Bodil Christensen

Profilbillede af Bodil Christensen

lektor

Læreruddannelsen Aalborg

0   2

Kan man læse "Mødet ved milepælen" fra 1947 i dag?

Kan man læse "Mødet ved milepælen" fra 1947 i dag? ”Mødet ved milepælen” er en klassiker. Det er den fordi den fortsat holder. Nu er det ikke 2. Verdenskrig, der står som en trussel, det er klimakampen, der må være ungdommens (og alle andres) store udfordring. Og fortsat kan man undres: Hvorfor bliver vi dem, vi er?

0   4

Til lykke til Foreningen Norden med de 100 år

Foreningen Nordens opgave har fra stiftelsen i 1919 været det helt fredelige at formidle kendskab til nordisk sprog, kultur og samfund.

0   6

Ikke et minutt i stilhet, men et liv i kamp

Læreplanen for den norske skole har som mål i arbejdet med 22. Juli-terrorhandlingen at forebygge had og ekstremisme og at give en oplæring i demokratisk medborgerskab og menneskerettigheder. Det prøver 22. Juli-centeret at give anledning til.

1   6

Foreningen Norden 1919 - 2019

Erik Magnussen tegnede i 1940 en smuk broche med de fem nordiske svaner i sølv og emalje. Jeg har arvet svanebrochen, og den finder jeg med glæde frem, når jeg skal til møde i Dansk Sprognævn, på kursus på Lysebu i Oslo, eller hvis jeg skal til en af de mere sjældne nordiske lærerkonferencer. Så er der en god anledning til at flashe de nordiske svaner.

0   4

Sana, SKAM 4 - manuskriptet skal også læses

Det er Sana, der konstant skal legitimere sin ret til at være norsk, og denne byrde bliver ikke pålagt Noora, da hun i samfundets øjne er norsk nok. Men hvornår er man norsk nok? Hvornår er man muslimsk nok? Eller marokkansk nok? Det er følelsen af at føle sig utilstrækkelig, som Sana slås med. Det er præcis derfor, at SKAM er interessant serie, da den lukker os helt ind, hvor man mærker hovedpersonens følelsesliv.

0   12

Virkeligheden er altings prøve - også i efterskolepædagogik

”Giv os lyset tilbage” af Per Krøis Kjærgaard var på skærmen til morgensangen, hvor mere end 100 danske og spanske elever og 30 lærerstuderende kunne synge (og klappe) med på en af de mest elskede ”efterskolesange”. Dagens program blev gennemgået, og så var der ellers arbejde resten af dagen i grupper fordelt på de nordiske lande.

0   3

Klimakamp i det sydlige Ishav

Det er sindsoprivende spændende science-fiction, men det er også et deprimerende realistisk scenarie, der udspiller sig på den kolde og ensomme Bouvet Island, hvor Roland, Samuel, Manuela, Greg og Katrina er i virkelig (såvel som virtuel) knibe. ”Tanken om at man som enkeltindivid ikke kan gøre hverken fra eller til, må vige for tanken om, at alle kan gøre en forskel. Vi skal handle, og vi skal handle nu. Det er ikke kun nødvendigt. Det er livsnødvendigt.” Sådan skriver Kathrina og Roland til slut i svaret på opgave tre. Det er en bog, der kan give anledning til megen diskussion. Den fiktive rammes referencer til Hunger Games og Robinsonekspeditionen er en drivkraft i læsningen af det problematiske stof.

0   11

Skal du være lærer? Kan du lære at blive lærer? Læreruddannelsen og optagelsessamtaler

Mange uddannelser gør brug af en kombination af samtaler og karaktersnit. Endnu flere overvejer dette. Det kan kun anbefales, at der fokuseres på så vel karakteren som karakterer. Skal du være lærer? Kan du lære at blive lærer? Det er kort sagt de to spørgsmål, optagelsessamtalerne gerne skal give svar på.

0   15

Lærerstuderende i klassepraktik: De vilde svaner i tekst, tegninger og som teater

Når de studerende fra Læreruddannelsen i Aalborg således er ude på en fælles opgave og oplevelse i mødet med en skole, nogle elever og en lang række tekster, så kaldes det internt ”klassepraktik – refleksiv praksislæring.” Det særlige her er, at de studerende og underviseren får en fælles erfaring, som kan tages med sig hjem til teorilokalerne. Alle har været på samme skole, i de samme rammer, og der er arbejdet med samme danskfaglige område: Oplæsning, mundtlighed og klassiske tekster.

0   27

Kommission om fremtidens læreruddannelse? Jeg melder mig gerne

Jeg melder mig hermed til kommissionen., der skal give et bud på en ny læreruddannelse. Med disse gode bud på en ny læreruddannelse vil læreruddannelsen ikke komme i ”verdensklasse”, men den vil blive ganske udmærket og solid og den vil sikre en høj kvalitet i studerendes undervisning og uddannelse. Det rækker for mig.

1   11

Litteratursamtale & Lego

H.C. Andersens eventyr blev bygget i Legoklodser, mens der blev talt om forløbet i ”Kærestefolkene”, og kompositionen i ”Det er ganske vist” blev vist gennem en ugle i Lego, der sammen med tre høns (der er mangel på fjer-klodser i vores kasser) kunne illudere vejen mod klimaks i hønsegården. Også sneglen og rosenhækkens forskellige temperamenter blev vist i smukke klodser.For elever (og for voksne) kan det være en afvekslende tilgang, der med sit korte forløb (vi brugte vel tyve-femogtyve minutter) kan være en motivationsfaktor og en inklusionsfaktor.

