Lisbeth Sanggaard Sonne

Profilbillede af Lisbeth Sanggaard Sonne

lærer

Sølystskolen, Silkeborg

19   48

Hvem skal bestemme over den digitale udvikling?

Vi er ikke engang vendt tilbage til arbejdspladsen, før skoleforvaltningen har sat sig selv på dagsordenen for et afdelingsmøde. De vil gerne høre noget om vores erfaringer med den digitale undervisning. De plejer ikke sådan at henvende sig direkte, så hvad skyldes æren mon?

2   23

Digitalt hjemmearbejde afslører skolens styrker og svagheder

Her på det seneste har jeg oplevet tre familier i min omgangskreds give udtryk for, at deres børn er meget glade for at arbejde hjemmefra. Ja, faktisk er børnene så tilfredse med situationen, at de foretrækker det frem for at gå almindeligt i skole.

23   32

Kan hjemmeundervisning erstatte vikarer i fremtiden?

Nu har vi arbejdet hårdt for at få hjemmeundervisningen til at fungere, og så er det næste naturlige skridt at overveje, hvad man så kan bruge erfaringerne til. Mit forslag er at udfase vikarerne for alle de ældste klasser.

1   20

Det forsømte forår … eller foråret, hvor livet vender tilbage?

Netop som jeg har accepteret, at sommerferien nok kommer til at foregå på Villa del Terrasso, åbner landet op igen. Det virker faretruende, når man samtidig følger med i omverdens coronarædsler.  Men egentligt er jeg klar til det.

0   58

Karantæne er verdens bedste it-kursus

I sommers surmulede jeg over, at alle årsplaner skulle laves i Meebook. Som om jeg gad tvinges til at bruge sådan et latterligt program i min undervisning.  Og synes jeg, at det var nemt eller smart? Nej det da ved gud, jeg ikke gjorde. Jeg surmulede videre, da vi fik Aula UDEN lektiebog. Jammen hvad havde de kvajpander da forestillet sig? At eleverne skulle trawle ugeplanerne i Meebook igennem for samtlige fag hver dag? Ved juletid havde nærmest ingen af mine over 100 elever fået det lært. Så synes jeg måske, at det var nemt eller smart? Nej, det da ved gud, jeg ikke gjorde.

0   23

Det digitale undervisningshelvede

Facebook og messenger er blevet min redningsplanke, når jeg skal holde løbende kontakt med mine elever og lave hjemmeundervisning. Diverse undervisningsplatforme har nemlig vist sig at være mere nedlagt af corona end befolkningen i almindelighed, og det er demotiverende for børn (og forældre) at stå tidligt op og være nummer 38.000 i køen til ”matematikfessor” eller ikke kunne komme på Aula for anden dag i træk. Når platformene endelig virker, er børn og forældre forvirrede og sender bunker mails til lærerne.

0   22

Mens vi venter på corona …

Den første panik over, at coronavirus krydser landegrænser trods vildsvinehegn og svært befæstede grænseovergange, er vist ved at finde et naturligt leje. Nu kan vi i hvert fald joke med det:  Alle børnene kom hjem fra Kina, undtagen Mona, hun fik corona!

0   28

“Silkeborg-modellen” …. Et lærerliv med tillid og frihed

Klokken 15.10 er mine sidste undervisningstimer slut, og jeg er mentalt nedsmeltet. Min hjerne er gået på stand by. Jeg er vist ikke den eneste - mine kollegaer er nærmest skeløjede af udmattelse. Man kunne jo nærmest ikke se min røv for bare skosåler, da jeg fik fri i eftermiddags, men nu er jeg klar igen - nogle timer derhjemme og noget mad har fået mig tilbage på sporet. ”Nu” er helt præcist kl. 21 en mørk aften, og jeg sidder helt alene på skolen ved mit skrivebord.

10   72

Vi risikerer at tabe de dygtige børn!

