Bodil Christensen

Profilbillede af Bodil Christensen

lektor

Læreruddannelsen Aalborg

0   8

Det blev pludselig meget klæft at fjæse bogen

"Det vau ikke uaut, synes den voksne. Tænk, hvis deu kommeu en kuokodille og man bliveu nødt til at uåbe: Pas på kuokodillen! Uigtigt tuagisk.” "Bogen der ikke ville læses" er en bog, der sætter fokus på sproglig opmærksomhed både hos den voksne og hos børn, der lytter med. Ord kan noget særligt, bogstaver kan noget helt for sig selv, og ord og bogstaver sammen kan bruges på mange forskellige måder. Det er en slags kalligram. Det helt særlige ved ”Bogen der ikke ville læses” er, at den er sjov. Den er virkelig sjov at læse op for andre.

0   6

Hør lige her ... en ungdomsbog med norsk humor og pakistansk slang

Mahmoud møder læseren i bogen ”Hør lige her”, skrevet af Gulraiz Sharif, der til hverdag er skolelærer i Oslo, men som her debuterer som forfatter. Bogen er nu oversat fra norsk. Den har fået mange priser, og det er en (i modsætning til mange, mange ungdomsbøger) ikke en bog om selvskade, psykisk sygdom, ensomhed eller frygtelige familieforhold. Det er en humoristisk bog, der med masser af selvironi og skarpe stereotyper sætter spot på den unge Mahmoud, der rigtignok ikke har det nemt, men han har god humor, som han tackler udfordringerne med. Det er en slags ”norsk-version-af-Iqbal–Farooq”, men med en hovedperson, der er ældre. Mahmoud er femten år, han er reflekteret, han sidder mellem sin pakistanske taxa-far og den norske verden, men han er først og sidst et underholdende bekendtskab.

0   9

Lærerstuderende i praksissamarbejde med folkeskolen

Praksissamarbejde mellem læreruddannelsen og folkeskolen er der meget af. Det er befordrende for forståelsen i en professionsuddannelse, at praksis (næsten) altid er en del af det faglige indhold, og det giver altid gode samtaler, når undervisningen på læreruddannelsen kan afprøves i en skolehverdag. Det fik danskholdet 21.4 testet en fredag i oktober.Det blev en god dag. Fyldt med faglighed, fine samtaler, et passede antal konflikter, frikvartersdialoger, spisetider, oprydning, kopiering og masser af pædagogik og pædagogisk praksis ude i virkeligheden.

0   10

Norsk, svensk og dansk med et tværsprogligt blik

Der er masser af praksissamarbejde i læreruddannelsen. Der kan snildt være mere. Det arbejdes der på mange steder.I dag har der været med stafetløb, orienteringsløb og kreative løsninger i forhold til at finde frem til særlige kendetegn ved de nordiske sprog. Hvor er de falske venner i norsk og svensk? Hvilke ligheder er der mellem sprogene, og hvad kendetegner særligt norsk, svensk og dansk.

0   12

Mød fru Brath: En lære for livet

Ikke alt var bedre i gamle dage. Der er en hel del steder, det er gået fremad. Ikke blot har vi fået vaskemaskiner, støvsugere og mobilepay, men også i skolen er der sket ganske betydelige forandringer til de bedre. Det bliver man klar over, når man læser Thomas Ubbesens bog ”Alle vi børn af fru Brath, En lærer for livet” om Sdr. Ydby Forskole, hvor fru Brath, Johanne Brath Olesen, var enelærer i perioden fra 1942 til 1970. Det var en anden tid, og her i bogen trækker Thomas Ubbesen en linje fra sin tid på Sdr. Ydby Forskole i 1962-63 og frem til i dag, hvor han har taget kontakten til en del af sine klassekammerater fra dengang.

0   9

Panserskjorterne i eventyret om ”De vilde svaner”

”Udeskole” og Stedbaseret læsning er gode (og på ingen måde nye) didaktiske veje til litteraturens, danskfagets og alle andre fags dybere forståelse. Det gælder også, når man møder et krat af brændenælder. Så må man læse "De vilde svaner" af H. C. Andersen. Eventyret handler om, hvordan den smukke Elisa væver elleve skjorter til sine forheksede brødre. Skjorterne er vævet af den tråd, hun har spundet af kirkegårdsbrændenælder: ”Med de fine hænder greb hun ned i de hæslige nælder, de var som ild; store vabler brændte de på hendes hænder og arme, men gerne ville hun lide det, kunne hun frelse de kære brødre. Hun brød hver nælde med sine nøgne fødder, og snoede den grønne hør.”