0   7

Det er ganske vist: Oplæsningskonkurrence for lærerstuderende

Der var fuldt hus til eftermiddagens oplæsningskonkurrence, hvor stemningen var sat med en kandelaber med lys – og kaffe og kage. Fjorten oplæsere, to fra hvert hold, læste eventyr, og tilhørerne fra de respektive hold bidrog i høj grad til en god eftermiddag for lærerstuderende og danskundervisere på Læreruddannelsen i Aalborg

0   5

Jammers Minde - læs den i en 2019-version

Når man kan læse ”Jammers Minde” i dag i en ny og grafisk version, så skyldes det Allan van Hansen, der har udvalgt nøglescenerne fra den originale udgave. Herefter har han tegnet og fortalt ”Jammers Minde”. Tegninger, ord, broderier og tekst giver os også i dag et indblik i livet i en fængselscelle på Blåtårn i slutningen af 1600-tallet. Det var et hårdt liv, selv for en kongedatter. ”Kødso, Skiden-Slatte, Heks og Forræder” var nogle af de hånlige råb, hun mødte på vej ind i fangetårnet. Var hun blevet fængslet i 2019, så havde de sociale medier kammet over, men dengang måtte den forsamlede pøbel klare sig med uhøviske tilråb.

0   11

Virkeligheden er altings prøve 2

Det var spændende at observere dynamikken i en lille gruppe, og lægge mærke til, hvordan fastgroede forestillinger om hinanden kan brydes lidt op, og gøre at nye personer tager ansvar. Jeg synes, det er imponerende, at eleverne står op og præsenterer deres produkter foran en meget stor og til dels ukendt forsamling. Man kunne godt arbejde videre med, hvordan eleverne kan lære at fremlægge mere overbevisende.

0   17

Hvad var det dog, der skete, - den første dag i marts

Sommeren 1942 havde Kaj Munk fyret op under den gasgeneratordrevne bil, for at tage turen til fødeøen Lolland sammen med kone og børn. Nu skulle de se hans fødeegn, hans barndomshjem og den lollandske frodighed. Herfra tog han en klynge blå anemoner med sig til det forblæste Vedersø. Der står de - endnu.

0   9

Ikke bare fordi de på en måde skal, men fordi de vil det

Jeg har i denne uge haft praktikeksamen for første årgang på læreruddannelsen. Spændende. Det glædelige er, at alle (jeg har haft femten studerende til eksamen) siger, at det er øjenåbnende, at teorien kan bruges i praksis. Det hænger så godt sammen, siger de. Teorien giver et fundament til vores praksis.

0   15

Hvordan bliver læreruddannelsen en bedre læreruddannelse?

Ekspertgruppen har ikke spurgt mig, hvis de gjorde det, så har de her mine bud på en bedre læreruddannelse. De studerende, vi har på uddannelsen er faktisk ambitiøse, de er seriøse, de har (de fleste af dem) den rette blanding af seriøsitet, faglighed og omtanken og omsorgen for andre. De har blot brug for nogle rammer, der er tydeligere i forhold til kravene (eksamensformerne) og i forhold til studieindsatsen (mere undervisningstid).

0   4

"Tag gaden tilbage" - en ny roman til læsning i 9. og 10. klasse

Der er meget lidt litteratur, der har Hirtshals som stedet for handlingen. På en eller anden måde, så finder forfattere altid mere eksotiske steder med flere højhuse, flere cafeer og færre grillbarer og knallerter. Nu er der kommet en ny (ungdoms)bog, hvor Hirtshals og omegn er rammen om Pollys vej til at finde sig selv. Det er Sarah Engell og Sanne Munk Jensens: ”Tag gaden tilbage” fra Gyldendals forlag.

0   7

Spørge-Jørgen kan få svar i "FAQ om læringsmål"

Kamma Laurents skrev om Spørge-Jørgen i 1944, og Jørgen spørger og spørger, men får ikke mange svar. Han får smæk og bliver lagt i seng. Det var i 1944, dengang var der ikke en FAQ-serie, hvor Jørgen kunne få svar på sine spørgsmål. Han måtte rette dem mod de trætte og hårdtslående forældre. Der er meget, man gerne vil vide om læringsmål, hvis man er underviser, studerende eller leder i folkeskolen, på de pædagogiske uddannelser eller på universitetet. Vil man det, så skal man blot stille sine spørgsmål, så giver forfatteren af ”FAQ om læringsmål” sine svar.

0   20

Læreruddannelsens teori i mødet med Tommy, Asger og Signe Marie, 9. a

Læreruddannelsen har mange praktikforløb, og her på første årgangs praktik har det været en øjenåbner for mange studerende, at 9. Klasses elever faktisk er ”til at tale helt almindeligt med”. De vil gerne gøre det godt, men falder naturligvis ofte ned i kedsomhedens kælderdyb, hvor de stener og småsover fremfor at være seriøse og skoleparate. De vil dog inderst inde gerne være ”med” i undervisningen, siger de.