Morten Korsbakke Sørensen

Profilbillede af Morten Korsbakke Sørensen

Folkeskolelærer

Dybkærskolen, Silkeborg

Udskolingslærer der prøver at se det hele menneske og tror på at man med det rigtige mindset kan flytte alt, selv bjerge :) Underviser i naturfag, kulturfag og matematik.

4   136

Du er for dygtig til at skulle på teknisk skole – du skal da have en gymnasial uddannelse!

Cirka sådan har det lydt for mange af de elever jeg mødte på teknisk skole, i løbet af sidste uge, dengang de gik i folkeskole.

12   23

Spanskrøretsgenindførelseifolkeskolen.dk ;-)

Jeg er selvfølgelig ikke tilhænger af spanskrør og afstraffelse af elever, men for en del elever har moderne samtalepædagogik fejlet, og hvad gør vi så? Findes der et moderne alternativ til Mogens Frohn og Fulton pædagogikken?

0   27

Hvem har vores ryg, når vi bruger magten?

Som lærer risikerer man at komme i situationer, hvor det er nødvendigt at anvende magt. Det skal vi kunne acceptere og håndtere. Hvis ikke vi kan det, må skolerne og læreruddannelsen oppe sig, og træne os og (efter)uddanne os lærere. Men for nogle er det ikke noget der sker en gang i mellem, men mere eller mindre hver dag – og det er ikke meningen eller noget vi kan holde til i længden.

8   15

(Hvad gør vi) Når kun det korrekte facit tæller …!

Kender I det at man har en elev, som har det her selvbilledet, hvor de tror de ikke er dygtige og praktisk talt ingenting kan? Og selv en mega flot opgavebesvarelse, med en lille fejl i facit, virker som benzin på bålet …!

21   13

Karakterer for flid – ja hvorfor ikke?

Jeg kan forstå hvorfor folk ikke ønsker flere karakterer, men at man ikke vil tage dialogen og hjælpe vores undervisningsminister i den rigtige retning, uden at gå i selvsving, forstår jeg ikke!

8   14

Dannelse kontra forbud

I ugen der netop er gået, fik vi taget en god og vigtig debat om regler i skolen og personlig frihed til at vælge tøj, så skal vi ikke tale noget mere om dannelse, nu vi er i gang?

0   9

Om at planlægge at bryde med planen…

Jeg har en plan, lige ind til jeg får en idé der går i en anden retning. Det kan også være andres ideer og tanker, der sætter gang i det hele.

0   9

Velkommen tilbage – til alle relationerne

Så er vi igang igen. For langt de fleste af os, er det et tilbage til hverdagen, velkendte ansigter og måske ligefrem stærke relationer – men der er måske også nogle nye ansigter - og hvordan er det nu lige det er?

6   10

Kan man måske …? Karakter i naturfag, del 2

Pludseligt tikker en besked en ind, fra en kollega fra en anden skole: Har du time? Ring lige!

0   8

“Online” eksperimenter - og faglige tekster

Jeg har sammen med mine to 8. klasser de gennemført det første af de 4 fællesfaglige forkusområder, som skal opgives til eksamen. Og det er blevet helt anderledes end jeg har gjort det før.

0   10

Refleksioner over den online matematikundervisning …

Når alting bare køre derudad og man er i flow, husker vi så at se alt det der ikke lykkes så godt? Den online matematikundervisning kan noget, det er da helt sikkert!

0   4

Jeg glæder mig til at få eleverne tilbage IRL …

… også selvom det kun er en dag om ugen. Fordi jeg har savnet dem og jeg ved de har savnet hinanden (og måske også os lærere).