Janne Skovbjerg

Profilbillede af Janne Skovbjerg

Folkeskolens religionsrådgiver

Brårup Skole

Ledende læringsvejleder på Brårup Skole. Lærer og beskikket censor i kristendomskundskab.

2   2

Religionslærerens ønskeseddel

Kære folketingspolitikere. Her er min ønskeseddel. Jeg har ønsket det før, men nu får I det samlet på en liste.

0   3

Jamen er biskopper ikke onde?

5. klasse skal arbejde med reformationen. Men der er lige noget, der skal på plads, inden de når til Luther.

0   6

Kan vi modvirke antisemitisme i skolen?

Jøder i Eu-lande oplever, at antisemitisme er stigende. Det kan man i dag læse på dr.dk. Kan religionsundervisningen være med til at afhjælpe det?

0   2

December er engletid

På min skole er der masser af engle i tiden. De svæver i grene og fra lofter. Eleverne har klippet, foldet og tegnet. Hvordan kan vi arbejde med englene i religion?

3   8

December-undervisning

Der er noget ved december, der kalder på ”noget andet”. Jeg har ikke tid til at glemme det faglige, men undervisningen kan godt få et strejf af jul.

0   2

En fagdag om Jehovas Vidner

Jeg er faglærer på 9. årgang. Det betyder, jeg ikke sidder med på teammøder. Derfor var det ret heldigt, jeg kom forbi en dag, hvor de forsøgte at få undervisning og skole-hjem samtaler til at gå op. Jeg øjnede chancen og slog til. I næste uge skal jeg have en hel fagdag.

4   9

Religionslærerens forberedelse en helt almindelig onsdag

Undervisningssituationen bliver mere og mere kompleks. Elevgruppen er ikke homogen. Det stiller høje krav til forberedelsen.

0   9

Mortens aften

Skal du have and på lørdag? Så er du en af de danskere, der fejrer Mortens aften. Men hvem var ham Morten egentlig? Og hvad har det med en and at gøre?

0   1

Allehelgens dag

For ti år siden ville jeg end ikke have skænket allehelgen en tanke i forbindelse med undervisningen. Men med den begyndende indførsel af halloween er det måske alligevel nødvendigt at medtage allehelgen i årsplanen?

1   4

Min tro

Hvordan arbejder man med "min tro" uden at gå eleverne for nær?

2   9

Kultur og religion

Kultur og religion spiller sammen, og er ofte vævet så meget ind i hinanden, at det er svært at skelne mellem, hvad der er hvad.

11   5

Kontroversiel etikundervisning?

Undervisningsministeren har på baggrund af en konkret sag fra Aarhus udtalt, at det skal besluttes lokalt, hvilke etiske dilemmaer, man underviser i. Kan man opstille nogle guidelines for det valg?

0   6

Tilbage til fagene

Under overskriften ”Tilbage til fagene” skriver Merete Riisager om, hvordan vi kan forbedre folkeskolen. Hun skriver om at have fokus på fagene i stedet for styring og metoder. Hun skriver også et længere stykke om kristendomskundskab

2   25

ForDEL?

Vi skal lægge vores undervisningsforløb ind på læringsplatforme, så andre kan se og bruge dem. Men er det altid en fordel?

0   5

Religionens dogmer eller samfundets normer?

Vi debatterer religion, kultur, samfund og normer som aldrig før. Men måden vi gør det på, er ikke altid hensigtsmæssig. Så hvad skal vi gøre i skolen?

0   4

Drama om den fortabte søn i 3. klasse

”Eleven kan udtrykke sig om centrale bibelske fortællinger”. Sådan lyder kompetencemålet for 3. klasse i bibelske fortællinger. Men hvordan gør man det?

6   14

Kan vi mindske elevernes stress?

Man hører om flere og flere unge, der bliver ramt af stress. Hvordan kan det være? Hvorfor så mange?  Kan jeg som almindelig faglærer i en almindelig folkeskole gøre nogen som helst forskel?

4   6

Når manglende forberedelse bliver til en a-ha oplevelse

Der er ikke noget værre end at gå ind i et klasselokale og ikke være ordentligt forberedt. I mandags var en af de dage.

0   3

Skal vi have religion på skoleskemaet?

Hvorfor holder vi skole? Hvad skal børnene lære? Hvilke værdier skal de præsenteres for? Skal de overhovedet præsenteres for værdier? Det er spørgsmål, man bør stille sig selv en gang i mellem

1   3

Har du styr på dine kildetyper?

I ferien stillede jeg ovenstående spørgsmål til en ung lærer, der skal have 9. for første gang. Hun så uforstående på mig. Hvad skal man have styr på?