Studerende
Professionshøjskolen Absalon
Er det ok at synes (føle), at den teoretiske og formelle del i læreruddannelsen/jobbet kan være langt fra virkeligheden og for firkantet? At teorien ligefrem distancerer praksisoplevelsen?
Hvordan kan der lyttes på en sådan måde, at andre har lyst til at tale, og tales på en sådan måde, at andre har lyst til at lytte? [1]
Tanker om første uges fjernpraktik: tekniske problemer, tidsspild, succesløse kreative løsninger og mangel på relation
Året er ved at nå til ende; eksamenerne står for dørene, femte semester afsluttes og praktikken nærmer sig – en formodet glædens tid der i stedet handler om begrænsninger og tvivl
I en verden fuld af fristelser, muligheder og begrænsninger er vi nødt til at kunne vurdere, hvad vi vil med vores veje i livet – men hvornår og hvordan ved man, at man har valgt rigtigt?
Et lettere forsinket indlæg; tiden er knap og hjernen har stået på standby – men netop dette har givet plads til at ræsonnere over det nu foregående og næste skoleår
Vi alle kan have svært ved at komme op om morgenen og komme i gang med dagens to-dos – også digitalt
Den nye isolerede og digitale (midlertidige) hverdag sætter den digitale dannelse på prøve, og vores digitale livsførelse bliver for alvor testet
Tanker og forestillinger er konstant blevet vendt op og ned i ugevis – nu en evaluering
Tankemylderet har meldt sig – hvilken slags lærer vil jeg være, og hvordan virkeliggør jeg mine tanker og hensigt?
At lære et nyt sprog kan være en sjov og meningsfuld oplevelse med det virkelige livs sprogbrug og social interaktion
Forventninger og krav fylder meget i forsøget på at skabe sig en identitet som lærer, og det kan stige én lidt til hovedet, men det er vigtigt at huske, at hver situation er unik
Rollen som elev er et livsvilkår; vi lærer af os selv og af hinanden livet igennem, og derudfra former vores selviscenesættelse
At studere til lærer er komplekst – og handler i den grad om menneskesyn, som det handler om faglighed