Bodil Christensen

Profilbillede af Bodil Christensen

lektor

Læreruddannelsen Aalborg

0   8

Louis Jensen: Er der mere at fortælle?

Louis Jensen blev født i 1943 ved Nibe, han boede senere i Århus, først som arkitekt og byplanlægger, men tidligt valgte han at blive fuldtidsforfatter. Tak for det. På et tidspunkt spørger fortælleren i ”Tork og Hest”: ”Er der mere at fortælle?”. Svaret lyder: ”Der er altid mere.” Nu fortæller Louis Jensen ikke selv mere, men hans tusinde–og–én små firkantede fortællinger giver masser af inspiration til at læseren selv fortæller videre.

0   8

Din bedstefar Vasja

Det er vigtigt, at der fortælles om de begivenheder i verdenshistorien, der aldrig skal gentages. Det er vigtigt at vide, at de totalitære systemer brugte deres magt til at underkue og knægte enhver, der ikke rettede ind. En kritisk stemme ville blive deporteret til det bundfrosne Sibirien sammen med familien. Enhver afvigelse fra magtens krav blev mødt med den totale og ansigtsløse magtudøvelse. Anna Rakhmanko og Mikkel Sommer sætter et ansigt på de deporterede rumænere. Det kunne have været litauere, moldavere, tyskere eller ethvert andet folkeslag. Her i ”Din bedstefar Vasja” er det Vasjas milde øjne, der kigger ud mod læseren fra et fotografi, der viser en ung mand med vilje til livet.

0   9

Læreruddannelsen online…. det går fortsat, men også her kunne vi tænke på udeskole

Det kan være en udfordring at skulle planlægge til al undervisning til teams og skærm, det vil også være en udfordring at skulle planlægge undervisning udendørs, men vi har lært alt om alternative undervisningsformer. Lad blot de videregående uddannelser få mulighed for at mødes til undervisning udendørs.

0   13

Hviskeleg – en grafisk roman om børn og børns rettigheder

Vera er bekymret, men selv om hun forsøger at fortælle det til sine forældre, så sker der først noget, da hun taler med sin farmor. Farmor siger: ”Måske er det ikke noget at gå rundt og hviske, vel?” Vera forklarer: ”Men Anna er bange. Derfor hvisker hun.”. Så er det farmor siger det: ”Ja, det var nu ikke Anna, jeg mente.” Så handler Vera. Sammen med sine forældre. Bag i bogen er der to sider til læseren og læreren. Her er der link til et undervisningsforløb om børns rettigheder og trivsel i klassen. Der er også et link til www.bornetelefonen.dk, hvor alle børn kan ringe for at få råd.

1   12

En buket blomster til Bo, Line, Helle, Brenda, Christian og Mette - og alle de andre lærere

Halfdan Rasmussen kunne skrive om skolelærer Ørnebjerg, der var en ”rigtig lærer”. Dem er der mange af i den danske skoleverden. Politiken har i flere år haft en ”undervisningspris”. Hvis man er mismodig og mistrøstig på sin professions vegne (jeg uddanner lærere, og til tider kan man jo tvivle på alt), ja, så kan man gå ind for at læse de indstillinger af kandidater til ”underviserprisen”, der kan findes på Politikens hjemmeside.

4   26

Trettende Marts. Det er taaget.

”Jeg kaldte Børnene ind og tog Hundeslæden med ind i Skolestuen . Naa vi begyndte ikke straks med Hundeslæden i Skolestuen. Jeg satte den på Udstillingshylden over den store Tavle. Vi vilde ikke rejse straks, men forberede os i Smug, kikke op paa Hundeslæden.” ”Løgneren” er en bog, der kan læses flere gange. For eksempel kan man læse den i dag. ”Trettende Marts. Taage.”

0   14

Praktikeksamen: Et reflekterende team på teams

Teamarbejde på teams når lærerstuderende er i praktik: ”Det vigtigste jeg har lært er nok, at man får så meget fagligt udbytte ud af de fælles refleksioner over undervisningen. Vi har simpelthen talt om alt det, der gik godt, og om alt det, der ikke gik helt som vi troede. Det bliver man så meget klogere af.”

3   38

Ny læreruddannelse: Lærer er noget, man bliver sammen med andre

Blev jeg spurgt om råd (men det bliver jeg nok ikke) så havde jeg ti gode råd til Professionshøjskolernes Læreruddannelser (og ikke mindst ”systemet og den politiske styring” bag. Her er de. Og måske er de ikke omkostningsfrie i økonomisk henseende, men de er heller ikke omkostningsfrie i forhold til det engagement, der skal investeres fra politikere, ledere, studerende og medarbejdere.

0   4

Der spilles fortsat fodbold i Ypres

Det er historien om de tre unge knægte, der helt uden tanker for krigens alvor (den vil jo slutte inden jul, siger man i efteråret 1914) melder sig til hæren. Freddie, Harry og Jack. De sidste to er fodboldkammerater, de drømmer egentlig allermest om at spille for byens fodboldhold, men pludselig er de på vej til Vestfronten. Det var her ved fronten i Ypres, der blev spillet en helt særlig og berømt fodboldkamp juledag 1914. Englændere mod tyskere og til sidst med ”blandet hold”. Så begyndte krigen igen.

