Lasse Bak Sørensen

Profilbillede af Lasse Bak Sørensen

Lærer

Absalons Skole

Jeg er lærer og forfatter. Skriveriet er blevet til tre ungdomsromaner og et medforfatterskab til bogen, Skolen i skoven, om Rødkilde-projektet - Danmarks første naturklasse.

0   11

“Do you teachers realise how boring you are?"

Kritisk kommentar til Alexander von Oettingens kronik i Skoleliv om udsendelsen "Blachman på skemaet".

2   23

Ikke fordi Ulla og jeg nødvendigvis skal bolle hver onsdag ...

Vi kan skabe en folkeskole i Danmark, hvor eleverne beder om lov til at fortsætte undervisningen og springe frikvarteret over (måske findes begrebet frikvarter ikke mere). Danmarks Lærerforening er i gang med at drøfte, hvordan sådan en skole kan udformes. Vi kender ikke resultatet, men fremtidens skole bliver antagelig meget forskellig fra den mål- og teststyrede læringsfabrik, som elever og lærere for tiden er tvunget til at indordne sig under. Jeg plejer at skrive (alt for) lange indlæg om, hvad vi skal væk fra, og hvad vi kan sætte i stedet. Her vil jeg bare gengive et digt, som … taler for sig selv:

2   188

Synlig Læring og læringsmålstyret undervisning er rottepsykologi og gabestokspædagogik

Synlig Læring og læringsmålstyret undervisning skal ud af folkeskolen, og det kan kun gå for langsomt. I indlægget nævner jeg for nemheds skyld kun Synlig Læring, selvom kritikken i de fleste tilfælde er mindst lige så relevant for læringsmålstyret undervisning.

1   16

DICOL's julekonkurrence: Learn to learn to play! Play to learn to learn!

DICOL giver startskuddet til fornøjelig og kompetencegivende julekonkurrence

4   40

Visible Learning Art – målstyring kan bruges overalt

Eksklusivt interview: Folkeskolen.dk har besøgt forskningschef i Advisory Board for Danish Institute for Completely Obvious Learning (DICOL), Lasse Bak Sørensen, i hans nye hjem i Roskilde-bydelen Trekroner.

35   600

Den læringsmålstyrede undervisning er en politisk skandale

Nu får vi (måske) bragt det løbskkørende målingsustyrlige tog til standsning

2   535

Adventure eller all inclusive

Om de uvorne lærere, som ikke kan og ikke vil lade deres undervisning styre af læringsmål og test

6   452

Læringsmålstyringens fiasko - håndvask, røgslør og Sorteper

Så står kontorchef i undervisningsministeriet, Anders Andersen, også ved håndvasken.

24   702

Læringsmålstyringens fiasko - trængsel ved håndvasken

Så er kapløbet om at komme først til håndvasken startet af Andreas Rasch-Christensen.

7   424

Disciplineringsspøgelset går igen

Under oprydningen i min sekretær dukkede et 30 år gammelt udkast til en kronik i Politiken frem. Arbejdstitlen var, DET ER SJOVT AT VÆRE DUM. Jeg fik det aldrig sendt, og det var måske meget heldigt. Starten lød sådan her:

17   204

Skjult læring i den læringsmålsstyrede undervisning

Nogle spørgsmål til Kristina Rosenkrands, der fornylig skrev på folkeskolen.dk, at der er masser at hente i målstyring

19   157

Målingsstyring - som at tømme en gylletank i en spillevende å

Første svar på Lærke Grandjeans åbne brev: http://www.folkeskolen.dk/574416/aabent-brev-om-magi-poesi-undere-og-paedagogiske-retninger

6   304

TI SPØRGSMÅL TIL FORÆLDRE

10 spørgsmål til forældre, som mener, at lærernes konstante målinger (læringsmålstyret undervisning) af elevernes standpunkter er gavnlige for deres børns motivation for at lære.

9   327

Lad os måle lærernes betænkelighed ved den læringsmålsstyrede undervisning

En opfordring til og mulighed for at måle den læringsmålstyrede undervisnings popularitet blandt lærerne

65   2281

Målingsstyret undervisning - den synligt bedste dårlige undervisning

Vi er unødvendigt flinke ved læringsmålstyringens fortalere, hvis vi siger, at de prioriterer læring på bekostning af dannelse. Dertil er det noget vrøvl, for uddannelse uden dannelse forhindrer læring.

1   319

EN HADEGAVE FRA QVORTRUP OG RASMUSSEN

En hurtig og alt for kort kommentar til Jens Qvortrup og Jens Rasmussens kronik i Politiken søndag den 13. september.

11   870

LÆRINGSMÅLSTYRET UNDERVISNING - OBLIGATORISK ELLER VEJLEDENDE? HELT SIKKERT VILDLEDENDE

Hvis lærerne siger nej til at lade deres elever læringsmålstyre, er det (1) for ikke at blive syge af stress (2) fordi metoden forstærker alle de problemer, som den er sat i verden for at løse.