Atle Winther

Profilbillede af Atle Winther

Valgfagsunderviser i programmering

atlewinther@protonmail.com

1   40

Børn skal ikke tvinges til sociale medier

Jeg er alvorligt bekymret for den tendens jeg oplever, når jeg ser skoler nævne sociale medier som en del af fjernundervisningen. Lad det være op til eleverne om de vil på sociale medier i deres fritid, og se i stedet efter hvor de gode undervisningsplatforme er.

7   3

Screen Recording

Her er to gode bud til gratis screen recording.

0   22

Linux

Hvis valget stod mellem tech-giganternes løsninger eller blyant og papir, så ville jeg ikke tøve et sekund med at sige, at vi burde gå tilbage til blyant og papir.

0   12

AI midt i mellem mennesker

Vil mødet mellem mennesker fremover kunne indrettes bedre gennem kunstig intelligens? Og er det i mødet mellem mennesker, at vi skal skabe AI-modeller, så vi sparer tid, og derved bliver mere effektive?

3   16

Digitalt Selvforsvar

Åbent brev til folkeskolens elever om datasikkerhed, hvordan de voksne gemmer sig, og hvorfor det er vigtigt at være bevidst om sine egne data. Og ikke mindst en brugbar liste med værktøjer til digitalt selvforsvar.

2   8

Kunstig intelligens og dine data

Et lille skriv om kunstig intelligens og indsamling af data, og vigtigheden i at passe på hvem vi giver vores data til.

1   11

Python i undervisningen

Programmeringssproget Python er i virkeligheden lidt af en julehistorie, om et hobbyprojekt, som blev til et af verdens mest benyttede programmeringssprog. Og som tilmed egner sig fantastisk som undervisningsværktøj i folkeskolen.

0   14

Vil vi se en modreaktion?

Teknologipagten er i mine øjne en giftig cocktail og komplet forfejlet, hvis den skal få børn og unge til at interessere sig for STEM. Kommer vi til at se en modreaktion fra lærerne?

1   21

De kommercielle data

Er man sikret imod at en data bruges kommercielt af andre, bare fordi Kommunernes Landsforening siger det?

1   42

Kejserens nye klæder V2.0

Er der behov for at vi bliver mere kritiske over for den teknologiske strømning. Og har vi i det hele taget behov for så meget plastik, så mange dimser, og så meget teknologi i børnehøjde?

0   34

Programmering og computational tænkning

Når det drejer sig om computational tænkning, er der både tale om logisk såvel som kreativ tænkning. Computational tænkning er en vigtig evne for os alle sammen at kunne mestre.

0   11

Teknologibegejstring

Debatten om teknologi i undervisningen bør drejse sig om hvorvidt teknologien bør og kan inddrages som et redskab, der løfter det faglige niveau. Det skal ikke bare bruges i teknologi-begejstringens navn.