiske fagsprog.
Skole-tours løfter de unge i lokalområdet økonomisk, fagligt og socialt på samme tid. Skolen og fritidsklubben skal skabe relevante fritidsjobs.
Den 25. november 2019 udkom artikler på bl.a. DR og Politiken om, hvor skidt det står til i folkeskolen mht. læsning. Vi er kommet længere væk fra at indfri målene, som blev indført med folkeskolereformen, og Pernille Rosenkrantz-Theil mener, at dette er bekymrende. Eleverne er gået fra 72% gode læsere til 70%, hvilket stadig er 10% lavere end det ønskede. Samtidig ved vi, at eleverne læser i deres dagligdag - sms’er, Facebook-opslag, Instagram-posts og artikler på Reddit. Så hvorfor er deres niveau ikke højere, og hvordan kan vi som lærere påvirke dette i en positiv retning?
Læs, spil og forstå ‘Slå et slag for læsning’ er et løsningsforslag til bedre FSA-læseprøveresultater. I samarbejdet med Tagensbo Skole har vi fundet ud af, at elevernes mundtlige FSA-prøver viser positiv fremgang, hvorimod deres FSA-læseprøve er udfordret.
Elevernes læsning i de danske folkeskoler er fortsat faldende. Dette viser resultatet fra de nationale test 2019, hvor andelen af gode læsere i dansk, er faldet på tværs af klassetrin. Samme tendens viser resultaterne fra folkeskolens afgangsprøver i 2019, hvor karaktergennemsnittet for læsning også er faldende. Men hvilke tiltag kan folkeskolens lærere tage for at vende udviklingen?
Der kan være mange udfordringer forbundet med skole-hjem-samarbejdet. På Tagensbo skole må de ofte ringe flere gange, for at få forældrene til at dukke op til forældremøderne. Løsningen på dette problem er måske enklere end vi tror.