Lars Drud

Profilbillede af Lars Drud

Selvstændig

Selvstændig. Erfaring: 26 år som skoleleder Cand. pæd.i almen pædagogik og master i ledelsen med særlig fokus på specialpædagogik

1   7

Kompetencemål og konstruktivisme

Læringsmålstyret undervisning og kompetencemål er heldigvis er heldigvis kommet til debat.

0   10

Folkeskolens paradigmeskifte

Så blev det jul!

0   26

Bliver inklusion Folkeskolens svanesang?

Nej! Folkeskolen kan godt klare inklusionsudfordringer, hvis Folkeskolen på alle andre parametre fungerer godt. Men det gør Folkeskolen ikke. Det er cocktailen af Folkeskolens rammebetingelser, reformsudfordringen og inklusionsudfordringen, som er toxic. Men inklusionen er specifikt udfordret på økonomien. Dét er mit fokus.

1   14

Inklusion - hvad kommer efter inklusion?

I dag er vi i en post-inklusions-periode, hvor der er en voksende erkendelse af, at inklusionsparadigmet har fejlet. Men hvad kommer mon efter inklusionsperioden?

1   7

Inklusion - har vi glemt noget?

Teksten er en revitalisering af tidligere indlæg i egen blog.

2   5

En læringsreform eller en trivselsreform?

Kan man godt lære, selvom man ikke trives, eller er trivsel og læring hinandens forudsætninger?

6   2

Forlænget skoledag del 3 - spørgsmålene kommer væltende.

Forlænget skoledag - understøttende undervisning - helhedsskole - heldagsskole - åben skole - tiltaget har mange navne, men meget tyder på, at vi kløjs i det.

0   3

Forlænget skoledag del 2 - progression og regression

Regeringens forslag til justering af folkeskoleloven er ureflekteret. Måske skal regeringen hjælpes til nye optikker. Her kommer den anden del: skoledagens længde knyttes sammen med pædagogikken.

0   5

Forlænget skoledag del 1 - for dem som kan.

Regeringens forslag til justering af folkeskoleloven er ureflekteret og faktisk uanstændigt. Måske skal regeringen hjælpes til nye optikker. Her kommer den første: - gør den forlængede skoledag frivillig.

2   30

Hvad er en skole?

Vi har brug for et paradigmeskifte, så skolen ikke skal tilpasse sig de børn, som kommer, men børnene skal i højere grad tilpasse sig skolen. Det kræver bare, at skolen er mere tydelig og at den kan afkodes.

0   195

I 9. klasse er det for sent - en problematik i vertikant eller horisontalt perspektiv

Vi skal være stærkere på det vertikale perspektiv i Folkeskolen og i hele uddannelsessystemet.

0   166

Folkeskolen domineres af et monosyn

Fra uddannelsesinstitutioner, professionshøjskoler, universiteter, styrelser og ministerier domineres Folkeskolen af et monosyn, som er begrænsende for Folkeskolens succes.

0   155

Forstå Folkeskolen

Præsentation: ny blog om Folkeskolen, som hviler på et diskursivt og distinktivt grundlag.