Mette Mellerup

Profilbillede af Mette Mellerup

Naturfagslærer

Sølystskolen, Silkeborg

0   18

Pendulet svinger mod … FERIE

Hvilket skoleår, hvilken omstillingsparathed, hvilken opfindsomhed og hvilken mæthedsfornemmelse af folkeskolen. I mit liv som lærer har ferien aldrig været så kærkommen. Men hvorfor lige netop i år?

2   16

Hvad vælger dine elever efter 9.klasse?

Sendes det samme antal elever til ungdomsuddannelser med fokus på naturfag efter sommerferien? Kan de gymnasiale uddannelseslinjer med naturfag mærke skoleår med corona? Sammen med corona har jeg fejlet – vores 9.årgang med næsten 100 elever har fravalgt naturfag i deres videre uddannelsesforløb. Jeg spørg mig selv igen og igen - HVORFOR?

0   38

Har jeg lidt et didaktiktab under Corona?

Fagdag på 8.årgang. Idealistisk planlagt kun med undersøgelser. Faglokaler, materialer, hypoteser samt en lærer, som måtte sande et didaktiktab plus en rusten og uskarp tilgang til undervisningen.

0   21

Fagfordeling: Man ved hvad man har, men ikke hvad man får

Nu er det atter den tid på året, hvor fagfordelingen er i gang. Hvad skal der ske næste skoleår? Skal man have en ny makker? Hvor mange nye elever skal man have? Nye fag? Skal man bare fortsætte med de samme elever, fag og makkere som i år? Tanker, refleksioner, håb og drømme fylder altid mit hoved i fagfordelingsperioden.

0   87

Jeg holder af hverdagen, MEN

En oplevelse af positive lærersind der krakelerer, manglende overblik, korte lunter, frustrerede elever, opgivenhed. At skulle forholde sig konstruktivt til nye regler, retningslinjer og skemaer uge efter uge. Hvornår er nok, nok?

12   42

Øh – hvad? Karakter i naturfag, del 1

Igen et år uden afgangsprøver i naturfag, samt et år med en del online undervisning. Så hvordan giver vi eleverne retmæssige årskarakter? Og hvordan afgiver vi en retfærdig karakter i den fælles obligatoriske mundtlige prøve?

0   18

Undervisningsidé til hjemmeundervisning, fysiskundervisning på skolen og til forskellige alderstrin

Omstillingsparathed, ændringer, nye retningslinjer – det er vores dagligdag. Mange lærere har fra uge 11 online undervisning og fysisk undervisning på de samme dage. I hvert fald de næste to uger, for mon ikke vi skal omstille os igen tirsdag efter påske!? Her kommer en undervisningside, som kan bruges både online og i fysisk undervisning.

3   56

Når eleverne er bedre kørende end læreren – i hjemmeskolen

Dyb respekt og stolthed over vores elever på 9.årgang. Deres arbejdsindsats, tilegnelse af viden og iver til stadig at lære på trods af COVID-19, hjemmeskole og aflyste eksamener imponerer mig dagligt. De er seje, tålmodige, omstillingsparate men også klar til at komme tilbage til virkeligheden.

7   27

Tak for udmeldingen – fra limbo til mavepuster

Ingen naturfagsprøver i år – hverken de mundtlige eller skriftlige. I fredags kom den længe ventet udmelding fra ministeren. Det er jo bare et job som lærer – som lige får en anden præmis end først ventet, men da jeg læste nyheden, trillede tårerne ned ad mine kinder.

1   41

Afslutningen på dette skoleår – meld ud NU

Kom så Mette & Pernille – VI SKRIGER på, at I melder ud om, hvordan dette skoleår skal afsluttes. Omstillingsparathed, ændringer og ny dagsorden kan lærere kapere, men uvished, venten og manglende viden kan trække alle kræfter ud af selv de mest slidstærke lærere.

6   66

Udfordringen mellem nødundervisning og folkeskolens afgangseksamen

Hjælp os nu og meld ud. Vi er sendt hjem og skal nødundervise eleverne. Endnu ved vi ikke, hvordan skoleåret skal afsluttes. Men om 50 skoledage må 9.klasseseleverne trække deres område til naturfagseksamen. Straks derefter i kølvandet bliver udtræksfagene offentliggjort og de skriftlige prøver begynder.

3   36

Nødundervisningen skal udfordres – eleverne fortjener bedre…

Tiden med en global pandemi er usædvanlig for os. Der er spørgsmål, som ingen af os kender svarene på. Interessekonflikterne står i kø og holdninger krydser klinger i alle medier. Afgangseleverne bliver gidsler i manglende viden og kompetencer. Hermed en opfordring til, at vi sammen tage kampen op for elevernes fremtid.

0   19

Idéer til projektfremlæggelser i uge 51

Projektopgave i uge 50 og fremlæggelser i uge 51. Sådan afsluttes året på en del skoler. Dette bliver - som så meget andet for tiden - lidt af en udfordring. Her er et bud på en løsning. (inkl. plan til eleverne og forældrebrev)

0   29

Hvad er Covid-19 prisen- på sigt?

Isolation, test, hjemmeundervisning, nedlukket fritidsaktiviteter, ingen legeaftaler, afsavn til bedsteforældre, brud på årelange traditioner, venner som er smittet – dette er blot et lille uddrag af vores børns hverdag.

0   31

Juleudfordringen i naturfag

En to timers udfordring med fokus på designcirklen, programmering, kreativitet og julemusik. Materialer overalt, elever overalt, snak overalt – to perfekte timer.

1   23

Naturfagene – på trods af Covid-19

Pandemien raser om ørene på os, elever, årgange og lærere bliver sendt hjem pga. smitteudbrud, hånd- og overfladesprit er dagligdag og den ekstra rengøring lader vente på sig. Samtidig kører toget med undervisning og hverdagen bare afsted.

1   65

Corona – Hvem passer på mig?

COVID19 – en virus som ved, hvor betydningsfuld undervisning er. Det må den jo vide – siden den ikke findes på skoler og ungdomsuddannelser…

0   14

Terminsprøver - Brugbar stilladsering eller spild af tid?

Efteråret byder ofte på terminsprøver for skolens ældste elever. Afprøvning af afgangsprøver i en situation, som skal ligne sommerens afgangseksamen. Karakter, som både bliver en del af de første standspunkter og elevernes uddannelsesparatheds-vurdering. Spilder vi en uges undervisning eller høster eleverne betydningsfulde erfaringer?

1   23

Samarbejde – det er ikke raketfysik, men der-imod …

Veltilrettelagt undervisning, udnyttelse af kompetencer, elever med lyst til naturfag og en glæde til at undervise i disse timer. Dette er en opskrift på, hvordan fælles visioner kan føre til undervisnings-glæde – både hos elever og lærere.

2   27

Hvordan opprioriteres et fag i folkeskolen?

Politisk bevågenhed, lovgivning, kommunale strategier, ledelsesmæssig opbakning, ildsjæle, faglige kompetencer, rammefaktorer eller noget helt andet? Hvem skal råbes op, og hvem skal råbe op? Hvad er konsekvenserne af et fag, som er i frit fald på nogle af landets skoler?