Jannie Lynge

Profilbillede af Jannie Lynge

Undeviser læreruddannelsen

UCN

0   1

Kan et samarbejde mellem lærere og elever være svaret på en meningsfuld implementering af 45. min. bevægelse i undervisningen?

Dette debatindlæg tager afsæt i en implementering af loven om 45 min. daglig bevægelse i folkeskolen. Indlægget redegør for og eksemplificerer Rebild kommunes eksperimentelle, samarbejdsdrevne bevægelsesprojekt på kommunens i alt 11 skoler. Her har kommunen i vekselvirkning og samarbejde med Aalborg universitet (teori) og lærere og elever (praksis) løbende og i samarbejde udviklet en strategi for implementering. Implementeringen har nu stået på to et halvt år og er netop blevet evalueret. Det store fund ser ud til at være et samarbejde mellem elever og lærere om bevægelse i undervisningen.

1   4

Bevægelse i undervisningen - hvor skal vi hen...?

Debatindlægget omhandler et kort oplæg om loven om 45 min. bevægelse. Desuden en opsamling af interviews på 8 skoler i Aalborg kommune. Disse skal bidrage til at pege på tendenser her 2, 5 år efter skolereformens indførelse. Afslutningsvist lægges der op til debat om, hvor bevægelse i undervisningen er på vej hen, og der gives samtidig bud på anbefalinger, hvis bevægelse i undervisningen skal være en del af fremtidens folkeskole.