Charlotte Trolle Olsen

Profilbillede af Charlotte Trolle Olsen

Naturfagslærer

Rødkærsbro Skole

Oprindelig uddannet lærer fra Skårup Seminarium med bl.a. biologi som linjefag. Næstformand i Biologiforbundet og med i redaktionen af vores medlemsblad Kaskelot. Passioneret naturnørd, som elsker den gode historie og går ind for en aktiv, så vidt muligt udendørs, naturfagsundervisning.

0   6

De nye læseplaner.

Så kom de endelig, de nye læseplaner, næsten tidsnok til at vi kunne bruge dem i vores planlægning af året.

0   15

Hvor blev naturen af?

Inspireret af en debat på Naturmødet i Hirtshals om hvordan børn får glæde ved naturen, har jeg gået og funderet over, hvor naturen mon egentlig er blevet af i biologiundervisningen.

1   7

Kan man modellere evolutionsteorien?

Trænger du til lidt variation i din måde at evaluere på. Så prøv dette brætspil til træning af faglige begreber i naturfag - netop afprøvet med succes i 8. kl.

0   13

Tid til samarbejde?

Jeg har travlt – rigtig travlt. Med storteammøder, læringsmøder, PLF- og PLC-møder og andre forkortelser. Det eneste, jeg ikke har travlt med, er at samarbejde om mine fag.

0   15

Hvad man ikke kan erfare i et virtuelt laboratorium.

Den nye naturfagsstrategi omtaler muligheden for i fremtiden at benytte såkaldte virtuelle laboratorier i naturfagsundervisningen.

0   4

Mød de faglige foreninger - vi ses på Big Bang.

Jeg glæder mig som et lille barn til juleaften, for nu er det atter tid til Big Bang naturfagskonferencen. To fulde dages faglig fordybelse i naturfag - både praktisk og teoretisk. Det er en ren gavebod.

0   7

Hurra for sneen!

Sætningen: Det er godt nok koldt!” er nok en af de mest brugte i den seneste uge. Det har været lidt besværligt at komme på arbejde og i skole, og sne og kulde har givet udfordringer og kolde tæer. Men rigtigt vintervejr kan også give mulighed for at lave højaktuel naturfagsundervisning.

0   9

Biologi eller kaos

Vi bruger ofte modeller i biologi, når noget er meget småt eller meget stort. F.eks. når vi skal lære om celler.

0   7

Skorpionstæger er egentlig ret seje!

Udtalt af en elev i 7. klasse efter fire timers feltarbejde ved sø og vandløb. At man kan få en hormonforvirret 7. klasseselev til at interessere sig for et lille vanddyr bekræfter vigtigheden af feltarbejde i biologiundervisningen.

13   37

Efterlyses: Metodefrihed og medbestemmelse.

Da jeg i sin tid uddannede mig til lærer, fyldte snakken om det kvalificerede valg af undervisningsmaterialer en del. Vi var glade for, og satte stor pris på, vores metodefrihed.

1   7

Efter Big Bang!

Dette skriv handler, på trods af titlen, ikke om evolution, men derimod om hvordan man bærer sig ad med at holde gejsten, når man kommer tilbage til skolehverdagen efter en konference.

5   13

Ægte fakta og reel oplysning

De seneste år har debatten om vaccine eller ej raset i medierne.

1   5

Nu skal det være – her er mit nytårsforsæt for 2017!

I år er mit mål at gøre mere af noget. Der skal simpelthen være meget mere naturfag rundt om mig i det kommende år.

0   6

Jeg har lige fået en rød rose!

Af selveste den nye undervisningsminister, som på DR2 sagde, at det er lærernes fortjeneste, at PISA undersøgelsen er så positiv. Det er altid dejligt med roser og klap på skuldrene, og så må der jo være noget af det vi gør, der virker. Også selv om vi godt ved, at PISA ikke måler alt.

0   14

Teknisk uheld -jeg beklager

Så står man der og har forberedt en varieret undervisning til sin 6. klasse i N/T - med inddragelse af IT, digital platform, elevaktivitet og hele molevitten.

0   1

Faglige kurser inspirerer og udvikler

Når 30 natur/teknologilærere samles til fagligt kursus, skabes der grundlag for udvikling og ægte didaktiske diskussioner.

0   5

Den meget dovne sæl.

Efter en skøn ferie i det sydfranske var det helt perfekt, da der forleden aften blev vist en udsendelse om den vilde, franske natur – troede jeg.

0   87

Der er ikke noget, der slår virkeligheden!

Selv om det er nok så godt lavet, i klare farver og HD, helt tæt på, så er det bare, på en helt særlig måde, en større oplevelse at se ting i virkeligheden end på et foto eller på TV.