Marie Elmegaard

Profilbillede af Marie Elmegaard

Lærer, Formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion

Tåsingeskolen, afd. Lundby

Folkeskolelærer, efterskolelærer, kursusholder, konferencedyrker, læsehest, skrivenørd og formand for Dansklærerforeningens bestyrelse for grundskolen. Mange titler, men helt igennem danskmenneske og med et hjerte, der brænder for danskfaget. Dannelsesbegrebet fylder i disse år i min praksis som lærer og frivillig i Dansklærerforeningen og min tro følgesvend er altid K. E.Løgstrup: "To ting gælder det om for læreren. Det ene er at indtage et standpunkt og forfægte det, så elever ved, hvor de har læreren. Det andet er at lade der være plads til et afvigende standpunkt ved siden af, så ingen elev kyses fra at tag stilling til tingene og skræmmes fra at komme frem med sin mening. De to holdninger betinger hinanden. Forsvinder den ene, går der fordærv i den anden." (1981)

0   7

DANSKTIMEN - Dukketeater i danskundervisningen - #7

Sæt dig til rette og nyd forestillingen. Hver aften danser, synger og spilles der ”De tre musketerer”, ”Skatteøen”, ”Valdemar Sejr” og ”Den sidste mohikaner”. Det er blot nogle af forestillingerne fra en svunden tid – og når scenelyset tændes og den lille nissen stiger op af lemmen, så kan du trygt læne dig tilbage, nyde fortællingen og blive beriget på mange danskfaglige planer.

3   34

DANSKTIMEN - jeg kalder mig selv for klasselærer - #6

Klasselærer eller kontaktlærer? Jeg ved, hvad jeg foretrækker og årets lejrskole give anledning til en fortælling om, at dér går jeg som 6.klasses klasselærer - og ikke kontaktlærer.

2   13

DANSKTIMEN - elevens stemme - #5

I øjeblikket slynges der i større overflod uddannelsespolitiske slogans ud, og til tider sidder jeg foran min fjersynsskærm og savner den kant af virkelighed, forståelse for det samvær og den samtale, som et lærerliv med elever altid bør være forankret i.

4   20

DANSKTIMEN - fremstilling i sidste time - #4

Forårets solskin og friske vinde vidner om, at et skoleår - ja et helt grundskoleliv - er ved at være slut. Sandhedens time melder sig, når hver enkelt 9. og 10. klasses elev time for time forsøger at nå målet; at udfolde sine skriftsproglige og kildekritiske kompetencer og udvise særlig sans for forskellige teksttypers former og muligheder. Men i min optik vigtigst: at have et særligt budskab på hjertet.

3   21

DANSKTIMEN - resultatgaranti - #3

Onsdag morgen. Vi bygger læsehuler, kravler i grammatikposer og læser på livet løs. Vi gør alt for, at der skabes fordybelse i danskundervisningen. Men er det muligt at fordybe sig i et danskfag anno 2019? Ja, når det hedder “vi” og ikke “jeg” - men der er ingen garantier for målbare resultater.

2   9

DANSKTIMEN - disciplineret pjæk - #2

Ferien er slut. Hverdagen melder sig med susende støvsugere på gangene, barnlig tumult og et øjebliks eftertænksomhed, inden dagens dansktime sætter i gang. Disciplineret pjæk, kalder jeg det.

0   20

Dansktimen - Kigger ned falder op - #1

Første lektion. Morgensolen står ind gennem klassens vinduer. Eleverne er så småt ved at vågne. I dag står der livsduelighed på programmet og der er sat streg over de ellers planlagte test.

0   16

Dannelsesret

Keld Skovmand har med sin seneste udgivelse budt alle i og omkring folkeskolen op til dans. Der er opbrud i et forfejlet grundlag for fortællingen om skolens formål og opgave. Jeg håber, at alle skolemennesker bruger dette til at slå et slag for, at teori og forskning aldrig bør være mål i sig selv, men må sammen med en lærers erfaringsgrundlag være nøglen til at lave skole i fællesskabets ånd.

1   23

Et særligt højtidsønske

I julen ønsker jeg mig altid særlig én ting. I år er det anerkendelse af læreren i grundskolen. Anerkendelsen kan sagtens udmøntes gennem et højere uddannelsesniveau og ny titel, men aldrig, hvis titlen bliver mål i sig selv. Læreren skal i dag stå på mål for markant faglighed, men vi må ikke glemme, at lærerens virke bør være solidt forankret i en dannelsestænkning.

