Janus Neumann

Profilbillede af Janus Neumann

Lærer, cand. pæd. i didaktik m.s.h.p dansk, Folkeskolens faglige rådgiver i historie og samfundsfag samt anmelder på Folkeskolen.

Skovshoved Skole og fagbladet Folkeskolen

En faglig diskussion styrker fagene, og som faglig rådgiver i historie og samfundsfag vil jeg gerne have netværket i gang med at drøfte fagenes mange muligheder. Vi står med nogle af skolens mest dynamiske dannelsesfag i konstant udvikling. Vi skal gribe de muligheder, vores fag byder os. Der er fokus på de store historier i fortid og nutid, og de foregår lige rundt om os. Blogindlæggene vil være om løst og fast i fagene. Lige fra undervisningsideer, fede links og gerne i tværfagligt samspil med andre fag. The more, the merrier. Vi høres ved derude. Janusneumann@hotmail.com

0   2

Et helt historiefag i folkeskolen

Hvordan bygger vi bedst mulig bro mellem fagene op gennem folkeskolen? Hvordan sikrer vi progression? Vi står med en udfordring.

3   5

Hvordan er det lige med perspektiveringen i mundtlig dansk?

Eleverne kan til tider have svært ved at forstå principperne for perspektivering ved prøverne i mundtlig dansk. Brug modellen her, hvis den giver mening for dig

2   12

Forløb nu med opgivelser på Clio Online

Alle opgivelser ligger nu klar til prøve i alle kulturfagsforløb for 8. og 9. Klasse. Der kan spares meget tid med dette nye tiltag.

0   7

Adgang til kilder med Padlet til kulturfagsprøverne

I den nye bekendtgørelse for kulturfagene må eleverne kun tilgå nettet i begrænset omfang. På få minutter kan man sikre kilder fra undervisningen til prøverne. Læs her hvordan.

2   5

Det er ikke nok at være klog nok

Professor og tidl. formand for Børnerådet, Per Schultz Jørgensen, giver i nedenstående video sit bud på, hvorfor børn i dag mere en nogensinde før har brug for karakterdannelse. Som lærere har vi her et stort ansvar, når vi skal hjælpe vores elever til at finde et indre kompas.

0   8

Kulturteknikker kan være anvendt i alle fag

Det er værd at bemærke, at de kulturteknikker, der anføres i opgivelserne til en evt. prøve kan være tillært i andre fag end prøvefaget.

0   10

HistorieLab viser nuanceret billede af Besættelsen.

Med ny temaside tages vi med rundt om Besættelsen og præsenteres for kilder, der ikke er bange for at rejse kontroversielle spørgsmål, omend der kunne stilles flere.

14   14

God tone før, under og efter konflikt

På faglige klubber over hele landet har man formentlig drøftet, hvad en konflikt vil indebære for lærerne. Bølgerne kan til tider gå højt, når følelser og holdninger når kogepunktet, og her skal vi være på vagt.

0   14

Fælles mål og strid om ord

I ny ph.d.- afhandling hævder lektor Keld Skovmand, at det faglige niveau er faldet i Fælles Mål fra 2015. Eleverne skal nu i højere grad beskrive og redegøre. Der er dog forskel på teori og praksis, og kulturfagene fik et uomtvisteligt og tiltrængt løft i 2015.

0   10

Er forhandlingerne en politisk mudderpøl?

Politikerne bør ikke deltage i overenskomstforhandlingerne eller have en mening om dem. I virkelighedens verden oplever vi dog konstant politisk indblanding. Så hvad er op og ned?

0   1

Bog om Danmark i nyeste tid skaber overblik og indsigt

Nedenstående er en varm anbefaling af en historie/ samfundsfagsudgivelse, der ganske vist ikke er rettet mod folkeskolen, men giver kulturfagslæreren mulighed for et review på danmarkshistorien fra 1989 og frem til foråret 2017. Læs den.

4   6

Hvorfor må kilder kun være på dansk?

Korte, letforståelige sætninger må være på engelsk, men ellers skal alle kilder ved kulturfagsprøverne være på dansk eller oversat til dansk. Derved amputeres mange kilder på fremmedsprog.

1   19

Eleverne bekymrer sig om udsigten til konflikt

I dagens samfundsfagsundervisning i min ottende klasse blev der stillet mange spørgsmål om evt. kommende konflikt. Vi bør hjælpe eleverne til saglig indsigt.

0   7

Om indlæg og føl på tværs

Mange af de blogindlæg, der skrives her på folkeskolen.dk kunne med fordel bringes på tværs af flere netværk. Hermed en opfordring og en anbefaling til blogindlæg fra religionsfaget nedenfor.

0   4

Bruger du Skoletube på mellemtrinnet eller i indskolingen?

Det er vinterferie, og en del læsere står muligvis på en alpetop eller ser frem til ferie i næste uge. Ugens indlæg er et åbent spørgsmål: Hvor meget bruges Skoletube på mellemtrinet og i indskolingen?

0   4

Hjælp eleverne ordentligt ud af krænkefælden

Hvordan lærer vi vores elever ikke at blive opslugt i en debatkultur, hvor enhver argumentatorisk modstand let bliver opfattet som en personlig krænkelse? Måske samfundsfag kan hjælpe.

0   3

Fortidens mennesker var nogle idioter uden wifi

Mange historiematerialer lægger betydelig vægt på de historiske begivenheder, personligheder og kronologi. Man savner ind imellem at forstå fortidens mennesker på de rette præmisser. Vi må stille spørgsmålet: Hvorfor gjorde vi, som vi gjorde?

0   3

Det er ikke Luther lagkage

Historiker og journalist Bent Blüdnikow gør opmærksom på bagsiden af den megen fokus på historie i tv og på film i øjeblikket. Vi skal være opmærksomme på fiktionalisering af historien.

1   4

Anbefaling: Angrebet på Shellhuset- Triumf eller tragedie?

Dokumentarfilm om angrebet på Shellhuset d. 21. marts, 1945. Filmen rejser spørgsmålet om triumf eller tragedie, da Gestapos hovedkvarter ødelægges, men 84 børn mister livet som følge af en mærkværdig ulykke ude på Frederiksberg.

2   3

Kan man vise døde børn i skolen?

Jeg har brug for hjælp. Til samfundsfag, historie og kristendom findes en række fremragende dokumentarfilm, hvor virkeligheden kommer tæt på. Måske for tæt?