Lars Arndal

Profilbillede af Lars Arndal

Lektor

Københavns Professionhøjskole

1   16

Mens vi venter…

Udspillet til en ny læreruddannelse lader vente på sig. Hvad med at bruge ventetiden fornuftigt? Fx til at tænke grundigt over, hvordan den nye uddannelse i skal sættes i søen.

1   18

Praktik, ja tak, men ikke snik-snak

Praktik bør ikke bare handle om hands-on, men også om heads-up

0   9

Jeg hører, hvad du siger!

Censorrapporten for læreruddannelsen peger endnu en gang på behovet for en selvstændig skriftlig karakter til prøven i dansk. Er det ikke på tide at gøre noget ved det?

0   13

Svup, snurrrr … og så stod musikken

Hvad H.C. Andersens Nattergalen kan lære os om teknologier, designprocesser og fagligt indhold.

0   5

Rør hinanden – med et blik, et nik og en gambit

Dansk er også et kropsfag. Det skal huskes, når der skrues op for muligheden for at være fysisk sammen i undervisningen til næste studieår.

1   7

Regnbuedansk – tak

Dansk er et mangfoldigt fag. Derfor skal dansklæreren også selv kunne vælge læremidler og undervisningsmaterialer. En pointe som børne- og undervisningsminister Rosenkrantz-Theil har fanget.

0   2

Oprydning i værkstedet

Oprydningsiver på EMU'en er gået ud over det mangfoldige inspirationsmateriale. EMU må på jagt efter gode forløb og gøre dem tilgængelige.

1   12

Håndværk eller åndsværk?

At kunne sit danskfag handler også om at kende det, så man kan være med til at forme faget. Det perspektiv glider tit i baggrunden i jagten på kompetencer til at undervise i faget.

0   15

Konge dansk

Giv nu de studerende mulighed for at blive konge gode til danskundervisning

0   12

Faglig falliterklæring

KL og regeringen giver op: målet om at 95% af timerne i folkeskolen skulle læses af lærere med undervisningskompetence i faget er fuset ud.

2   10

Klar tale, tak, også på skrift

De studerendes skriftsprog bør tælle med, når censorer og eksaminatorer vurderer eksamensopgaver.

0   9

Ambitiøst – seriøst?

Danske Professionshøjskoler har ambitioner: Den faglige fordybelse skal understøttes. Professionshøjskolerne kan selv gøre noget for det. For eksempel sørge for at tiden til undervisningsfagene ikke smuldrer væk i forsøget på at indfri mange andre ambitioner.

0   14

Er bacheloropgaven gået i hundene?

Alt for få lærerstuderende skriver bacheloropgaver i dansk. Det skader udviklingen af faget i skolen og svækker forbindelsen mellem dansk i folkeskolen og i læreruddannelsen.