Janus Neumann

Profilbillede af Janus Neumann

Lærer, cand. pæd. i didaktik m.s.h.p dansk, Folkeskolens faglige rådgiver i historie og samfundsfag samt anmelder på Folkeskolen.

Skovshoved Skole og fagbladet Folkeskolen

En faglig diskussion styrker fagene, og som faglig rådgiver i historie og samfundsfag vil jeg gerne have netværket i gang med at drøfte fagenes mange muligheder. Vi står med nogle af skolens mest dynamiske dannelsesfag i konstant udvikling. Vi skal gribe de muligheder, vores fag byder os. Der er fokus på de store historier i fortid og nutid, og de foregår lige rundt om os. Blogindlæggene vil være om løst og fast i fagene. Lige fra undervisningsideer, fede links og gerne i tværfagligt samspil med andre fag. The more, the merrier. Vi høres ved derude. Janusneumann@hotmail.com

0   8

Kold krig, die Mauer og The Scorpions

I gribende og ikke mindst informative film tager mangeårig historielærer os med tilbage til Jerntæppets, Trabiernes og atomkapløbets tid. Han har sit musiske bagkatalog i orden, og det hele ligger gratis på Youtube.

0   2

Hvem stemte du på?- Et tilbageblik på Skolevalg 2019

Skolevalg 2019 er nu veloverstået, og man kan se tilbage på et forløb, der for alvor bragte elevernes holdninger i spil.

0   1

Tag klassen med i retten på Youtube.

Danmarks Domstole en produceret en række videoer, der tager eleverne helt tæt på det danske retssystem. Hermed ide givet videre.

0   2

De er selv ude om det

I øjeblikket er velfærdsstaten på dagsordenen i min undervisning i samfundsfag i niende klasse. Her gives en anbefaling til et tema om nogle samfundets udsatte, der har brug for hjælp. Hvis de altså fortjener det.

1   1

Lydbøger? Nej, fy da…eller hva?

En amerikansk professor har sat gang i debatten i USA om lydbøgers lødighed. Nogle vil hævde, at lydbøger ikke er så fine, læs dannende, som de skrevne bøger. Jeg er ikke enig.

0   4

Projektopgaven- fordybelse søges

I den forgange uge har vi gennemført projektopgave i ottende klasse. Vi så endnu engang, at mange elever har svært ved opgaven, men det skyldes ikke kun selve opgavens kompleksitet. Fordybelsen udebliver.

1   9

9. klasse blogger om 9. april, 1940.

Et hurtigt indspark til en nem aktivitet, hvor skriftligheden bliver inddraget i historiefaget. Alle skal kunne være med.

3   11

”Du skal bare sige noget mere i undervisningen”.

Men hvad er det lige præcis , vi forventer, når vi siger sådan til eleverne, og hvordan står det til med skriftligheden i kulturfagene?

0   4

Flere gratis undervisningsforløb

Det kan synes en smule uoverskueligt at finde ud af, hvor man finder gratis undervisningstilbud. Som supplement til artikel fra i dag kommer her et par bud mere.

0   5

Når inklusionen udfordrer en kulturfagslærer. Bare lidt.

At forstå en førstehåndsberetning fra 1700- tallet kan være svært nok for mange elever i folkeskolen. For en elev, der er først for nylig er kommet til landet må det virke direkte uoverstigeligt.

0   6

Det er ikke indoktrinering. Det er gensidig påvirkning.

Spørgsmålet om lærernes påståede indoktrinering af elever i skolen optager vores sind, fordi vi ved, at vi giver en hel del af os selv i mødet med vores elever. Der er dog snarere tale om et møde mellem mennesker.

0   4

Film på plakaten i november

Film og tv- serier anvendes flittigt som kilder i kulturfagene. I november måned vil bloggen her sætte fokus på film som kilder i fagene. Film giver anledning til erkendelse, diskussion og grundig kildekritik.

0   7

Man er aldrig for garvet til en øjenåbner

Der skal ofte ret enkle virkemidler til at gøre undervisningen mere fængende og tilmed lærerig for vores elever. Jeg havde bare lige glemt det.

0   23

Små beskeder med kæmpe effekt.

Hvad enten du stadig er ny lærer eller gammel rotte, så er der en hurtig genvej til det gode forældresamarbejde: De korte, positive beskeder om barnet. Som forælder bliver man glad.

0   3

Undervisningsforløb Dansk og kulturfag: Skæbner i Det moderne gennembrud

Når der arbejdes med den sidste del af 1800- tallet, rettes blikket mod Brandes, Bang og Skagensmalere. Her gives forslag til, hvordan man kan belyse datidens til tider absurde moralbegreber og samfundsorden.

0   2

Kvalitet frem for kvantitet ved skriftlig fremstilling i dansk

De senere års prøver i skriftlig fremstilling har budt på mødet med genrer som nyhedsartikel, klumme, blog og debatindlæg. De har alle én ting til fælles i virkelighedens verden: De er korte.

2   7

Skurke, helte og fjollebilleder

Det er tid til skolefotos over det ganske land. Traditionen tro skal mange niende klasser have taget fjollebilleder. Dilemmaet opstår, når historien kryber ind i fjollebilledet og skaber uro

0   2

Nu har jeg så læst tre sider… forsættelse fra sidst

Både på denne blog samt på de omkringliggende blogge har det været diskuteret med bekymring, at stadig færre elever tør melde sig på banen i undervisningen. Ikke bare i kulturfagene, men generelt.

0   12

Jeg ved det hele. Jeg har læst to sider...

På mange skoler har fagportaler erstattet bøgerne i undervisningen. Portaler har åbenlyse fordele, men tekstmængden i de enkelte emner er ofte lille. De store elever bliver overrasket i overgangen til ungdomsuddannelserne.

0   4

Ny lærer: Forældresamarbejde til gavn for børn.

Dette indlæg er skrevet fra forældrestolen. Og lidt fra lærerstolen. Det handler om, hvordan der kan dannes grundlag for et godt, langvarigt forældresamarbejde mellem forældre og lærer og forældrene imellem. Til gavn for børnene