Bodil Christensen

Profilbillede af Bodil Christensen

lektor

Læreruddannelsen Aalborg

0   6

"Tag gaden tilbage" i teaterversionen: "Polly og stormen"

Nu er Pollys historie fra ”Tag gaden tilbage” sat op på Nordkraft i Aalborg i samarbejde med Vendsyssel Teater, og det får instruktør og skuespillere en stor fest ud af. Måske tænker man, at en skuespiller netop får rollen som én person, men det sker ikke her. Polly, Pollys far og Pollys farmor møder vi ofte i fem versioner, hvor fem skuespillere (iklædt pink og hvide shorts&t-shirts i forskellige variationer) giver deres nuance af den enkelte person. Herligt med mekaniker-far, der er konfliktsky og altid vasker hænder i Swarfega og farmor med hamburgerryg og dårlig ryg. De undgår alle at sætte ord på forhistorien om Pollys mor, der døde i en bilulykke. De taler ikke om det, de skifter dæk og samtaleemne, hver gang Polly forsøger at få en forklaring. Heller ikke morfaren vil tale om sin datter, men han giver Polly to gode råd til livet og vejen: ”Husk altid at tjekke vejrudsigten inden sejlads, og husk at det er vigtigt, at du er dig selv, Polly.”

0   10

Havregrøden trækker vejret tungt: Kulturministeriets børnebogspris til "Mester Ester"

”Mester Ester” giver læseren et indblik i livet med en diagnose, der er ganske svær at leve med. Den giver også et fint indblik i moderens afmagt overfor Esters tvangshandlinger og tanker, og den viser, hvor svær hverdagen kan være i nogle hjem. Ester er ikke helt almindelig. Hun ser væsner overalt, hvor andre ser nøgler, borde, stole, sokker og vingummier:.

0   9

Figurdigte: fakta i figurernes formsprog

Kamelen her er et eksempel på, hvordan man som elev (her er det lærerstuderende, men de havde også en fest med opgaven) kan give faktaoplysninger et poetisk touch, samtidig med at man arbejder med sprog og formsprog. Karen Filskov gør det fremragende og professionelt, men det er en opgave, der kan åbne elevernes øjne for, at sproget har vidde og prægnans.

0   16

Her er Carl, Vitello, Axel, Cirkeline, Palle og alle de andre fra alle tiders bøger

Den gode litteratur spænder vidt. Her er det fra Vitellos københavnerhverdag til Palles ensomme vandring gennem samme København. Det er også litteratur med Lille Frøs ukuelige livsmod og lyst til at være på tværs til den lille elefant Carls milde hverdag. Og der er sjove rim og seriøse rim og gamle rim og nye rim med Axel og Fikkumdik og Faldera. Det er et stort til lykke fra litteraturen (og Gyldendal) til danske børn og voksne.

0   8

Det er mit ansvar at give eleverne de redskaber, de behøver for at kunne lykkes

”Jeg ønsker at eleverne skal stille spørgsmål som: Hvilke værdier sætter jeg højt? Hvordan vil jeg leve mit liv? Hvordan kan jeg bidrage i verden? (…) Jeg vil udvide elevernes forståelse af verden.” Sådan lyder et af de citater, der bringes i Olga Dysthes kapitel i bogen ”Dialogisk pædagogik, kreativitet og læring”. Det er Joan, der taler her. Joan, læreren der også fik ordet i ”Det flerstemmige klasserum” der kom på dansk i 1997.

0   10

Mads, Jakob, Julie og Emma på Læreruddannelsen i Aalborg

Hvem er det, der går på læreruddannelsen i Aalborg årgang 2020? Er det sådan, at studerende bliver yngre og yngre? Går der flere og flere studerende med HF-eksamen fremfor STX? Kommer de studerende ”lige fra gymnasiet”? Gode spørgsmål, og vi kender svarene. Siden 2012 har vi på Læreruddannelsen i Aalborg spurgt første årgang om en række baggrundsoplysninger, så vi kan følge eventuelle ændringer i de studerendes baggrund. Førsteårgangsundersøgelsen 2020 er klar, og nu ved vi (om ikke alt, så…) en hel del om årgangen, der består af henved 300 studerende.

0   8

Sydhavskonger og inuitter og khoikhoier

Når man læser børnebogen "Sørøvere i Grønland" i 2020 er det ikke kun den spændende sørøverhistorie, der er værd at følge. Det er også den helt uproblematiske omgang med racebetegnelser, racefordomme og beskrivelserne af etniske minoritetsgrupper, der er spændende læsning. En af nordboerne er blevet fredløs (han har gjort en pige gravid, en pige af langt højere socialklasse end han selv er), og nu er han flygtet ud i isørkenen, hvorefter ingen har set ham. Eller nogen har set ham, det står således: ”Men der er flere, der har set ham. Han holder til med en flok skrællinger, og om vinteren bor han vist i den forladte fjeldgård i bunden af Østfjorden. Folk heromkring kalder den for Kolgrims gård, og ingen bryder sig om at komme på de kanter.”

