Janus Neumann

Profilbillede af Janus Neumann

Lærer, cand. pæd. i didaktik m.s.h.p dansk, Folkeskolens faglige rådgiver i historie og samfundsfag samt anmelder på Folkeskolen.

Skovshoved Skole og fagbladet Folkeskolen

En faglig diskussion styrker fagene, og som faglig rådgiver i historie og samfundsfag vil jeg gerne have netværket i gang med at drøfte fagenes mange muligheder. Vi står med nogle af skolens mest dynamiske dannelsesfag i konstant udvikling. Vi skal gribe de muligheder, vores fag byder os. Der er fokus på de store historier i fortid og nutid, og de foregår lige rundt om os. Blogindlæggene vil være om løst og fast i fagene. Lige fra undervisningsideer, fede links og gerne i tværfagligt samspil med andre fag. The more, the merrier. Vi høres ved derude. Janusneumann@hotmail.com

0   2

Det er ikke Luther lagkage

Historiker og journalist Bent Blüdnikow gør opmærksom på bagsiden af den megen fokus på historie i tv og på film i øjeblikket. Vi skal være opmærksomme på fiktionalisering af historien.

1   3

Anbefaling: Angrebet på Shellhuset- Triumf eller tragedie?

Dokumentarfilm om angrebet på Shellhuset d. 21. marts, 1945. Filmen rejser spørgsmålet om triumf eller tragedie, da Gestapos hovedkvarter ødelægges, men 84 børn mister livet som følge af en mærkværdig ulykke ude på Frederiksberg.

2   3

Kan man vise døde børn i skolen?

Jeg har brug for hjælp. Til samfundsfag, historie og kristendom findes en række fremragende dokumentarfilm, hvor virkeligheden kommer tæt på. Måske for tæt?

3   4

Breaking News: Eleverne går efter de høje karakterer, og jeg er flink.

Opfattelsen af, at der er gået inflation i 12- tallerne er tilsyneladende udbredt, og grunden til de høje karakterer skal findes i alt for lette prøver og alt for flinke lærere.

0   3

Husk, kedsomhed er forbudt. Godt nytår.

2017 er ved at gå på hæld, men skoleåret fortsætter med uformindsket styrke lige efter årsskiftet. Det samme gør debatten.

2   3

Jeg vil ha’ et svar! Tror jeg nok…

Sidste blogindlæg herfra omhandlede de tavse elever i kulturfagstimerne. Vi vil gerne have noget deltagelse i timerne. Men hvad er det egentlig vi søger?

0   9

Nej, du skal ikke svare rigtigt!!

Også i kulturfagene oplever man generelt, at der søges de såkaldte rigtige svar fra elevernes side. Af frygt for at sige noget forkert, vælger de at forholde sig tavse.

2   1

Positive takter i prøveændringer kan drukne i dårlig timing

Det kan være helt utrolig svært at gennemskue fornuften i at gennemføre prøveændringer midt i skoleåret. Igen. Men er det nu også helt så galt endda?

0   4

Send eleverne til flygtningelejr i Jordan.

I forløbet ”Deadline Syrien” fra Red Barnet er dine elever journalister, der interviewer flygtninge i enten Jordan eller Danmark. Det er autentisk, det er rollespil og der er mulighed for indlevelse i stor stil.

0   3

EU set med unge øjne.

Gratis undervisningsmateriale bringer EU tæt på eleverne med spørgsmål om flygtning, Facebook og frygt for Rusland.

0   3

Husk lige KV 17!

Alt for mange unge mennesker vælger ikke at stemme ved regions- og kommunalvalg. Det er et demokratisk problem, som vi i samfundsfag kan- og bør gøre noget ved.

0   4

På den gale side af plankeværket- En kilde til det onde?

Artikel om en ung, dansk pige bliver til utraditionel kilde om Anden Verdenskrig og suspendering af moralsk dømmekraft.

0   5

Vend 1800- tallet på vrangen

DR har produceret en række fremragende udsendelser om 1800- tallet, der med fordel kan anvendes både i dansk og historie.

2   1

Jeg frygter ikke østtyske koldkrigstilstande i min undervisning.

I dag kan man læse samfundsdebattør Lars Trier Mogensens bud på de fem opbrud, der efter hans mening sker i skolen i øjeblikket. Folkeskolens rolle i konkurrencestaten nærmer sig tilsyneladende østtyske tilstande under Den Kolde Krig. Med denne historiske reference, er det tid til at trække hårdt i bremsen og råbe, ”HALT”!

2   4

Undervises der i kulturfagsprøver på læreruddannelsen?

Dette indlæg er ikke en anklage, men en undren. Jeg har praktikanter i udskolingen, der aldrig har stiftet bekendskab med indholdet i de nye kulturfagsprøver.

0   2

Gamle børnebøger ødelægger læselyst?

I artiklen nedenfor peger Anna Karlskov Skyggebjerg på et markant problem i formidlingen af ny børnelitteratur. Vi køber kun det gode gamle, som vi kender i forvejen.

1   5

Da historielæreren sov i timen.

Gennem vinteren og foråret kunne vi følge "Historien om Danmark" på DR, og jeg var solgt. I april udkom første bog om oldtiden og middelalderen. Den har jeg så først set nu. Bedre sent end aldrig og der er mere på vej.

0   4

Forrygende, fornyede film fra Folketinget

Folketinget har fået opdateret deres undervisningsfilm med serien ”Dit demokrati”. 17 velproducerede og informative film tager os ud i folkestyrets finurligheder.

0   4

Eleverne undersøger ikke. De googler.

Den brede faglige viden er nøglen til udvælgesen af en god kilde. Elever skal lære, at viden tager tid. Slutteligt må vi ikke glemme Ötzi.

2   4

Når kilden er en mumie fra Alperne.

For to år siden besøgte jeg det arkæologiske museum i Bolzano. Formålet var at se udstillingen om gletsjermanden Ötzi, der i 1991 blev fundet i Alperne mellem Italien og Østrig. Udover fascinationen af selve den over 5000 gamle mumie, skulle besøget også visse sig at rumme en helt utrolig historie, som det ikke tog mange minutter at tænke ind som intro til en ny historieklasse.