Vi bør anerkende, at velfungerende familier sjældent gider at lægge børn til samfundseksperimenter, der handler om at rumme alle børn i den samme klasse, hvis de føler, at det trækker deres egen pode ned. Folkeskolen risikerer at miste en værdifuld gruppe af middelklassebørn, hvis vi ikke tager forældrenes forventninger til skolen alvorligt.

0   23

Mit stormfyldte forhold til Tabulex … min Bridget Joneske dagbog. Sæson 2.

Jeg brugte hele januar på at blive skarp på Tabulex, og synes egentligt selv, at jeg var en uovertruffen it-haj til sidst. Med indlægget ”Mit forhold til Tabulex … min Bridget Joneske dagbog”, tænkte jeg, at nu var den ged barberet godt og grundigt skaldet. Men sådan gik det ikke. Lavinen ruller stadig som en anden soap opera. Vi kører nu på sæson to, og hovedpersonen lever stadig!

36   277

Folkeskolereformen ... systemet tabte og lærerne vandt!

Hvis du også var dybt krænket over den måde, reformen blev gennemtrumfet (og det var endda før, det blev moderne at være krænket), så er vi i samme båd. Men i dag synes jeg, at reformen var til lærernes fordel, og jeg er overbevist om, at mange klarsynede politikere har fortrudt - og med god grund.

5   35

Mit forhold til  Tabulex … min "Bridget Joneske" dagbog

Søndag d. 5. januar: På med nytårs-ja-hatten! Hvis min it-udvikling blev sat ind i et darwinistisk udviklingstræ, så var jeg på niveau med en guppy! Jeg er lidt it-forskrækket, men er min skepsis overfor Tabulex nu også berettiget? Jeg beslutter at være min egen forsøgskanin. Jeg har brugt Tabulex i årevis uden at lære det ordentligt at kende. Det er sikkert bare mig, der er en nød! Mit nytårsforsæt skal være at følge de nye regler og finde ud af det.

2   26

De nye fraværsregler … kommer næsten til at kræve en privatsekretær!

Det er næppe forbigået nogens næse, at kommunerne skal til at sanktionere, hvis eleverne har fravær. Det har nu medført nye retningslinjer for registrering af fravær, som læreren skal håndhæve.

62   169

AULA … tvinger mig til at bryde notatpligten.

Min kriminelle løbebane begyndte for nylig, da jeg skulle skrive noget i logbogen. Det kunne jeg ikke finde ud af, og det skyldes for en gangs skyld ikke mine manglende talenter. Funktionen ”logbog” findes nemlig slet ikke.

0   81

Guide til at skrive elevplaner (til læreren) … og hvordan man læser dem (til forældrene)

De årlige elevplaner er sådan en pligt-opgave, som man kan skubbe og skubbe til natten før deadline! Man skal som bekendt høre sandheden fra børn og fulde folk – og fra læreren ikke at forglemme. Den er en tung opgave ind imellem. Det er trods alt forældrenes hjerteblod, man taler om, og sandheden er nogle gange ilde hørt. Derfor har lærere udviklet helt deres eget sprogbrug, så de kan tilsløre den grumme sandhed i forblommede vendinger, så alle kan klare mosten! Men hvad betyder det egentligt, det som læreren har skrevet?

0   19

Jeg holder af hverdagen ...

Noget om huske arbejdsglæden!

0   20

Ud af huset … er en ren forhindringsbane!

Vi vil rigtig gerne have vores elever med ud i den virkelige verden, og det vil politikerne også rigtig gerne have, at vi gør, men hold nu op, der er mange hurdler på vejen.

1   50

Computere ... grænseløse muligheder og endeløse konflikter

Dagen starter med at ældstedatteren og jeg sidder i bilen på vej til gymnasiet, da hun udbryder: ”moar”, på den der bestemte måde, der signalerer, at nu kommer der noget vigtigt. ”Ved du egentligt godt, at dine elever snyder dig, når de sidder ved computeren?”

0   70

De nationale test er uvurderlig statistisk materiale … og måske ikke så nemme at fjerne igen for fru Rosenkrantz

Det er rystende, hvad resultater fra de nationale test kan bruges til, og derfor gætter jeg på, at de er kommet for at blive.