Tatiana Chemi

Profilbillede af Tatiana Chemi

Lektor i Pædagogisk og Organisatorisk Innovation

Aalborg Universitet, Institut for Læring og Filosofi

3   11

Partnerskaber mellem kunstnere, kulturinstitutioner og skoler: den Åbne Skole

Den danske skolereform, som trådte i kraft i august 2014, involverede alle de offentlige skoler i Danmark. Denne reform introducerede en række ændringer, og en især er interessant for at se på, hvordan kreativitetspolitikker engagerer (eller ikke) skoler, kulturinstitutioner og kunstnere.

10   976

Den Åbne Skole mellem læring og kunst: partnerskab, konflikt eller høflig samtale?

Skolereformen i 2015 har bragt en uventet mulighed for skoler som samarbejder med kulturinstitutioner og kunstnere: Den åbne skole. Men hvordan skal lærerne (og ofte skolepædagogerne) samarbejde med kunstnere således at der kommer læring ud af et projekt? Hvordan kan lærerne være sikre på at deres elever lærer noget? Hvordan kan projekterne evalueres? I januar 2016 starter på Fyn et nyt udviklings- og forskningsprojekt, som adresserer de ovenstående dilemmaer og problematikker.