Lisbeth Sanggaard Sonne

Profilbillede af Lisbeth Sanggaard Sonne

lærer

Sølystskolen, Silkeborg

3   44

Min hjerne er ved at nedsmelte over vedvarende ændringer

Lærerne er ofre for, at politikerne gør sig lækre overfor vælgerne og lover guld og grønne genåbninger af skolerne. Jeg har bare brug for arbejdsro.

1   27

Giv lærerne retten til at bestemme, hvordan de udendørs skoledage skal forløbe.

Jeg har fundet min helt store ja-hat frem (en neongul regnhat) i anledning af udedagen næste tirsdag, hvor jeg skal være sammen med min 8. klasse. Jeg vil jo helst ikke fremstå alt for mavesur, for det klæder ikke en kvinde i min alder. Jeg vil nøjes med at konstatere, at jeg undrer mig over beslutningen.  Samt at jeg glæder mig over, at det trods alt er lyst kl. 8 om morgenen!

0   13

Fra sympatisk blæksprutte til havheksen Ursula – noget om glæder og udfordringer ved hjemmeskolen.

Nogle dage på hjemmekontoret er bare bedre end andre. Der er dage, hvor jeg føler mig som en super effektiv blæksprutte, der jonglerer med opgaver og undervisning. Jeg har overblik og overskud, og lader mig overhovedet ikke påvirke af evindelige afbrydelser. Ikke engang teenagedatterens raseri over et tomt køleskab kan forstyrre min indre zen-balance.

0   123

Min sindssygt spændende coronatid

Det mest spændende jeg har oplevet for nyligt, var den dag jeg gik på toilettet, og hunden fulgte efter mig og skubbede døren op på vid gab. Fra wc-brættet kunne jeg se direkte hen til computeren, hvor jeg netop havde sat en klasse til at arbejde selvstændigt.

4   94

Så luk dog alle skoler i hele landet og få sænket smittetallene!

Smitten i befolkningen stikker helt af nu. Uanset hvem man taler med, så har de selv været smittet eller kender nogen der har. Jeg har stadig oftere elever i isolation, og smitten er massiv overalt omkring mig blandt familie og venner.

0   24

Hotline til børneværelset … giv kammeraterne ansvaret for at inddrage de hjemsendte elever i undervisningen.

Vi er efterhånden vant til at eleverne bliver sendt hjem i isolation, og at der går evigheder, inden de er testet og har fået svar. Det er altså ikke ret godt, når man går i 8. klasse og er ved at arbejde sig gennem eksamenspensum.

8   164

Skolerne danner en perfekt ramme for smittespredning

En morgen lå jeg under dynen og hørte i radioen, hvor dygtige lærerne er til at undervise børn i coronaregler. Tak for tilliden, men det er altså lige så forkert, som at jorden er flad. Man skal nærmest bo på en anden planet – eller på Christiansborg - for at være uvidende om, at de unge mennesker gerne må sidde klistret op ad hinanden og dele computer og blyanter. De må færdes i store grupper, klumpe sig sammen i køen og tage dampende fællesbade. Skolebørn møder ikke ret mange andre coronaregler end spritflasken på katederet. Det er ikke så underligt, at de 10-19-årige nu er den største gruppe med covid-19.

0   220

Covid-19 deler befolkningen i et A- og B-hold

Mine arbejdsforhold som folkeskolelærer i en coronatid er anderledes end mange andre menneskers. Jeg indgår i en iskold beregning over, hvad der skal til for at holde samfundet kørende. Jeg synes, at corona har delt befolkningen i et A-hold og et B-hold.

0   165

Lærerne føler sig sårbare overfor coronasmitte

Lærerne står dagligt i utallige situationer, hvor der er risiko for at blive smittet med COVID-19. Jeg ville ønske, at vores arbejdsgiver – i dette tilfælde kommunen – ville vise mere forståelse personalets bekymring og i højere grad forsøge at indrette dagligdagen, så alle trygt kan gå på arbejde.

7   398

Kære Michael Ziegler

Nu hvor du og dine kollegaer har arbejdet på livet løs med at finde en ny overenskomstaftale, så vil jeg bare lige fortælle, at din indsats i 2013 gjorde et uudsletteligt indtryk på mig. Den ændrede faktisk mit liv, på en mere gennemgribende måde, end det nogensinde er lykkedes for fagforeningen, som jeg dog ellers betaler loyalt til.

1   62

Jeg kan ikke finde ud af at læse min opgaveoversigt for næste skoleår!

