Janus Neumann

Profilbillede af Janus Neumann

Lærer, cand. pæd. i didaktik m.s.h.p dansk, Folkeskolens faglige rådgiver i historie og samfundsfag samt anmelder på Folkeskolen.

Skovshoved Skole og fagbladet Folkeskolen

En faglig diskussion styrker fagene, og som faglig rådgiver i historie og samfundsfag vil jeg gerne have netværket i gang med at drøfte fagenes mange muligheder. Vi står med nogle af skolens mest dynamiske dannelsesfag i konstant udvikling. Vi skal gribe de muligheder, vores fag byder os. Der er fokus på de store historier i fortid og nutid, og de foregår lige rundt om os. Blogindlæggene vil være om løst og fast i fagene. Lige fra undervisningsideer, fede links og gerne i tværfagligt samspil med andre fag. The more, the merrier. Vi høres ved derude. Janusneumann@hotmail.com

0   3

Forrygende, fornyede film fra Folketinget

Folketinget har fået opdateret deres undervisningsfilm med serien ”Dit demokrati”. 17 velproducerede og informative film tager os ud i folkestyrets finurligheder.

0   4

Eleverne undersøger ikke. De googler.

Den brede faglige viden er nøglen til udvælgesen af en god kilde. Elever skal lære, at viden tager tid. Slutteligt må vi ikke glemme Ötzi.

2   4

Når kilden er en mumie fra Alperne.

For to år siden besøgte jeg det arkæologiske museum i Bolzano. Formålet var at se udstillingen om gletsjermanden Ötzi, der i 1991 blev fundet i Alperne mellem Italien og Østrig. Udover fascinationen af selve den over 5000 gamle mumie, skulle besøget også visse sig at rumme en helt utrolig historie, som det ikke tog mange minutter at tænke ind som intro til en ny historieklasse.

0   2

Tid til nuancer i debatten om kristendomsfaget, tak.

Debatten om kristendom i folkeskolen fortsætter tilsyneladende med uformindsket styrke her efter sommerferien. Men i en kvalificeret debat må man have facts på plads, og det kniber lidt ind imellem

0   1

Hjælp til opstart

Dette skoleårs første blogindlæg herfra har til hensigt at hjælpe med at systematisere årsplanlægningen i kulturfagene, så man ikke skal samle stumper sammen til foråret. Særligt hvis man står med niende klasse. Dette vil være til gavn for både lærer og elever, og så er det let.

1   5

Små fag med pondus

Det er muligt, at kulturfagene til dagligt går under betegnelsen ”små fag”. Ikke desto mindre kan fagene lære eleverne fundamentale metoder, som de kan tage med sig på den anden side af udskolingen.

1   3

Ned i kilden- op i karakteren

Der er ingen vej uden om. Uanset hvor kvalm ovenstående rubrik kan synes, så er den dybdegående, faglige kildeanvendelse vejen til de gode resultater ved kulturfagsprøverne.

2   8

Kristen mission er forhåbentlig helt ude af folkeskolen

I et debatindlæg fra d. 14. juni retter lektor i religionshistorie ved SDU, Mikael Rothstein, en kritik mod folkeskolens kristendomsundervisning, hvor han hævder, at vi bør levere faglig undervisning i religion frem for at prædike kristendom. For det gør vi ikke allerede?

1   10

De skæve eksistensers danmarkshistorie

Danmarks Forsorgsmuseum sætter fokus på en side af danmarkshistorien, som meget få mennesker kender til. Hvordan har vi som samfund gennemtiden behandlet de svage i Danmark, hvem var de og hvorfor er deres historier relevante i dag? Nyt forløb til udskolingen giver svarene.

0   3

Blog om næsten alt

Som opfølgning på artiklen om Folkeskolens faglige rådgivere i majbladet, 2017, følger en kort beskrivelse af, hvad man i store træk kan forvente af den faglige rådgiver på historie og samfundsfag.

0   2

Spørgsmål om spørgsmål til prøverne.

Når eleverne selv folder stoffet ud, kan et par skyggespørgsmål være behjælpelige. Men hvor meget må man egentlig hjælpe ved selve prøven?

0   4

Når jeg nu skal føre til kulturfagsprøve, vil jeg gerne vide…

Hvordan man ude i den kulturfaglige virkelighed forholder sig til de lærerstillede spørgsmål til prøverne?

0   2

De nye prøver forberedes tidligt

Foreløbige sidste del af min lille føljeton om den kulturfaglige projektopgave har primært fokus rettet mod det tidligere arbejde med projektopgaven. Vi starter i syvende klasse.

0   9

Skal eleverne opfinde den dybe tallerken...igen?

I næste uge er der udtræk til året prøver. Det vil være klart for landets niendeklasser, om de har været så heldige at trække en kulturfagsprøve. Der skal formuleres problemstillinger, findes kilder og produceres opfindsomme produkter. Men en problemstilling kan være en tricky størrelse.

0   2

Når projektopgaven bliver kulturfaglig

De nye kulturfagsprøver giver os mulighed for at tilgå projektopgaven på en ny måde. Eleverne i niende klasse prøver kræfter med innovation, problemstilling, kildekritik og produktudvikling. Det giver mening og tilføjer vores projektopgave et tiltrængt boost.

2   2

Favntag med Brexit i samfundsfag

Mediernes aktuelle fokus på Brexit åbner op for en stor mængde kildemateriale til de kommende prøver i samfundsfag for dem, der måtte være så heldige at trække sådan en.

1   4

Hvorfor er vi så pokkers interessante? Det skal jeg sige dig…

En ikke helt simpel udskolingsfolder satte gang i drøftelser om vores dagligdag på skolen. Her er et udsnit samt lidt baggrund.