0   10

Den blå septemberhimmel har en naturvidenskabelig forklaring

Okay… tænker man måske. Når man synger om septembers blå himmel, så er det måske blot versefødder og metaforer, der giver en poetisk septemberhimmel. Men nej, himlen er mere blå i september. Septembers klare blå himmel er ikke kun et synsbedrag. Lyset er mere blåt, og himlen er mere septemberklar, når solen står lavere og lavere på himlen. Varmen forsvinder og kulden kommer med tør luft fra nord. Når solen står lavt, og luften er tør og uden vanddampe i atmosfæren, så opleves himlen som særlig septemberblå. Det er den naturvidenskabelige forklaring.

0   14

Studiestart er faglighed, fællesskab og fest

Man skal som lærerstuderende altid have blikket for ”hvad kan jeg bruge det til i folkeskolen?”, og når man selv er i en læringsproces, vil der altid være et dobbeltblik på egen faglig læring samtidig med at perspektivet også peger ud i skolen. Det blik fik mange af de nye studerende forhåbentlig øje for allerede her i introforløbet. Der er grund til at sætte pris på de mange ansvarsbevidste lærerstuderende, der som tutorer giver nye studerende et billede af hverdagen på læreruddannelsen.

0   15

Skolen er en tumleplads

”Lad ingen stå og spilde tid I skumle skammekroge. Der er en verden, stor og rig. Luk op du store låge!” Sådan lyder det som en påmindelse til alle i skolen, når man synger den sidste strofe i sangen ”Vor verden er en tumleplads”. Eva Chortsen har skrevet teksten og Sten Lerche melodien

0   15

Vi lærer sammen - også på læreruddannelsen

Læreruddannelsen kan noget helt særligt i forhold til at være ”rollemodel” for de studerendes fremtidige profession. Vi forsøger at rammesætte de særlige dage, så der også kan være en vis transfer til folkeskolen. Det gælder studiestart, det gælder introforløb, juleafslutning, dimissionsfest og studieture: Det er dage, der har deres egen ret i studieforløbet og i læreruddannelsen, men det er også dage, der har en lige linje til de studerendes kommende profession i skolen, hvor de vil være medaktører og ansvarlige for mange elevers ”første – skoledag”, klassefester, idrætsdage og translokationer.

0   11

Bøger om bjørne, grævlinge og måske en hund

Billedbøger er bøger, med billeder. De her nævnte kan læses af alle, og vil man tale med børn om vanskelige problemstillinger, så er det godt at tale om ”det fælles tredje”, som man finder i litteraturen. Billedbøger er særligt gode, fordi det er overskueligt at dele læseoplevelsen med en klasse eller større gruppe, hvis man læser højt med billedsiden på en storskærm. Kompleksiteten i læseoplevelsen bliver større, når billedsiden er med. Her er mange mulige tolkninger, hvor man kan læse sit eget liv med ind i fortolkningen.

0   9

Dødedans og Dance Macabre med Dorte Karrebæk og Oscar K

Som underviser i overbygningen har man her en sær og sjælden bog. Der er illustrationer, der kan fortolkes og lede læsningen på vej, men i denne bog er der en helt særlig poesi over Oscar K´s tekst. Det er sprogligt fornyende. Det er mangetydigt. Det er på ingen måde muntert, men det er en bog, der kan give anledning til mange og gode litteratursamtaler. Der gives ingen færdige tolkninger her.

0   12

De gamle islandske håndskrifter har altid et råd til dagen og vejen

De gamle håndskrifter har altid gode råd til dagen og vejen ”Drik med måde Hold ikke på mjøden”…. Det er gode råd, der gives i ”Den Højes Tale”, der på islandsk hedder ”Havamal”.

