David Kosteljanetz

Profilbillede af David Kosteljanetz

Musiklærer

Stavnsholtskolen

0   8

Under åben himmel

Når alt andet fejler og falder fra hinanden, har vi musikken... og hinanden.

0   3

Nye tider, andre sider

Skolen lukker, men undervisningen fortsætter, og denne gang følger musikken altså med.

0   2

Klar besked

Et godt afsæt er selvfølgelig kendskabet til sine elever. Men hvordan gør man sig egentlig klog på dem, og ved de altid, hvad de selv vil have?

2   2

Musikfagets identitetskrise

Trods min glæde ved musikfaget kan jeg godt se, hvad det er ved rammerne, der forvirrer.

0   6

Når kemien er svær at finde

Er mine timer kedelige? Er min undervisning for gammeldags? Er jeg helt ude af trit med, hvad de unge vil have? Tro mig, jeg har været hele møllen af muligheder og alternativer igennem, men hver gang rammer jeg alligevel den mur af manglende motivation og interesse fra min målgruppe.

0   1

Styr på formerne

Hvordan finder man hoved og hale i dens virvar af abstrakte kringelkroge? Ikke mindst, når man nu er ved at tage sine første spæde skridt ind i musikkens verden.

0   3

Atten, nitten, tyve tyve

Undervejs er månen blevet en grøn ost og jorden atter flad. Men verdenshistorien har vel altid haft sine bølgetoppe og bølgedale.

1   1

Til vinterbal i vinterland

Når traditionens bærende søjler står for skud, hvad skal vi så stille op med Sankt Hans bålet og hele dens heksesymbolik?

0   2

Ærkeenglen fra Bologna

Gennem seks satser bliver man ført igennem det bedste, en barokkoncert har at tilbyde. Med elegante temposkift, yndefulde melodier og et udtryk helt forskånet for barokkens tendens til at overlæsse, afmonterer den samtlige fordomme om denne epokes musik.

0   2

Førstehjælp til årets sidste måned

Julen hører nok til den noget mere rigide afdeling, hvad traditioner angår. Påskeharen kan snart sagt skifte farve fra år til år, uden at nogen lægger mærke til det, men ve den, der piller ved julen.

0   3

“Han twistede lige min neck”

I musikkens verden, særligt den klassiske, opererer man også med et særligt faglingo. Et sammensurium af sprog, ingen længere stiller kritiske spørgsmål til.

0   6

Ugens gæst

Det er som at starte forfra hver tirsdag kl. 8, når musiktimen, dybest set, ender ud i repetition af regler og repertoire

0   2

Evig ungdom i underskøn indpakning

Hvor de fleste efterhånden kører en streamet spilleliste af, sidder jeg stadig og dimser med mine små æsker, hæfter og skiver.

0   2

Engang for længe siden …

Det forunderlige ved børn, og det kender vi fra os selv i vores eget voksenliv, er, at tingene først dukker op til overfladen langt senere.

0   4

Massernes musik

“Hvor er musikken?”, bliver der spurgt. Men så kan man vende spørgsmålet et par grader og spørge: “Hvad er musik?”.

0   5

Jeg har en plan

De nye læseplaner kan egenligt betragtes som et opslagsværk, både for nye musiklærere, men så sandelig også for dem, der er gamle i gårde.

0   5

Når musiklokalet spiller

Vi er notoriske vanedyr, men elsker alligevel, når lænestolen i stuen står så fint i et helt andet hjørne end den plejer

0   4

Sommerparadoks

Afslutningerne nærmest snubler over hinanden. Ugeplanerne er svært udfordrede. Børnene kravler på væggene og er ikke til at få ned igen. Feriekulleren er over os. Alt er, som det plejer.

0   5

Onsdagens oase - lidt om valgfaget

Når karakterer kommer i spil, vil der uvægerligt opstå et behov for og et krav om en mere målrettet indsats hos eleven

9   17

Fordi jeg siger det!

Kald det utidssvarende, men jeg mener oprigtigt, at der er en given standard for god opførsel og dannelse.