Lærke Grandjean

Profilbillede af Lærke Grandjean

Lærer igennem 32 år. Foredragsholder, skribent. P.D. i voksen- og ordblindeundervisning.

Skribent

2   76

Efter lærerformandsvalget…

… hvad vil den nye lærerformand gøre for at imødegå uvidende mainstream opfattelser af, hvad undervisning og lærernes arbejdsforhold er og i gensidig vekselvirkning betyder?

6   17

Tænk...

...og lad samvittigheden tale, hvis du altså vil bruge din handlefrihed politisk!

1   34

Steen Nepper Larsen udfordrer…

… John (synlig læring) Hattie

7   55

Skal kampen om lov 409 sparkes…

…til hjørne endnu en gang?

1   32

Gert Biestas frontale angreb ….

….på traditionel forskning i pædagogik

9   35

Ud med tvang

Ind med frihed

16   21

Sluk computeren...

...tænd livet. Pædagogikken tilbage til undervisningen: Giver det overhovedet mening? (7)

4   33

Drop dumheden…

Keld Skovmand - interview

1   8

Bog om eksistensen er en gave…

"Mellem frygt og håb" er en gave til pædagogik og pædagogisk forskning.

0   4

Bedstemor fortæller i en corona-tid

Måske skulle vi fortælle historier i stedet for at tro at IT kan erstatte undervisning

2   5

Undtagelsestilstand!

Regeringens corona-tiltag understøtter den menneskelige suverænitet

17   16

Forestil dig et klasseværelse – her – i dag

Forestil dig en undervisning uden elektroniske læringsportaler, uden tvang, uden styring; en undervisning baseret på frihed, ligeværd og demokrati

1   8

Awaking to the world

Gert Biesta-interview

0   7

Gert Biesta: Fagrækken er en god arena for dannelse, men...

Jeg fik et kort interview med Biesta om DANNELSE i november 2019. Det gengives her på engelsk

13   22

Pædagogikken tilbage til undervisningen: Giver det overhovedet mening? (1) Gert Biesta til tvist i Danmark

Første rapport fra Lærke Grandjean, vinter 2019. Ud af Steen Nepper Larsens mange berømte tvister åbnedes én af disse for omverdenen torsdag d. 28. november på DPU, Aarhus Universitet Emdrup med en videnskabsteoretisk tvist  ”Is there a point to education in the first place?”

0   24

Pædagogikkens eksistenskamp i dataficeringens tidsalder. Interview med filosof Thomas Aastrup Rømer

Interview med Thomas Aastrup Rømer - cand.scient. pol. og lektor i pædagogisk filosofi ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. Vinter 2019, Lærke Grandjean

0   14

Genopdag et ansvarligt menneskesyn i pædagogikken – altså ånden tilbage til fællesskabet

Et mere åndeligt og etisk sprog kan i dybden italesætte en kritik af det herskende instrumentelle menneskesyn i uddannelsespolitik og pædagogik.