Janne Skovbjerg

Profilbillede af Janne Skovbjerg

Folkeskolens religionsrådgiver

Brårup Skole

Ledendeskolebibliotekar/læringsvejleder på Brårup Skole. Lærer og beskikket censor i kristendomskundskab.

5   12

Skal læreren udtrykke sin holdning?

En lærer skal være autentisk. En lærer må ikke indoktrinere eleverne. Begge udsagn giver god mening. Men hvordan agerer man, når eleverne spørger læreren om sin holdning?

2   135

Ingen timer efter to!

Alle børn skal blive så dygtige, som de kan! Selvfølgelig skal de det. Det sker bare ikke efter kl. 14.00

0   11

Den første gang

Nu er det nu. Du har fået dit eksamensbevis. Du har mødt dine nye kolleger. Du kan (næsten) finde hen til både kaffe- og kopimaskinen. Du glæder dig til at møde dine elever. Og så ligger der pludselig en besked på aula: Husk årsplanerne skal sendes ud til forældre og til nærmeste leder senest 1/9. Årsplan?

1   31

Tillykke med uddannelsen. Nu skal du lære at blive lærer

I disse dage bliver de lærerstuderende færdige med uddannelsen. Men gør en læreruddannelse det alene?

0   8

Alle elever bør kende Grundloven

Ingen elev bør forlade den danske folkeskole uden at være blevet undervist i Grundlovens betydning for vores samfund.

2   16

En glædens dag - men med malurt i bægeret

Den røde løber var rullet ud og flagene blafrede. I dag sagde vi velkommen til (nogle af) de store elever.

5   65

Nu må det være slut med de magre år

Syv magre år! Det er, hvad vi har haft under lov 409. Det er på tide, vi får en overenskomst.

0   8

Tid til fordybelse - undervisning de sidste uger på 9. årgang

Prøverne er aflyst og årskarakteren er udsat.  Vi er færdige med pensum, for vi skulle i gang med det prøveforberedende arbejde. Sådan er status. Så hvad gør vi nu?

3   20

Lockout vs. Lockdown - Vi må holde op med at sammenligne med prøverne i 2013

Coronakrisen og lockouten i 2013 er ikke sammenlignelige i forhold til kulturfagsprøverne. Der er kommet nye og sværere prøver i mellemtiden. Af Janne Skovbjerg og Janus Neumann

6   10

Skal vi trække virtuelt 1. april?

Ministeriet har åbnet op for virtuel trækning på onsdag. Men skal vi gøre det? Og hvad bør vi overveje forinden?

2   4

Hjemmeundervisning til 8. og 9.

COVID-19 har sendt os hjem. Her er et par ideer til 8. og 9.

0   3

Kristendomskundskab i S klasserne vol 1

Hvordan griber man undervisningen i kristne begreber an, når man har en klasse fuld af børn, der kan have det svært ved at forstå ting, der ikke er konkrete?

0   12

Flæskemandag og hvide tirsdag

På søndag er det fastelavn. Mine elever kender næppe den egentlige baggrund for fastelavn. Gør du?

0   4

Fantasi og faglighed

Nogle gange er der enhjørninger med i Noas ark

0   15

Skolekom er død. Så hvad gør vi nu?

Hvor får man egentlig fat i en læringskonsulent? Hvor får man faglig inspiration. Og hvordan er det nu lige med de nye læseplaner og undervisningsvejledninger?

0   7

Schastlivogo rozhdestva

Glædelig jul står der i overskriften - på russisk. I dag er det endelig jul i den del af verden, der fejrer jul på Hellig Trekongers dag. Men hvordan fejrer man egentlig Helligtrekonger i dag?

0   3

Der kom et julekort

Til jul og nytår skuer vi tilbage på året, der gik.  I julekortene skriver vi gerne om højdepunkterne i året, der er gået. Hvad ville der mon stå i et julekort fra religionsfaget?

1   3

Skole, kirke og krybbespil

I december er skolen fyldt med jul. Man diskuterer ofte, om skolen skal droppe de kristne traditioner. På vores skole er diskussionen næsten ikke-eksisterende. De fleste forældre ser julen og dens traditioner som dansk kultur.

0   2

Børnekonventionen

I dag fylder FN´s børnekonvention 30 år. Det fejres med afholdelse af Red Barnets børnerettighedsdag på flere skoler i Danmark.

6   14

Faglærerens udfordringer

Faglæreren er ofte ugens gæst. Det giver nogle udfordringer.