0   22

Har litteraturen et sted?

Efteråret trænger sig på med blade, der falder og næser der løber. Løbende næser, der kommer susende ind fra frikvarter, er ikke til at tage fejl af. Selv næserne på lærerstaben løber, men den løber fordi skolens opgaver er blevet så presset og formålet så snævert. Men der skinner et spinkelt lys, den efterårsdag, hvor en gruppe dansklærere er samlet – her er masser af ånd, liv og begejstring for blikket rettet mod fagets formål gennem litteraturarbejde i grundskolen.

0   23

Har du snor i faget?

Skolevægring og elever med massive skrive- og læsevanskeligheder er blandt ugens debatområder. De er vigtige, fordi de peger direkte på den problemstilling, at danskfaget er reduceret til at være brugbar, omsættelig og fremadrettet. Men dansk skal være mere end det. Jeg spørger; har du snor i dit fag som dansklærer?

0   18

De ting som skal komme…i dansktimerne

Katja Gottliebs seneste blogindlæg på www.folkeskolen.dk gav inspiration til mandagens dansktimer i Kim Larsens folkekære ånd. Ord som nationalklenodie, mangfoldighed og samfundsrevser var bagtæppet til nynnende børn, der lod sig rive med af Kim Larsens poesi.

0   8

Dufter din danskundervisning også som en flagermusprut?

Larvefødder, kejserens gebis, dyrepassertis og flagermusprut. Lige om lidt foldes Marianne Iben Hansen ud i min danskundervisning. Og jeg lover så meget, at det kommer til at lugte fantasifuldt. Fantasi og børnelitteratur er en del af min DNA som dansklærer. Spørgsmålet er, hvor lang tid den prut får lov til at hænge i luften, når de politiske vinde virkelig blæser?

2   11

Man mærker gnisten blandt lærerstuderende

I denne uge besøgte Dansklærerforeningen Campus Carlsberg og mere end 100 lærerstuderende lyttede og talte med, da bestyrelsesmedlemmer fra foreningen fortalte om det først og fremmest at uddanne sig til og dernæst at være dansklærer. Konklusionen var, at det i dag kræver masser af mod, begejstring og faglig bagage at være dansklærer.

0   14

Fordybelseritualet

Det er nu. Lige om lidt. Eleverne samles i skolegården og bevæger sig i samlet flok ind i klasseværelset. Hvad er der mon forandret hen over sommeren? Lokalet? Dansklæreren? Eleverne? Den største forandring er, at alle vægge i klasselokalet er sprængfyldt med litteratur. Det nye skoleår er nemlig litterær fordybelsesår.

0   20

Kloderne triller rundt om Ryslinge Højskole

I går aftes var jeg til Fællessang i Ryslinge Højskoles Foredragssal og i poesiens forunderlige verden fandt jeg afløb for tanker om dansk og dannelse.

1   18

Lempede Fælles Mål - med varsomhed og vovemod

Med Jeanette Sjøbergs ord, Didaktik frem for teknik, tak!, ønsker jeg alle en snarlig god sommerferie. Det er tid til at rydde ud, gøre klar og anskue et nyt skoleår fuld af varsomhed og vovemod.

0   15

Hold kæft, det bliver fedt at gå i skole i fremtiden :-)

Når Michael Ziegler brænder for en sag, ja så er der ingen begrænsninger for de sproglige udfoldelser. En artikel i Weekendavisen gav anledning til tanker om det gode dansk- og skoleliv, hvor der er plads til mere end nytteværdi og præstationsræs.

0   13

Grundlovsfest er danskfest

Grundlovsdag betyder for mig en festdag i dansktimerne. Her dyrkes og gnistrer samtalen. Her har alle en stemme – alle et forpligtende ansvar for at bidrage til den skøn- og faglitterære samtale. Kan du se, at det demokratiske livssyn blomstrer?

1   20

Fra Ritter Sport til kanelgifler

Onsdag, den 2. maj henholdsvis efter kl. 12.30 og 17.30 lander en stor stak skriftlig fremstilling fra en masse håbefulde, gnistrende og svedende 9. og 10.klasses elever landet over på bordet hos en gruppe beskikkede censorer. Dansklæreren er forsvundet i denne rejse fra afgangsprøvens stille altopslugende timer til censorens "røde" pen.