Natascha Drachmann

Profilbillede af Natascha Drachmann

Videnskabelig assistent

Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns Universitet

Natascha Drachmann er cand.mag. i tysk og dansk og er tilknyttet forsknings- og udviklingsprojektet "Tidligere Sprogstart - Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed", hvor hun primært beskæftiger sig med tysk og flersprogethedsdidaktik.

0   9

Flersprogethedsdidaktik: Byg bro mellem sprog på otte sproglige niveauer

I den nyeste udgave af Sproglæreren har jeg argumenteret for, hvordan alle elevers læring og deltagelsesmuligheder kan styrkes gennem en flersprogethedsdidaktik. Jeg vil her zoome ind på de otte sproglige niveauer, som det er muligt at arbejde med sprogsammenligninger på.

0   16

Hvordan kan vi udvikle elevernes sproglige opmærksomhed i den tidlige sprogstart?

"Arbejd fra start af med sproglig opmærksomhed". Sådan lyder en af de centrale praksisanbefalinger til den tidlige sprogstart. En øget sproglig opmærksomhed er med til at fremme elevernes læring og styrke deres tilegnelseshastighed. Eleverne bliver simpelthen bedre til målsproget og lærer det hurtigere, hvis de bliver bevidste om målsprogets strukturer. Men hvordan kan vi arbejde med sproglig opmærksomhed på en meningsfuld måde allerede i begynderundervisningen?

0   25

Mein Sprachenpass - en meningsfuld indgang til tyskundervisningen i 5. klasse

Et nyt skoleår står for døren. På skoler landet over sidder spændte 5. klasseselever, der skal til at have tysk som deres 2. fremmedsprog i skolen. Fælles for de nye tyskelever er, at de alle har sproglige ressourcer med sig i baggagen, som de kan drage nytte af, når de skal lære det nye tyske målsprog. Når et nyt sprog skal læres, kan det nemlig give rigtig god mening at trække på det, man allerede ved og kan i forvejen.