Janus Neumann

Profilbillede af Janus Neumann

Lærer, cand. pæd. i didaktik m.s.h.p dansk, Folkeskolens faglige rådgiver i historie og samfundsfag samt anmelder på Folkeskolen.

Skovshoved Skole og fagbladet Folkeskolen

En faglig diskussion styrker fagene, og som faglig rådgiver i historie og samfundsfag vil jeg gerne have netværket i gang med at drøfte fagenes mange muligheder. Vi står med nogle af skolens mest dynamiske dannelsesfag i konstant udvikling. Vi skal gribe de muligheder, vores fag byder os. Der er fokus på de store historier i fortid og nutid, og de foregår lige rundt om os. Blogindlæggene vil være om løst og fast i fagene. Lige fra undervisningsideer, fede links og gerne i tværfagligt samspil med andre fag. The more, the merrier. Vi høres ved derude. Janusneumann@hotmail.com

0   20

Små beskeder med kæmpe effekt.

Hvad enten du stadig er ny lærer eller gammel rotte, så er der en hurtig genvej til det gode forældresamarbejde: De korte, positive beskeder om barnet. Som forælder bliver man glad.

0   2

Undervisningsforløb Dansk og kulturfag: Skæbner i Det moderne gennembrud

Når der arbejdes med den sidste del af 1800- tallet, rettes blikket mod Brandes, Bang og Skagensmalere. Her gives forslag til, hvordan man kan belyse datidens til tider absurde moralbegreber og samfundsorden.

0   1

Kvalitet frem for kvantitet ved skriftlig fremstilling i dansk

De senere års prøver i skriftlig fremstilling har budt på mødet med genrer som nyhedsartikel, klumme, blog og debatindlæg. De har alle én ting til fælles i virkelighedens verden: De er korte.

2   7

Skurke, helte og fjollebilleder

Det er tid til skolefotos over det ganske land. Traditionen tro skal mange niende klasser have taget fjollebilleder. Dilemmaet opstår, når historien kryber ind i fjollebilledet og skaber uro

0   2

Nu har jeg så læst tre sider… forsættelse fra sidst

Både på denne blog samt på de omkringliggende blogge har det været diskuteret med bekymring, at stadig færre elever tør melde sig på banen i undervisningen. Ikke bare i kulturfagene, men generelt.

0   12

Jeg ved det hele. Jeg har læst to sider...

På mange skoler har fagportaler erstattet bøgerne i undervisningen. Portaler har åbenlyse fordele, men tekstmængden i de enkelte emner er ofte lille. De store elever bliver overrasket i overgangen til ungdomsuddannelserne.

0   4

Ny lærer: Forældresamarbejde til gavn for børn.

Dette indlæg er skrevet fra forældrestolen. Og lidt fra lærerstolen. Det handler om, hvordan der kan dannes grundlag for et godt, langvarigt forældresamarbejde mellem forældre og lærer og forældrene imellem. Til gavn for børnene

1   12

Ny lærer: Skab relationerne først

Som ny lærer oplever du måske, at der kan være meget at se til. Er du klasselærer, er der endnu mere. Husk, at trivsel går forud for læring.

5   9

Ny lærer, se her. Få hurtigt styr på kilderne.

Vi ved, at det kan være en stor mundfuld at starte som ny lærer, men enkelte råd kan gøre hverdagen lidt lettere. Et af dem kommer her.

0   3

EU- forløb har fået et gevaldigt løft

Lige før sommerferien lancerede Folketinget deres nye EU- forløb, der lægger sig i slipstrømmen af sidste års film om demokrati i Danmark. Der er godt nyt.

0   1

Blikket rettet mod næste år

Ferien er tæt på, men allerede nu rettes blikket fremad. Hvad skal der ske næste år, og hvor skal der sættes ind? Skoleårets sidste blog giver et par bud til inspiration.

0   5

Kulturfagsprøver: Har produktet overlevet sig selv?

Hvert år ser vi mange fine forsøg på at lave både digitale og analoge produkter til prøverne. Men har de egentlig nogen effekt, og bruges de overhovedet fornuftigt?

0   1

Hvornår blev kortfilmen for lang?

Retningslinjerne for kortfilm begrænser elevernes mulighed for at vælge kvalitativt. Selv en kortfilm kan blive for kort.

0   9

Skal du føre til kulturfagsprøve for første gang? Så se her.

Det kan være lidt af en opgave at føre op til prøve. Særligt hvis det er første gang, du gør det. Her får du nogle tip til, hvad du med fordel kan gøre for at prøven bliver en god oplevelse for dig og dine elever.

1   5

Ny læseprøve? Ja tak!

Folkeskolens læseprøve står tilbage som den eneste prøve, man endnu ikke har forsøgt at gøre tidssvarende og relevant. Det er tid til udskiftning.

0   4

De lange kilders lod

Flere af os har oplevet at få tilsendt alenlange kilder i vores censormateriale. Vi bør lære vores elever at vægte kilderne ud fra kvalitet og ikke kvantitet.

2   13

Man begår ikke den samme fejl to gange. Helst ikke.

Ok, jeg blev klog af skade, sidst jeg førte op i historie. Jeg sendte kun elevernes materialer i papirform til censor. Det gør jeg ikke igen.

0   2

Et helt historiefag i folkeskolen

Hvordan bygger vi bedst mulig bro mellem fagene op gennem folkeskolen? Hvordan sikrer vi progression? Vi står med en udfordring.

3   5

Hvordan er det lige med perspektiveringen i mundtlig dansk?

Eleverne kan til tider have svært ved at forstå principperne for perspektivering ved prøverne i mundtlig dansk. Brug modellen her, hvis den giver mening for dig

2   14

Forløb nu med opgivelser på Clio Online

Alle opgivelser ligger nu klar til prøve i alle kulturfagsforløb for 8. og 9. Klasse. Der kan spares meget tid med dette nye tiltag.