Jens Skou Olsen

Profilbillede af Jens Skou Olsen

Ph.d., Associate Professor

Den Danske Scenekunstskole, Rytmisk Musikkonservatorium, bestyrelsesmedlem i Tænketanken Sophia

Jeg er Ph.D., Associate Professor samt hovedunderviser påDiplomuddannelsen i Kulturledelse, Den Danske Scenekunstskole. Jeg er musiker, komponist, forfatter og foredragsholder. Ud over at turnere som jazzmusiker rundt om i verden er jeg også docent påRytmisk Musikkonservatorium i København, hvor jeg arbejder med undervisning, vejledning, forskning og kursusvirksomhed inden for improvisationsmusik og ledelsesudvikling. Jeg sidder i bestyrelsen for Tænketanken Sophia og er engageret i ledelses- og udviklingsprojekter i stat og kommuner. Siden 2011 har jeg været optaget af forskning i transformativ oplevelse som forudsætning for skaberværk og innovativ praksis og har udgivet en række artikler og bøger om skaberværk, ledelse og arbejdsliv bl.a. antologien ”Truth and Experience” (Cambridge Scholars 2016), ”Musisk ledelse” (Klim 2013), ”Følelser i ledelse” (Klim 2011) og ”I fællesskabets tjeneste” (Gyldendal 2010). Musiker og komponist Som musiker spiller jeg og har spillet og turneret med ind- og udenlandske stjerner bl.a. Lee Konitz, Chris Cheek, John Tchicai, Kenny Vollesen, Horace Parlan, Marilyn Mazur, Marie Bergman, David Murray, Etta Cameron, Kenny Drew, Harry Beckett, Gregory Hutchinson, Finn Ziegler, Andy Sheppard, Muhal Richard Abrahms, Harry “Sweets” Edison, Hank Jones og Ulla Henningsen. Senest har jeg høstet stor anerkendelse (Boris Rabinowitsch i Jazz Special for CD’en Summer on the Moon feat. Sanne Graulund, Nikolaj Hess, Charlotte Munck, Jonas Johansen, Christina von Bülow, Lars Storck og Benita Haastrup. I Danmark har jeg gennem de sidste 28 år været en del af Christina von Bülow Trio med guitaristen Jacob Fischer. Som komponist har jeg bidraget til den danske sangskat i bl.a. sangantologien Sange til Morgen og Aften på Edition Wilhelm Hansen sammen med bl.a. Carl Nielsen, Per Nørgård, Bo Holten og Vagn Holmboe.

2   29

Ledelseskommissionen på afveje?

Dannelsesnoter fra et regnfuldt Møre Romsdal i Norge omkring kampen om lærerens identitet, tredje del.

12   53

Læreren i hvid kittel med måleinstrumenter om halsen

Dannelsesnoter fra et regnfuldt Møre Romsdal i Norge omkring kampen om lærerens identitet, anden del.

2   84

Kampen om lærerens identitet, første del

Dannelsesnoter fra et regnfuldt Møre Romsdal, Norge

0   22

Trivselsligningen: Skal børn og voksne absolut trives i folkeskolen?

Et indlæg om trivsel, hvor jeg diskuterer relevansen af trivsel for folkeskolen og udvikler en ligning for trivsel!

0   38

Charlotte Rønhof på skoleledermødet 2017 – en mikroanalyse

Der er blevet skrevet og talt meget om underdirektør Charlotte Rønhofs udtalelser på Skoleledermødet d. 3. november 2017. Hvad sagde hun egentlig, og hvordan modtog de 1700 skoleledere hendes udtalelser? Dette indlæg gennemfører en mikroanalyse, som måske kan tilbyde et nyt lys over og en dybere forståelse af denne formiddag i Aalborg Kongres- og Kulturcenter.

5   130

Hvis folkeskolen var en jumbojet, så var den styrtet ned forlængst!

Hvis folkeskolen var en jumbojet, folkeskolereformen en ny flymotor, lederne flyets kaptajn, og lærere og elever flyets benzin – ja, så var vi forlængst styrtet ned i den visse død. Dette indlæg er en hyldest til de mennesker, der mod alle odds hver eneste dag hiver sig selv op ved hårrødderne og holder folkeskolen på vingerne ... mod umulige odds og med livet som indsats.

0   20

Fra mors bryst til Facebook – om mødet med børns Værende Målløshed!

Flyvske intuitioner om børns og voksnes mesterlige livsdueligheder.

10   74

Det Fælles Tredje kommer først!

Tanker om Danmarks Akkrediteringsinstitutions nye udspil om studentercentreret læring.

0   26

Vi sygeliggør børnene – og os selv med! 2. del.

Uden at ville det bidrager vi alle – både fortalere og modstandere af standardisering og målstyring – til en sygeliggørelse af børnene og dermed også af os selv. Anden del.

0   37

Vi sygeliggør børnene – og os selv med! 1. del.

Uden at ville det bidrager vi alle – både fortalere og modstandere af standardisering og målstyring – til en sygeliggørelse af børnene og dermed også af os selv. Første del.

0   37

Almansur mod Ylva og munkemændene i Ryslinge

En lille kritisk tekst om kritik i anledning af Lærermødet 2017 på Ryslinge Højskole.

0   89

En underviser går til bekendelse, 3. del

Dette er et bekendelsesskrift, hvor en underviser bekender sine synder. I denne tredje del undersøger jeg, hvad der sker, når pædagogikken – den filosofiske tænkning omkring pædagogisk praksis – mister jordforbindelsen. Læsning sker på eget ansvar!

0   103

En underviser går til bekendelse, 2. del

Dette er et bekendelsesskrift, hvor en underviser bekender sine synder. I denne anden del diskuterer jeg påstanden om, at underviserne skal vide, hvad eleverne skal lære, inden de sammen kan begynde at lave noget i timerne. Læsning sker på eget ansvar!

15   213

En underviser går til bekendelse, 1. del

Dette er et bekendelsesskrift, hvor en underviser bekender sine synder. I denne første del handler det om læringsmål og manglen på samme til fordel for glæden ved emnet, stoffet, undervisningen og aktiviteterne. Læsning sker på eget ansvar!

5   142

Pædagogisk frenologi – gravskrift for læring og fejring af nemmelse!

Dette indlæg er en udforskning af læringsbegrebets helbredstilstand samt en trykprøvning af et mere livsdueligt alternativ til læring: nemmelse