0   2

"Liv Life Leben Vie Love" En ny udgivelse af Mette Vedsø

Det er en af de bøger, dansklærere må glæde sig over. Sproglig spændvidde, præcis i persontegningen og med et tema, vi alle kender til: Alting forandres. Alt skifter. "Liv Life Leben Vie Love” er udgivet på Jensen & Dalgaard 2020. Mette Vedsø er forfatteren og Naja og Taxa kan man også møde i romanen ”Hest Horse Pferd Cheval Love”, der har fået Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomslitteratur og bogen er nomineret til Nordisk Råds Børne- og ungdomslitteraturpris).

0   7

Formidling, faglighed, opfindsomhed og fællesskab

Det kan være ganske svært at videregive en specifik professionsdannelse. Så meget er usagt, så meget ligger i håndelaget. Når nye lærerstuderende begynder deres hverdag på Læreruddannelsen i Aalborg, så bliver de mødt af en række tutorer (mentorer, studerende på ældre årgange), der gør deres bedste for at give de nye studerende et billede af det væsentlige i uddannelsen.

1   9

Udeskole i teori og praksis - med masser af inspiration til praksis

”Udeskole i teori og praksis” er en samling ”udeskoleartikler”, hvor redaktørerne Marianne Hald og Jørgen Bærenholdt har fået samlet et hold af ”udeskoleentusiaster”, der alle ved noget om såvel teori som praksis. Bogen henvender sig til lærere og pædagoger i skolen, til lærerstuderende og pædagogstuderende og til alle, der har interesse for skolen.

0   8

Udeskole ... i teori og praksis

Det er også et håndværk at blive god til at være ”udeskole-lærer”. Man kan snildt lave en hel del fejl, det lærer man af. Vil man have gode begrundelser for sin praksis som udeskolelærer, så kan man finde dem i bogen her. Det kan være nyttigt, når man skal begrunde sin undervisningsplan overfor ledelse, forældre og kolleger.

0   8

Se mig, - Sanne Søndergaard skriver om Alberte og Zira

Her i bogen ”Se mig” giver Sanne Søndergaard et billede af to piger, der på ingen måde har det nemt, - hverken med sig selv eller med andre. ”Hun havde jo tusindvis af følgere på YouTube. Hun havde dyrt tøj og klassiske Chanel-briller, og hendes nye frisør havde endelig fået hendes hår til at reflektere lyset i stedet for at være det sted, lyset gik hen for at dø. Alle ville se på hende og tro, at hun var enormt selvsikker. Hvorfor skulle hun ikke lade dem tro det? Hvorfor skulle hun ikke udnytte det?” Det er den smukke Alberte, der følges i halvdelen af ”Se mig”. Den anden stemme i bogen tilhører Zira, der er halvt israelsk, lidt buttet (efter egen opfattelse alt for buttet), hun er dygtig i skolen, men hun savner sin mor, der døde, da Zira var barn. Ziras live er helt anderledes end Albertes: ” Ziras dage gled ud i et. Hun mærkede, at ugerne gik, men kunne ikke standse og undervejs og sige: i dag er det torsdag. For så var det allerede tirsdag. Hun gjorde bare det hun skulle. Stå op, spise, madpakke, cykle, skole, gemme sig på toilettet, skamme sig i timerne, skamme sig i kantinen, spise, cykle, arbejde, lektier, spise, sove, skamme.”

0   9

Lad ingen stå og spilde tid i skumle skammekroge

Det kunne være glædeligt, om man i folkeskolens undervisning kan fortsætte undervisningen med de gode erfaringer som afsæt. Det er godt når man kan: Give mere plads til alle, og når meget mere undervisning foregår udendørs. Det giver bevægelse, det giver et sundt læringsmiljø. Fortsætte samarbejdet med museer og naturskoler og udnytte pladsen i kulturinstitutionerne (idrætshaller, kulturhuse med mere) Få en hverdag med færre ”skemaskift”, så der er lange dage med samme fag. Det giver plads til fordybelse, og det betyder også, at der skal tænkes anderledes om undervisningen, når den har længere forløb. Udnytte de digitale muligheder, der ligger i digitale instruktionsvideoer, ”skype”-kontakt til elever, der på en eller anden måde ikke kan være til stede, og når flere møder bliver afviklet digitalt. Huske, at man lærer sammen. Man bliver dannet og uddannet i et fællesskab. Det er altid det vigtige. Det var ”klassen” og det mere eller mindre påtvungne fællesskab i den overskuelige klasse, som alle elever savnede.