Hvis jeg spurgte en sygeplejerske eller en politibetjent, om de forstår deres arbejdsplan, så de ville nok synes, at det var et latterligt spørgsmål. Selvfølgelig gør de det! Hvis jeg nu spurgte mine kollegaer, om de helt præcist forstår, hvordan deres arbejdsopgaver og deres opgaveoversigt hænger sammen, så er jeg lige så sikker på, at mange ville svare nej. Jeg må i hvert fald helt ærligt indrømme, at jeg ikke er i stand til at forklare min egen, og det er simpelthen for dårligt!

16   76

Jeg vil da selv bestemme, hvilke undervisningsmaterialer jeg skal bruge!

Allerede den første dag efter corona gik det til min rædsel op for mig, at jeg ikke længere kunne logge på grammatiktræning på nogen af danskportalerne. Jeg ringede til Clio og fik venlige Rasmus i røret, som kunne fortælle, at de fremragende, selvrettende grammatikopgaver var kun en midlertidig coronaforanstaltning. Nu havde jeg ellers lige fået det implementeret i min undervisning, så det var da mere end almindeligt træls. Heldigvis kan man tilkøbe det, så der er ingen grund til at fortvivle!

19   51

Hvem skal bestemme over den digitale udvikling?

Vi er ikke engang vendt tilbage til arbejdspladsen, før skoleforvaltningen har sat sig selv på dagsordenen for et afdelingsmøde. De vil gerne høre noget om vores erfaringer med den digitale undervisning. De plejer ikke sådan at henvende sig direkte, så hvad skyldes æren mon?

2   24

Digitalt hjemmearbejde afslører skolens styrker og svagheder

Her på det seneste har jeg oplevet tre familier i min omgangskreds give udtryk for, at deres børn er meget glade for at arbejde hjemmefra. Ja, faktisk er børnene så tilfredse med situationen, at de foretrækker det frem for at gå almindeligt i skole.

23   34

Kan hjemmeundervisning erstatte vikarer i fremtiden?

Nu har vi arbejdet hårdt for at få hjemmeundervisningen til at fungere, og så er det næste naturlige skridt at overveje, hvad man så kan bruge erfaringerne til. Mit forslag er at udfase vikarerne for alle de ældste klasser.

1   21

Det forsømte forår … eller foråret, hvor livet vender tilbage?

Netop som jeg har accepteret, at sommerferien nok kommer til at foregå på Villa del Terrasso, åbner landet op igen. Det virker faretruende, når man samtidig følger med i omverdens coronarædsler.  Men egentligt er jeg klar til det.

0   59

Karantæne er verdens bedste it-kursus

I sommers surmulede jeg over, at alle årsplaner skulle laves i Meebook. Som om jeg gad tvinges til at bruge sådan et latterligt program i min undervisning.  Og synes jeg, at det var nemt eller smart? Nej det da ved gud, jeg ikke gjorde. Jeg surmulede videre, da vi fik Aula UDEN lektiebog. Jammen hvad havde de kvajpander da forestillet sig? At eleverne skulle trawle ugeplanerne i Meebook igennem for samtlige fag hver dag? Ved juletid havde nærmest ingen af mine over 100 elever fået det lært. Så synes jeg måske, at det var nemt eller smart? Nej, det da ved gud, jeg ikke gjorde.

0   25

Det digitale undervisningshelvede

Facebook og messenger er blevet min redningsplanke, når jeg skal holde løbende kontakt med mine elever og lave hjemmeundervisning. Diverse undervisningsplatforme har nemlig vist sig at være mere nedlagt af corona end befolkningen i almindelighed, og det er demotiverende for børn (og forældre) at stå tidligt op og være nummer 38.000 i køen til ”matematikfessor” eller ikke kunne komme på Aula for anden dag i træk. Når platformene endelig virker, er børn og forældre forvirrede og sender bunker mails til lærerne.

0   25

Mens vi venter på corona …

Den første panik over, at coronavirus krydser landegrænser trods vildsvinehegn og svært befæstede grænseovergange, er vist ved at finde et naturligt leje. Nu kan vi i hvert fald joke med det:  Alle børnene kom hjem fra Kina, undtagen Mona, hun fik corona!

0   32

“Silkeborg-modellen” …. Et lærerliv med tillid og frihed

Klokken 15.10 er mine sidste undervisningstimer slut, og jeg er mentalt nedsmeltet. Min hjerne er gået på stand by. Jeg er vist ikke den eneste - mine kollegaer er nærmest skeløjede af udmattelse. Man kunne jo nærmest ikke se min røv for bare skosåler, da jeg fik fri i eftermiddags, men nu er jeg klar igen - nogle timer derhjemme og noget mad har fået mig tilbage på sporet. ”Nu” er helt præcist kl. 21 en mørk aften, og jeg sidder helt alene på skolen ved mit skrivebord.