iben benedikte valentin jensen

Profilbillede af iben benedikte valentin jensen

lærer, lektor, master, redaktør

0   7

Professionshøjskolen har også en højskoletradition.

Professionshøjskolen bør på den ene side skabe en videnskabelig-akademisk distance til skolernes praksis, så lærere ikke opsluges af tidens umiddelbarhed. På den anden side bør den også indeholde højskolekulturens fokus på det menneskelige nærvær, så lærere ikke indfanges i teoretiske abstraktioner, og blindt handler uafhængigt af det konkrete personlige møde

2   19

Erik Schmidt-sagen

Hvorfor er Erik Schmidt-sagen interessant ud fra et pædagogisk perspektiv? Hvorfor er der efter domsafsigelsen den 1.11.17 virkelig grund til at bekymre sig, som både forældre og ansatte i Folkeskolen ? Det kan ikke forklares kort, det kan ikke siges light-agtigt, så fat læsebrillerne og sæt dig i en god stol:

0   29

Lærermødet i Ryslinge, en kamp mod teknokrati?

Højskolen har to sider: det interne nærværende samvær og den eksterne offentlige politiske diskussion. Sammen kan Højskolen og Folkeskolen udøve en afgørende kritik af det teknokrati, der breder sig i Folkeskolen.

0   6

Lærermødet i Ryslinge

Professionshøjskolerne og højskolerne handler om den menneskelige praksis, om menneskelivet. Ikke om ECTS-point, CV’er og Karriere. Husk det!

6   38

Kære Marianne Jelved

Men Marianne,, nu kan jeg pege på, at du opfordrer til, at lærere nu gør det, som de mener er fagligt forsvarligt og ikke påtager sig opgaver og metoder, som ikke har en pædagogisk og didaktisk kvalitet? Ik'?

3   51

En katastrofal reform-implementering.

Hvor er fagforeningen henne, mens it-firmaerne sætter rammen for arbejdsmiljøet og de didaktiske muligheder i Folkeskolen?

0   9

Folkeskolereformen bør også være de frie skoles kamp.

Hvornår har det nogensinde været en Højskoles opgave ikke at kæmpe mod teknokratiet, abstraktionen, konstruktionen, systemmagten, testfixeringen, individualisme, det u-folkelige, det u-menneskelige osv? Det som i dag går under navnet Folkeskolereformen!

8   49

DPU-vrøvl i elastikmeter.

Man burde kunne kræve bare minimum af pædagogisk-didaktisk-faglig forståelse fra en professor på DPU. Uvidenhed breder sig jo....

1   2

Fra en mundtlig til en skriftlig kultur

Stemmen er multi-intelligens; den kræver at alle sanserne er i brug i et split komplekst sekund i absolut nærvær.

0   24

Hvad er folkeskolelærerens ansvar og opgave - that's the question!

Lærere kan og skal kun være ansvarlige for undervisningen – ikke læring - ellers er de blevet bedt om at hjernevaske.

1   20

Påske-opstandelse

Hvis vi en gang for alle kunne blive enige om, at skoleledernes job ikke er et kommunalt sekretærarbejde eller et karrieretrin hen imod et direktørjob i et privat firma, kunne vi begynde at se hinanden i øjnene igen

2   10

Politik og pædagogik

Professionshøjskolerne er da politiske. Pædagogisk forskning er aldrig neutral! For så ville den ikke være en pædagogisk forskning, men noget helt andet. Pædagogisk forskning peger altid også på den politiske dimension. I egentlig pædagogisk forskning er praksis altid primær.

4   83

Pengene fosser ud af Folkeskolen: Det offentlige skolesystem har et dårligt ry, det har lærere ikke.

Hvis politikere osv. mener, at lærere ikke er dygtige nok, så invester da i dem og Folkeskolen, ikke i alle mulige akademiske faggrupper og private projekter!!!

0   7

Tag ansvar!

Husk, det er gået galt før!

1   14

Det herrens år 2010

Også professorer er ansvarlige

0   11

Den instrumentelle fejlslutning som statsautoriseret metode

Det er en generel misforståelse, at et stigende krav til akademiske og videnskabelige arbejdsformer på professionshøjskolerne automatisk er proportionelt med en kvalificeret professionalisering i den pædagogiske praksis.

2   49

The Dragør Dream

Folkeskolereformen handler mest om ansættelse af nye typer skoleledere og -chefer. Et lag, der går fra en demokratisk og pædagogisk faglig kultur til en topstyret, renset for elementær viden om den pædagogiske praksis