Frank Lacey

Profilbillede af Frank Lacey

lærer, engelsk fagudvalg Sproglærerforeningen

Ådalens privatskolen

0   5

Forældrekommunikation

Vi møder mange forældre, som ikke alene har en mening om, hvordan vi skal undervise deres barn; de vil også gerne bestemme, hvordan deres barn skal undervises.

6   22

Glem grammatik – læs en bog!

Jeg ser tit på de sociale medier, at lærere efterlyser grammatikbøger eller forslag til andet grammatikmateriale til deres klasser, og det løber mig koldt ned ad ryggen hver gang.

4   15

Elevautonomi – hvad siger eleverne?

Hvis du har læst min blog før, så vil du vide, at jeg brænder for elevautonomi. Det vil sige, at jeg giver eleverne maksimal indflydelse på, hvordan de vil lære engelsk.

5   11

Tørsvømning og grammatikundervisning

Hvad har tørsvømning og grammatikundervisning til fælles? Begge dele er spild af tid og meget lidt motiverende!

0   10

Logbøger

Kan man lære engelsk uden en logbog? De fleste vil sikkert svare ja. Jeg indrømmer da også, at det nok kan lade sig gøre, men logbogsskrivning er det mest effektive læringsværktøj i mine timer.

0   9

Frilæsning er slet ikke så frit

Stephen Krashen taler om “free voluntary reading” som et af vigtigste værktøjer til at lære et sprog. “It will, not by itself, produce the highest level of competence; rather it provides a foundation so that higher levels of proficiency may be built.”

1   19

Matematik skal i højere grad være sprogundervisning

Europarådets center for sprog holdt i november en konference i Graz i Østrig for at gøre opmærksom på vigtigheden af, at alle skolens lærere er sprogligt bevidste. Følgende er nogle af de ideer og tanker, jeg stødte på i løbet af konferencen.

0   5

Formidlingskompetencer

Formidlingskompetencer er geniale! Men hvad er de?

0   9

Authenticity means: “It’s gotta be real!”

This is a reworking of my last blog, but this time in English. I have added more to topic. This blog recounts some of the most exciting and astonishing events in my English lessons. I was genuinely shocked at how simple it was to make contact with extraordinarily interesting people.

3   11

Internettet er helt vildt!

OK, jeg indrømmer det. Min begejstring er 25 år forsinket, men begejstret er jeg altså. For 25 år siden jublede alle over internettets potentiale; det gjorde jeg også, men jeg gør det sandelig også nu i december 2016.

1   917

“21st century learning” – eller hvad skal barnet hedde?

Som medlem af sproglærerforeningen får du et fantastisk blad, som udkommer fire gange om året. Enhver sproglærer i Danmark burde være medlem. Hvis vi for alvor ønsker at påvirke udviklingen, må vi stå sammen!

14   989

Målstyret undervisning?

Jeg har fornøjelsen af at holde kurser rundt omkring i landet, hvor jeg møder engagerede lærere, som brænder for deres fag og deres undervisning. Men ofte udtrykker de stor utilfredshed med politikken på deres skole eller i deres kommune.

1   1373

De mangler ord!

I mange år har jeg sagt og skrevet: ”Folk tror, at man lærer et sprog for at bruge et sprog. Men det gør man ikke! Man bruger et sprog for at lære et sprog.” Og så sad jeg en dag i min 7. klasse og kiggede på deres logbøger og lyttede til deres meget mangelfulde tysk.

1   1099

Hvordan lærer vi? Del II

Hvordan lærer vi? Del II Denne gang vil jeg fokusere på kapitel 13: "How knowledge is acquired." (Hvordan vi tilegner os viden) i bogen "Visible Learning and the Science of How We Learn" (Synlig læring og videnskaben om, hvordan vi lærer) af John Hattie og Gregory Yates.

3   1634

Hvordan lærer vi?

I tidligere blogindlæg har jeg talt varmt for elevautonomi. Og som jeg har skrevet før: Noget af det vigtigste ved elevautonomi er, at man flytter fokus fra undervisning til læring. Derfor var det oplagt for mig at læse ”Visible Learning and the Science of How We Learn” (Synlig læring og videnskaben, om hvordan vi lærer) af John Hattie og Gregory Yates. Som titlen siger, undersøger bogen, hvordan vi lærer.

0   783

Bevægelse og teater

Jeg ved ikke, hvordan du har det, men jeg synes, at det kan være svært at få bevægelse, der har ”sproglæringsrelevans”, ind i timerne. Jo, jeg kan godt lave bevægelse for bevægelsens skyld, men jeg er nærig med mine undervisningsminutter og synes ikke, at jeg kan/vil undvære nogle af de kostbare minutter.

1   789

Uden logbøger duer det ikke!

Eleverne fortalte, at en god logbog er kendetegnet ved at: · Der er skrevet meget · Man fortæller om sin frilæsning · Den er skrevet derhjemme · Der er fokus på, hvad man har lært

0   648

Autonomi er farligt

Jeg holder kurser overalt i Danmark om forskellige emner, men hvis jeg nævner ordet ”autonomi” i en kursusbeskrivelse, kan jeg være ret sikker på, at der ikke vil være tilstrækkeligt med tilmeldinger til, at man vil kunne oprette kurset. Hvorfor?