Lærke Grandjean

Profilbillede af Lærke Grandjean

Lærer igennem 32 år. Foredragsholder, skribent. P.D. i voksen- og ordblindeundervisning.

Skribent

12   20

Pædagogikken tilbage til undervisningen: Giver det overhovedet mening? (1) Gert Biesta til tvist i Danmark

Første rapport fra Lærke Grandjean, vinter 2019. Ud af Steen Nepper Larsens mange berømte tvister åbnedes én af disse for omverdenen torsdag d. 28. november på DPU, Aarhus Universitet Emdrup med en videnskabsteoretisk tvist  ”Is there a point to education in the first place?”

0   20

Pædagogikkens eksistenskamp i dataficeringens tidsalder. Interview med filosof Thomas Aastrup Rømer

Interview med Thomas Aastrup Rømer - cand.scient. pol. og lektor i pædagogisk filosofi ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. Vinter 2019, Lærke Grandjean

0   13

Genopdag et ansvarligt menneskesyn i pædagogikken – altså ånden tilbage til fællesskabet

Et mere åndeligt og etisk sprog kan i dybden italesætte en kritik af det herskende instrumentelle menneskesyn i uddannelsespolitik og pædagogik.

4   17

Brinkmanns roman om 17-årige Andreas´ filosofiske dannelsesrejse er en gave til unge og voksne mennesker

Lærere og lærerstuderende anbefales at tage Brinkmanns ”hvad er et menneske” med i skoletasken

0   10

Pædagogisk-politisk konfrontation: Lærings- testdiskursen overfor dannelsesdiskursen. To Interviews af Karen Ravn med kommentarer.

Relevante krav fra Dannelses-fløjen: Skru 2013-folkeskoleloven tilbage. Nedlæg læringsportalen og den digitale infrastruktur.

1   19

Min skole er døende (3) ”Vi har erstattet skoleformålet fra bred dannelse til en lille del af skolefagligheden, som man tror, man kan måle” (Gert Biesta)

Den førende hollandske forsker i pædagogik Gert Biesta: ”Dette er præcis den katastrofale nedbrydning af skolen, som jeg har advaret imod i alt, hvad jeg har skrevet de sidste 10 til 15 år […]. Dette betyder (i øvrigt også), at et system som i Danmark – med digitale læringsplatforme implementeret i en fælles offentlig infrastruktur – kan blive brugt til alle mulige formål, herunder at indoktrinere folk til at tro på ideen om, at den øverste leder altid skal adlydes.”

3   18

Pissedårlig, men stjernepopulær, undervisning – ny bog af Alexander von Oettingen glemmer følelser, fantasi og fornuftig dømmekraft

Alexander von Oettingens bog Pissedårlig undervisning er blevet voldsom populær helt ind i ministergangene på Christiansborg

4   14

Min skole er døende (2)

Min skole kan genoplives: Hvis lærerne igen får lov til at lave god undervisning med personlig dømmekraft, og hvis lærere og pædagoger uddannes med pædagogisk (humanistisk) videnskabelighed – det vil sige i et filosofisk, livsoplysende perspektiv. Min skole dør: Hvis den fortsat natur-videnskabeliggøres, og hvis pædagoger og lærere uddannes med didaktiserende, digitaliserende data-empiri og tests.

7   62

Min skole er døende

Af en anfægtet lærer emeritus´ dagbog

7   24

Kan vi leve med digitaliseringen og centraliseringen af folkeskolen?

Claus Holm og Jens Rasmussen. Hvordan kan I forestille jer, at skolereformen har en fremtid, når den nye skolereform netop nu er ved at slukke lyset for ordentlig pædagogik og undervisning? Hvordan kan I understøtte reformens ensidige vægtning af, at eleverne skal lære »så meget, som de kan« velvidende, at interessen for børnene som hele mennesker og som kommende borgere i et samfund, hvor få har for meget og færre for lidt, med en sådan ensidig vægtning, bliver som en provins i Kina?

10   10

Biestas ”Undervisningens genopdagelse” – til debat

Professor i pædagogik Per Fibæk Laursen og anmelder Ove Christensen mener, at Biesta er ved at få gurulignenede status.

0   14

Biestas modstand i ny bog om tidens skoleopfattelse: Tænk jer om – opdrag ikke børn og unge til robotter!

Gert Biestas nye bog ”Undervisningens genopdagelse” udkommer på Forlaget Klim d. 15. maj/18. Bogen giver modstand til tidens skole som en instrumentel og topstyret læringsanstalt.

1   17

Gert Biesta genopliver en menneskelig pædagogisk tradition.

Grundtvig, Kold, Løgstrup og Kierkegaard til ære og værdighed igen

1   9

Gert Biesta ´bader´ i faglighed og dannelse

Et svar til Vagn Madsen om Biestas forhold til faglighed

9   37

Gert Biestas i  modspil til Claus Holm, Jens Rasmussen m.fl: Man kan ikke evidensbasere pædagogik

I to nye danske bøger vises pædagogikkens problem i dag: Skal man følgeOECD´s digitaliserede læringspolitik med fare for at nedbryde skolen?

0   7

Gert Biesta kommer til Danmark 5. maj i anledning af ny bog om hans pædagogik

Håbet med bogen er en ny demokratisk samtale om pædagogik og uddannelse mellem lærere, pædagoger, forældre, forskere og politikere.

0   12

Lærerne op på podiet igen!

Jeg kunne, med Grundtvig, forestille mig et væld af seminarer, højskolekurser og lærermøder, hvor lærere, forskere, forældre, politikere sammen udforsker pædagogik og undervisning – ikke ud fra et tredje person perspektiv med henblik på at generalisere – men i et første person perspektiv med henblik på at menneskeliggøre.

5   16

Hvor er lærerne blevet af?

På velment forskningsseminar og højskolekursus er lærerne og undervisningen desværre primært henvist til tilskuerpladserne. Hvorfor?Aktuelle invitationer til dannelsesseminar og dannelseshøjskoleophold savner lærere som oplægsholdere

0   15

Professionel dømmekraft – Gert Biesta kommer til Danmark

Gert Biesta kommer til Danmark d. 30. marts 2017, og mon ikke vi får glødende oplæg og diskussion, når han møder Claus Holm og Lars Qvortrup på DPU til deres konference om ´Professionel dømmekraft´?

0   20

Læreruddannelsen. Pædagogisk forskning på landets professionshøjskoler er kritisabel

Hvis folkeskolen skal overleve med formålet i behold, bør læreruddannelsens pædagogiske forskningsstrategier – samt hele grundlaget herfor – ændres