Mona Kjær

Profilbillede af Mona Kjær

Lærer

Lærer i folkeskolen med overvejende praksis i tysk. Rejser rundt som gæstelærer med Das fliegende Klassenzimmer.

2   13

Gemt, men ikke glemt

Husker du projektet med husketeknikker i tysk på Sønderbroskolen i Aalborg? Har det så båret frugt her et år senere?

0   18

Åh...det er hos Asger!

I dag har jeg været i gang med at teste elever i 7A på Sønderbroskolen i forbindelse med projektet i tysk med husketeknikker. Sjældent har jeg været så glad som tysklærer i over seks timer i træk!

0   15

Ordforrådstilegnelse må aldrig stå alene

Vi er ret spændte på at se resultaterne fra den sidste test med de elever, der har været med i Memo Danmark-projektet på Sønderbroskolen. Tal taler nu engang deres helt tydelige sprog.

1   21

Von nichts kommt nichts!

Al læring kræver en indsats. Som vi siger på tysk: Von nichts kommt nichts! Størst udbytte af en god indsats får vi jo så, når vi også kan huske de ting, vi har lært.

2   22

Intet husket - intet lært

Kan man lære elever i 6. og 7. klasse 100 tyske ord på tre uger? Kan eleverne også huske både ord og deres grammatiske værdi tre måneder senere?

0   23

Om piraten, papegøjen og pudlen

Tysk og dansk har et tæt sprogfællesskab – udnyt det! Når tysk skal bruges som undervisningssprog i begynderundervisningen, gælder det om at udnytte de mange ord, sprogene har tilfælles. Der er et hav af dem. Hvorfor bruge ”Sehenswürdigkeiten”, når ”Touristattraktionen” er så meget nemmere for eleverne at forstå?

0   33

Brug målsproget som undervisningssprog

Tysk i 5. klasse hvor læreren overvejende – måske endda udelukkende – taler tysk til eleverne. En utopi? Nej, og så er det bare så vigtigt – især i begynderundervisningen.