Janus Neumann

Profilbillede af Janus Neumann

Lærer, cand. pæd. i didaktik m.s.h.p dansk, Folkeskolens faglige rådgiver i historie og samfundsfag samt anmelder på Folkeskolen.

Skovshoved Skole og fagbladet Folkeskolen

En faglig diskussion styrker fagene, og som faglig rådgiver i historie og samfundsfag vil jeg gerne have netværket i gang med at drøfte fagenes mange muligheder. Vi står med nogle af skolens mest dynamiske dannelsesfag i konstant udvikling. Vi skal gribe de muligheder, vores fag byder os. Der er fokus på de store historier i fortid og nutid, og de foregår lige rundt om os. Blogindlæggene vil være om løst og fast i fagene. Lige fra undervisningsideer, fede links og gerne i tværfagligt samspil med andre fag. The more, the merrier. Vi høres ved derude. Janusneumann@hotmail.com

0   6

En dag i ondskabens, overtroens og uhyggens navn

Halloween nærmer sig, og det er endnu engang tid til at hædre de døde og bringe gyset ind i undervisningen. Her får du en forslag til en uhyggelig, tværfaglig dag.

0   7

Verdens største søslag kan ses i Thyborøn

Verdenskrigene bliver man aldrig færdige med. Efter at have rette blikket mod Vestfronten i Første Verdenskrig i en årrække, blev min opmærksom fanget i en helt ny retning: Jyllandsslaget, verdens største søslag og et oplagt indlæg til lejrskolen.

0   25

Det er altid skidt, når du ringer.

En bemærkning fra en mor satte tanker i gang, for havde hun virkelig ret? Er det altid skidt, når jeg ringer?

5   12

Desværre. Du er ikke parat til uddannelse.

De forskudte UPV’ere nærmer sig for årets niendeklasser. Vi bør endnu engang overveje, hvad der ligger i det i forvejen lidet tilgængelige ord, ”uddannelsesparathedsvurdering”.

0   1

Skolevalg 2021 er lige om hjørnet. Og der er brug for det.

For hvert år synes det det mere og mere relevant at præsentere de ældste elever for kærneværdierne i vores demokrati og den demokratiske samtale. Skolevalg er en oplagt chance.

0   9

Lad eleverne skrive fagtekster i kulturfagene. Det sigter tværfagligt.

Med udarbejdelsen af de nye årsplaner følger en oplagt mulighed for at medtænke skrivning af fagtekster i kulturfagene. Eleverne skal bruge dem bredt. Ikke kun i dansk.

0   10

Afsked med en klasse og et mærkværdigt skoleår

Dette er en tale. Nedenstående tekst er en lettere redigeret udgave af min afgangstale til min niendeklasse i år. Jeg har både haft klassen i dansk og kulturfag, så referencerne er genkendelige for eleverne.

0   3

Så har 8.a været til prøve i mundtlig dansk.

Sidste år var det ikke muligt, men i år har det kunne lade sig gøre igen. Vi har haft vores ottendeklasser til prøve i mundtlig dansk, og det er de glade for.

0   7

Hvad gør vi med kulturfagene på falderebet?

Prøverne er aflyst for længst, og niende klassernes sidste skoledag er rykket langt ind i juni. Hvad gør I med undervisningen i kulturfag de resterende uger?

4   10

Prøven i mundtlig dansk: En begrænsende regel i prøveform B.

I mellem de mange retningslinjer for prøveform B, er der særlig et sted, hvor dansk kunne lære noget af kulturfagene. Lærerens valg af bestemte genrer sætter begrænsninger for elevernes valgmuligheder op til den mundtlige prøve.

0   8

Med fotografen i krig hos Røde Kors.

Et nyt forløb sender eleverne ud til verdens brændpunkter, hvor de dykker ned i pressefotoet og krigsfotografens arbejde. Spændende og givtigt nu, hvor de mundtlige prøver nærmer. Det er megen faglighed at hente.

0   3

Skolevalg 2021 udskudt til oktober. Tilmelding er åben.

Nye datoer for Skolevalg 2021. Der er nu åbnet for tilmelding til det kommende skolevalg, der på grund af corona måtte aflyses i januar. Vi ser frem til valget til oktober.

0   9

Unge slår tonen an i nyt materiale til dansk og samfundsfag.

Red Barnets ”Ungepanel” har til formål at hjælpe med vejledning til god tone i digitale fællesskaber. Nyt undervisningsmateriale bygger på Ungepanelets arbejde, og på blot tre lektioner kommer man overraskende langt ind i debatten om unges digitale fællesskaber.

2   13

I skoven sku’ vær’ skole.

I dag så jeg min klasse for første gang siden november. Indtil i dag gjorde jeg mange tanker om, hvad der mødte mig. Jeg blev glædeligt overrasket.

7   30

Ville du tage din dyne med i skole?

Vi ser det hver dag. Elever der sidder til online- undervisning iført nattøj, dyne eller tætomsluttende hættetrøje. Der er plausibel grund til at antage, at dyner og nattøj trækker trivsel og motivation i den gale retning. Børn i evigt nattøj trives dårligere.

2   18

Ny prøveaftale giver de store elever et velfortjent afsæt til ungdomsuddannelserne.

Så kom der endelig en afklaring om sommerens prøver. Men et par småting er endnu ikke helt tydelige. Er vi på prøvestatus, og dermed ikke egentlige eksaminer, og er retstavning og læsning aflyst? Det læser jeg, at de er. Desuden bør censorer udefra ikke forekomme.

0   17

Coronaen har ramt mit boldøje. Hvordan bliver jeg hverdagsparat igen?

Under hjemsendelsen er armene røget ned langs siden eller hviler tunge på tastaturet. Evnen til at gribe hverdagens indkommende bolde er svækket efter flere uger med online- undervisning.

6   37

Meld ud for mere end 14 dage - gisninger forværrer

Vi står over for uge to med online- undervisning i det nye år. Mens sneen daler her i Nordsjælland venter jeg med længsel på næste udmelding fra regeringen. Lad den nu gælde for mere end 14 dage ad gangen.

0   7

En tale med nytårsknald på - Forløb til samfundsfag og dansk. Også til online-brug.

Ikke et år uden en blog om nytårstaler. Igen i år er der muligheder for at bringe årets nytårstaler ind i dansk og samfundsfag, og der er en alternativ nytårstale i spil, som kan sætte knald på undervisningen. Læs med her.

9   20

Eleverne skriver sig vilde i junglen af opgavekrav

Er der altid en direkte sammenhæng mellem karakter og tekstkvalitet i dansk skriftlig fremstilling? Ikke hvis teksten undervejs snubler over formelle, ydre folkeskolekrav. En tekst bragte mig på glatis.