1   26

Vita Andersen: Man kan ikke skaffe sig af med en ulykkelig barndom

Vita Andersen udgav i 1977 digtsamlingen ”Tryghedsnarkomaner”. Det er 1970’ernes klare og kontante stemme, der lyder i den digtsamling. Sjældent sælges digtsamlinger i så stort et oplag som ”Tryghedsnarkomaner” kunne sælges i. Jeg har samlingen, den kostede 35,40 kroner tilbage i 1977, og den er blevet læst. Dels på seminariet, hvor vi på danskholdet (kan jeg se på mine noter i bogen) har analyseret og fortolket digtene, der har titler som ”Sårspiseren”, ”Abort” og ”Ude og skide”. Det siger en del om indholdet. Et citat fra ”Sårspiseren” lyder: ”Mens pigen Adda med den ene hånd pillede sårrandende fra taljen af så blodet piblede frem hvor hendes cowboybukser havde strammet for at hun skulle se tyndere ud og puttede dem i munden og spiste dem sad pigen Bella og plukkede sin øjenbryn af en efter en…..”

0   10

Til fods i de færøske fjelde

Det er ikke altid en fest. Sidst men ikke mindst gælder det, at det kan være ”tungt at gå op”, som der eksempelvis står om turen fra Gjogv mod Ambadalur. Når der står ”tungt”, så skal man forvente mange højdemeter på kort tid. Også i skolen må man til tider bide tænderne sammen og blot gå fremad. Ikke al lærdom får man gennem muntre indslag, man må slide for det, før man når frem til udsigtspunktet. (og ja, til tider er der så tåget, så man alligevel ikke ser noget, men så har man forhåbentlig andre og gode dage!).

0   26

Tak for kampen og for fællesskabet. Det har i sandhed været en fornøjelse.

"På Læreruddannelsen blev jeg en del af fællesskabet. Jeg blev en del af en klasse, hvor underviserne vidste, hvem jeg var og forventede deltagelse, både fordi man skulle overholde møde - og deltagelsespligten, men også fordi undervisningen blev en del sjovere og mere spændende, hvis man gjorde det. Et hold, hvor man også viste interesse for hinanden og lærte at arbejde sammen på kryds og tværs, tog i fredagsbar, på hyttetur og på studietur, hvis man nåede det. Jeg er stadigt lidt træt af, at jeg ikke kom til Island. Sidst men ikke mindst blev jeg en del af en studiegruppe, hvor hverdagen kunne vendes og interesser deles (såsom fodbold) ofte ledsaget af meget kaffe. Det håber jeg, at I alle har oplevet."

0   17

10 gode råd til den nyuddannede lærer....

10 gode råd til den nyuddannede lærer Litteraturen og køkkenbordsfilosofien kan altid byde ind med en brugbar morale til enhver anledning  Her er ti gode råd, - men først og sidst et stort til lykke til alle nyuddannede lærere. Forhåbentlig bliver uddannelsen til glæde og gavn - for jer og for skolen.

0   7

Grævlingedage og Svære Skoledage

Grævlinge er ikke glade for at gå i skole. De kan faktisk bedst lide at være i huler og huller og hjemme. Sådan har Pelle det også. ”Engang var det nemt at være Pelle. Løbe gennem græsset. Kigge i huller og huler. Alt muligt sjovt at tegne. Få læst historier. Kigge i bøger! Let at stå op, let at løbe, let at trække vejret.” Sådan er det ikke længere. Nu er Pelle begyndt i skole, men det er ikke et sted for en lille GrævlingePelle. Pelle har ”skolevægring”. Billedbøger kan være en indgang til at tale med børn (og unge) om de svære emner. Fiktionen kan være ”det fælles tredje”, som alle kan tale om.

0   9

Og nu har jeg vist dig mit trylleblik

Billedbøger er ikke kun bøger til børn. De kan læses af alle, hvis man formår at læse billederne med sit eget trylleblik. Eller bare et nysgerrigt blik. Eller måske blot med et vågent øje for poesien, der ligger i illustrationerne. Der er mange (også nye!) billedbøger, der kan være fremragende at bruge i undervisningen i dansk. Ane Bjørn er en forfatter, der skriver bøger, hvor man må læse såvel tekst som billeder. ”Vidste du, at hvis man lukker det ene øje og dækker for det med to fingre, så får man trylleblik?”

0   13

MurmellemRum – en rejse i MellemRum, Rundetårn og Ole Rømers tid

Der er mange naturvidenskabelige oplysninger og megen viden om naturvidenskaben på Ole Rømers tid i bogen ”MurmellemruM”. Titlen er i sig selv et palindrom, altså et ord, der kan læses forlæns og baglæns, det referer også til tiden, der altid går forlæns, men ofte opleves det skete i en baglæns forståelse. ”Når man læser bøger, bliver man klog på en smuk måde”. Her bliver læseren klog på en smuk, men også spændende måde.