Janus Neumann

Profilbillede af Janus Neumann

Lærer, cand. pæd. i didaktik m.s.h.p dansk, Folkeskolens faglige rådgiver i historie og samfundsfag samt anmelder på Folkeskolen.

Skovshoved Skole og fagbladet Folkeskolen

En faglig diskussion styrker fagene, og som faglig rådgiver i historie og samfundsfag vil jeg gerne have netværket i gang med at drøfte fagenes mange muligheder. Vi står med nogle af skolens mest dynamiske dannelsesfag i konstant udvikling. Vi skal gribe de muligheder, vores fag byder os. Der er fokus på de store historier i fortid og nutid, og de foregår lige rundt om os. Blogindlæggene vil være om løst og fast i fagene. Lige fra undervisningsideer, fede links og gerne i tværfagligt samspil med andre fag. The more, the merrier. Vi høres ved derude. Janusneumann@hotmail.com

5   8

Ny lærer, se her. Få hurtigt styr på kilderne.

Vi ved, at det kan være en stor mundfuld at starte som ny lærer, men enkelte råd kan gøre hverdagen lidt lettere. Et af dem kommer her.

0   3

EU- forløb har fået et gevaldigt løft

Lige før sommerferien lancerede Folketinget deres nye EU- forløb, der lægger sig i slipstrømmen af sidste års film om demokrati i Danmark. Der er godt nyt.

0   1

Blikket rettet mod næste år

Ferien er tæt på, men allerede nu rettes blikket fremad. Hvad skal der ske næste år, og hvor skal der sættes ind? Skoleårets sidste blog giver et par bud til inspiration.

0   5

Kulturfagsprøver: Har produktet overlevet sig selv?

Hvert år ser vi mange fine forsøg på at lave både digitale og analoge produkter til prøverne. Men har de egentlig nogen effekt, og bruges de overhovedet fornuftigt?

0   1

Hvornår blev kortfilmen for lang?

Retningslinjerne for kortfilm begrænser elevernes mulighed for at vælge kvalitativt. Selv en kortfilm kan blive for kort.

0   9

Skal du føre til kulturfagsprøve for første gang? Så se her.

Det kan være lidt af en opgave at føre op til prøve. Særligt hvis det er første gang, du gør det. Her får du nogle tip til, hvad du med fordel kan gøre for at prøven bliver en god oplevelse for dig og dine elever.

1   5

Ny læseprøve? Ja tak!

Folkeskolens læseprøve står tilbage som den eneste prøve, man endnu ikke har forsøgt at gøre tidssvarende og relevant. Det er tid til udskiftning.

0   4

De lange kilders lod

Flere af os har oplevet at få tilsendt alenlange kilder i vores censormateriale. Vi bør lære vores elever at vægte kilderne ud fra kvalitet og ikke kvantitet.

2   13

Man begår ikke den samme fejl to gange. Helst ikke.

Ok, jeg blev klog af skade, sidst jeg førte op i historie. Jeg sendte kun elevernes materialer i papirform til censor. Det gør jeg ikke igen.

0   2

Et helt historiefag i folkeskolen

Hvordan bygger vi bedst mulig bro mellem fagene op gennem folkeskolen? Hvordan sikrer vi progression? Vi står med en udfordring.

3   5

Hvordan er det lige med perspektiveringen i mundtlig dansk?

Eleverne kan til tider have svært ved at forstå principperne for perspektivering ved prøverne i mundtlig dansk. Brug modellen her, hvis den giver mening for dig

2   12

Forløb nu med opgivelser på Clio Online

Alle opgivelser ligger nu klar til prøve i alle kulturfagsforløb for 8. og 9. Klasse. Der kan spares meget tid med dette nye tiltag.

0   7

Adgang til kilder med Padlet til kulturfagsprøverne

I den nye bekendtgørelse for kulturfagene må eleverne kun tilgå nettet i begrænset omfang. På få minutter kan man sikre kilder fra undervisningen til prøverne. Læs her hvordan.

2   5

Det er ikke nok at være klog nok

Professor og tidl. formand for Børnerådet, Per Schultz Jørgensen, giver i nedenstående video sit bud på, hvorfor børn i dag mere en nogensinde før har brug for karakterdannelse. Som lærere har vi her et stort ansvar, når vi skal hjælpe vores elever til at finde et indre kompas.

0   8

Kulturteknikker kan være anvendt i alle fag

Det er værd at bemærke, at de kulturteknikker, der anføres i opgivelserne til en evt. prøve kan være tillært i andre fag end prøvefaget.

0   10

HistorieLab viser nuanceret billede af Besættelsen.

Med ny temaside tages vi med rundt om Besættelsen og præsenteres for kilder, der ikke er bange for at rejse kontroversielle spørgsmål, omend der kunne stilles flere.

14   14

God tone før, under og efter konflikt

På faglige klubber over hele landet har man formentlig drøftet, hvad en konflikt vil indebære for lærerne. Bølgerne kan til tider gå højt, når følelser og holdninger når kogepunktet, og her skal vi være på vagt.

0   14

Fælles mål og strid om ord

I ny ph.d.- afhandling hævder lektor Keld Skovmand, at det faglige niveau er faldet i Fælles Mål fra 2015. Eleverne skal nu i højere grad beskrive og redegøre. Der er dog forskel på teori og praksis, og kulturfagene fik et uomtvisteligt og tiltrængt løft i 2015.

0   10

Er forhandlingerne en politisk mudderpøl?

Politikerne bør ikke deltage i overenskomstforhandlingerne eller have en mening om dem. I virkelighedens verden oplever vi dog konstant politisk indblanding. Så hvad er op og ned?

0   1

Bog om Danmark i nyeste tid skaber overblik og indsigt

Nedenstående er en varm anbefaling af en historie/ samfundsfagsudgivelse, der ganske vist ikke er rettet mod folkeskolen, men giver kulturfagslæreren mulighed for et review på danmarkshistorien fra 1989 og frem til foråret 2017. Læs den.