0   9

Jeg skriver om mig, du læser om dig

Dansklærere inspirerer altid (eller forsøger herpå) eleverne til at læse med lyst og glæde. Mange dansklærere følger med i de nyeste ungdomsbøger, børnebøger og graphic novels, men til tider kan man trænge til god voksenlitteratur. Her er nogle bud på gode bøger til sommerens gode dage.....

0   18

Vær awesome – og til lykke

De gode råd har jeg lånt fra en af de helt fantastiske folkeskolelærere, der hvert år holder en smuk tale for afgangseleverne. Hun har også lånt dem et sted. Nu giver jeg dem videre.Livet vil være mere awesome for de fleste, hvis der blev lyttet her.

0   4

At falde i staver

”En dreng kommer til at tænke på sin morfar, der er snedker og altid kommer galt af sted, så saver han sig i fingrene, så falder han ned fra en stige, så får han en splint i øjet og må på skadestue. Men han er den flinkeste morfar, han bygger de fineste små skibe og dufter af trælim. Drengen tænker på, at næste gang de besøger morfar vil han sige til ham at selvom han er en uheldig snedker så er han alle tiders morfar.”

0   11

To millioner ord eller otte tusind ord

Et barn, der læser meget, kan læse op mod to millioner ord om året i fritiden, mens et barn, der sjældent læser måske når 8000 ord. Det betyder meget, når der skal læses i forbindelse med skole, uddannelse og arbejde. Det er lettere at tilegne sig ny viden, hvis man har et stort ordforråd og en bred begrebsforståelse. Børn og unge har et klart billede af, at det er vigtigt at være en god læser. Sådan siger Marie: ”Man udvikler selvfølgelig sin evne til at læse ved at gøre det meget. Men derudover føler jeg også, at man kan slappe helt af, når man læser en bog. Det giver ligesom et frirum og muligheden for at skifte alle sine egne tanker ud med ordene fra bogen. Så det giver bare lidt god tid til at slappe af og give slip på noget andet.”

0   17

Pippilotta Viktualia Rullegardenia Krusemynte Efraimsdatter Langstrømpe

Pippi er først og sidst et barn, der ikke ligger under for de ydre autoriteter. Hun har sit indre moralske kompas, som hun følger. Det viser en stærk kurs mod godhed, tolerance og livsglæde. Hun er stærk, den stærkeste pige i verden, men hun formår at have styrke uden at misbruge magten. Pippi er en del af vores fælles kulturelle ballast. Hun er altid ni år og ejer af en hest, en abe og Villa Villakulla. Til lykke med de femoghalvfjerds år til Pippilotta Viktualia Rullegardenia Krusemynte Efraimsdatter Langstrømpe.

0   6

Jeg skriver om mig, du læser om dig

”Jeg bruger min verden til at forstå litteraturen, og jeg bruger litteraturen til at forstå min verden”, sådan lyder et af de gode mål for litteraturlæsning. Det er dette mål, Guillermo arbejder hen mod. Han læser om sig selv, men han læser også om Zippoli-stammen. Og når han bror Nico, der oftest driller ham, læser højt fra bogen, så er det en anden og langt blodigere og voldsommere historie, han hører. Når hans mor læser højt fra boge, så lyder den igen helt anderledes.Det er en smuk gammel bog om muligheden for at læse sig selv ind i bogens univers. Det er også en bog om læselyst. Jensen & Dalgaards udgave af ”Tågernes Ø” er som originalen må have været det: Med guldtryk på brunt lærredsbind. Smukt og klassisk.

0   15

Charlotte Pardi: En tegner, der sætter fodspor

Glenn Ringtved og Charlotte Pardi har samarbejdet om mange bøger. Den allerførste billedbog Pardi illustrerede var ”Rend mig i agterstavnen”, hvor Ringtved fortæller en vild sørøverhistorie og Pardi tegnede menneskene og opfandt sin egen stil i forhold til børnebogsillustrationer. Ofte er det forfatteren, der bliver nævnt, når en bog skal fremhæves for noget godt, smukt og særligt. Der er også grund til at glæde sig over Glenn Ringtveds fine tekst i ”Her gik Victoria”, men tegneren Charlotte Pardi er med sin streg den, der formidler den svære tekst om sorg og savn. Helt som de gjorde i samarbejdet om dødens besøg i ”Græd ej hjerte”, hvor døden kommer for at hente den gamle farmor. Charlotte Pardi er en tegner, der sætter fodspor i billedbøgernes verden. Frøken Ignora, Georg og Os fra Blomsterkvarteret har også Pardis børn på bogsiderne.