Lærke Grandjean

Profilbillede af Lærke Grandjean

Lærer igennem 32 år. Foredragsholder, skribent. P.D. i voksen- og ordblindeundervisning.

Skribent

9   34

Ud med tvang

Ind med frihed

16   21

Sluk computeren...

...tænd livet. Pædagogikken tilbage til undervisningen: Giver det overhovedet mening? (7)

4   32

Drop dumheden…

Keld Skovmand - interview

1   8

Bog om eksistensen er en gave…

"Mellem frygt og håb" er en gave til pædagogik og pædagogisk forskning.

0   4

Bedstemor fortæller i en corona-tid

Måske skulle vi fortælle historier i stedet for at tro at IT kan erstatte undervisning

2   5

Undtagelsestilstand!

Regeringens corona-tiltag understøtter den menneskelige suverænitet

17   15

Forestil dig et klasseværelse – her – i dag

Forestil dig en undervisning uden elektroniske læringsportaler, uden tvang, uden styring; en undervisning baseret på frihed, ligeværd og demokrati

1   8

Awaking to the world

Gert Biesta-interview

0   7

Gert Biesta: Fagrækken er en god arena for dannelse, men...

Jeg fik et kort interview med Biesta om DANNELSE i november 2019. Det gengives her på engelsk

13   22

Pædagogikken tilbage til undervisningen: Giver det overhovedet mening? (1) Gert Biesta til tvist i Danmark

Første rapport fra Lærke Grandjean, vinter 2019. Ud af Steen Nepper Larsens mange berømte tvister åbnedes én af disse for omverdenen torsdag d. 28. november på DPU, Aarhus Universitet Emdrup med en videnskabsteoretisk tvist  ”Is there a point to education in the first place?”

0   24

Pædagogikkens eksistenskamp i dataficeringens tidsalder. Interview med filosof Thomas Aastrup Rømer

Interview med Thomas Aastrup Rømer - cand.scient. pol. og lektor i pædagogisk filosofi ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. Vinter 2019, Lærke Grandjean

0   14

Genopdag et ansvarligt menneskesyn i pædagogikken – altså ånden tilbage til fællesskabet

Et mere åndeligt og etisk sprog kan i dybden italesætte en kritik af det herskende instrumentelle menneskesyn i uddannelsespolitik og pædagogik.

4   19

Brinkmanns roman om 17-årige Andreas´ filosofiske dannelsesrejse er en gave til unge og voksne mennesker

Lærere og lærerstuderende anbefales at tage Brinkmanns ”hvad er et menneske” med i skoletasken

0   10

Pædagogisk-politisk konfrontation: Lærings- testdiskursen overfor dannelsesdiskursen. To Interviews af Karen Ravn med kommentarer.

Relevante krav fra Dannelses-fløjen: Skru 2013-folkeskoleloven tilbage. Nedlæg læringsportalen og den digitale infrastruktur.

1   19

Min skole er døende (3) ”Vi har erstattet skoleformålet fra bred dannelse til en lille del af skolefagligheden, som man tror, man kan måle” (Gert Biesta)

Den førende hollandske forsker i pædagogik Gert Biesta: ”Dette er præcis den katastrofale nedbrydning af skolen, som jeg har advaret imod i alt, hvad jeg har skrevet de sidste 10 til 15 år […]. Dette betyder (i øvrigt også), at et system som i Danmark – med digitale læringsplatforme implementeret i en fælles offentlig infrastruktur – kan blive brugt til alle mulige formål, herunder at indoktrinere folk til at tro på ideen om, at den øverste leder altid skal adlydes.”

3   18

Pissedårlig, men stjernepopulær, undervisning – ny bog af Alexander von Oettingen glemmer følelser, fantasi og fornuftig dømmekraft

Alexander von Oettingens bog Pissedårlig undervisning er blevet voldsom populær helt ind i ministergangene på Christiansborg

4   14

Min skole er døende (2)

Min skole kan genoplives: Hvis lærerne igen får lov til at lave god undervisning med personlig dømmekraft, og hvis lærere og pædagoger uddannes med pædagogisk (humanistisk) videnskabelighed – det vil sige i et filosofisk, livsoplysende perspektiv. Min skole dør: Hvis den fortsat natur-videnskabeliggøres, og hvis pædagoger og lærere uddannes med didaktiserende, digitaliserende data-empiri og tests.