0   2

Børnekulturens historie er farverig

Bogen ”Børnekultur i Danmark 1945 – 2020” (redigeret af Merete Dael, Jan Helmer-Petersen og Beth Juncker) giver en lang række forskere i børnekulturs bud på, hvordan udviklingen har været inden for hele det børnekulturelle område. Det er litteratur, leg, teater, film, dans, musik, radio og tv og billedkunst. De helt nye sociale medier får et særligt kapitel, hvor også computerspil har plads. Idrætskulturen for børn er ikke med. Det kan undre virkelig meget, men det må være et valg. Bogen må være grundbogslæsning for alle i pædagoguddannelsen, i læreruddannelsen og hos kulturformidlere af alle slags.

1   7

Lysebu: En dansk-norsk historie om gavmildhed og taknemmelighed

Fondet for Dansk-Norsk Samarbejde blev stiftet for netop 75 år siden, den 1. marts 1946. Her blev de tretten millioner kroner, der endnu ikke var købt havregryn (og andre levnedsmidler for) sat i en fond, der skulle fortsætte arbejdet for at fremme ”broderskabsånden” mellem Norge og Danmark. Fjeldgården Lysebu blev givet som norsk nationallgave til Fondet som tak for den danske madvarehjælp.

0   11

Jeg er bare Jens og skal være hjemme klokken 22.00

"Til ungdommen" er en fremragende bog til.... ungdommen, - også i danskundervisningen. Det er den norske skuespiller, komiker, sanger og tekstforfatter Linn Skåber, der har talt med en lang række ”norske ungdommer”. Hun været med dem på café, talt med dem på værelser og i parker, og hun har spurgt og fået svar i sin søgen efter ”ungdommens stemme”. Linn Skåber skriver smukt, poetisk og skarpt og har formået at beholde hver enkelt ung stemmes særpræg. Lisa Aisato har illustreret, og hun har samme skarpe poesi i sin (digitale) pen, som Linn Skåber har i sit tastatur.

0   15

Alt er relevant! Spil Among us: Ti gode råd til lærerstuderende, der skal i onlinepraktik –

Fokuser på det gode. Nej, praktikken bliver ikke, som du havde troet og håbet. MEN det betyder ikke, at der ikke er læring at tage med sig videre. Eleverne har taget imod os med et åbent sind og været friske på at prøve alle vores ideer. Det er de sejeste elever man får lov at komme ud til. De skal både sidde hjemme, savne venner, have nye "lærer", alternative skemaer og meget mere - og spørger du mig, så klarer de det hele meget bedre end man kunne forvente. Hvis ikke det er sejt, så ved jeg ikke hvad det er! Så der er håb forude og potentiale for at få en masse læring med i rygsækken.

2   12

Vi kom, vi så, vi lavede fejl - og så lærte vi af dem: praktik i onlineskolen 4

Kristian skriver: ”Det bliver en udfordring nu at skulle omstille sig til en skriveproces fra en praktisk proces. Eleverne og undervisning har haft vores fulde fokus de sidste uger, og det bliver nu lidt specielt at dykke ned i alle observationer og refleksioner, vi har gjort og omformidle det til en opgave. Også spændende.”

0   12

Vi er utroligt heldige at have en fantastisk praktiklærer …

Vi har lært, at det er vigtigt at give eleverne en fast struktur når de har onlineundervisning. Det kan være svært for dem at finde ud af at komme til møderne, hvis vi ikke giver dem en fast struktur for, hvornår og hvor ”møderne” skal holdes. Vi har også lært, at børn i fjerde klasse godt kan finde ud af at have onlineundervisning. De er enormt omstillingsparate, pligtopfyldende og dygtige til både at lave deres lektier og spørge om hjælp. På den måde er de meget ansvarlige for deres egen læring."

0   14

Guds blinde øje ..... en 80-årig bog, der gav mange børn læselyst

Børn læser også voksenbøger. Klassikeren "Guds blinde øje" er fra 1941, det er en "voksenbog", der blev læst af mange, mange børn. Mette Hegnhøj, børnebogsforfatter i 2021, j skrev selv i sin dagbog (som tolvårig) om bogen: ”Det er den bedste bog, jeg nogensinde har læst, selvom jeg er under halvvejs. Den er skrevet af J. Bech Nygaard med dobbelt a og punkter efter J, så det er umuligt at vide, om det er en mand eller en kvinde.” Det var en mand. Dette var hans første bog, men der fulgte mange, mange titler, men ingen står så stærkt hos læserne som ”Guds blinde øje”. Den kan fortsat lånes på biblioteket

0   9

Vi er fortrøstningsfulde: Praktik i online-skolen 3

Lad det være sagt klart og tydeligt: Eleverne får så megen ros for at ”være med på opgaven”. Alle ved, at rammerne er, som de er. Der er ikke noget at gøre. Og eleverne giver de unge studerende en plads i skærmarbejdet. Fra læreruddannelsens side kan man kun være fortrøstningsfuld i forhold til de studerendes kompetencer i forhold til en læreruddannelse. De har lært en hel del om at være netop opfindsomme, nytænkende, langmodige, fleksible, innovative, tålmodige og især at være alt dette med et rimelig godt humør.

0   10

Se, spørg, snak og vær skarp i skærmundervisningen. Praktik i online-skolen

De klarer det. De første uger i praktik helt uden at møde ind på skolen er nu krydset af for første årgang på Læreruddannelsen i Aalborg. De klarer det. Med en ballast fra et halvt års læreruddannelse og en stor vilje til at få det til at lykkes – mod alle odds. Praktiklærerne er fantastisk hjælpsomme, eleverne er fortsat ved godt mod (utroligt, hvor engagerede, overbærende og arbejdsomme elever kan være under de givne rammer), og det går. De studerende skal have megen ros for at gå til opgaven uden tøven og med stor entusiasme. Mange ville have tøvet. Mange ville være skræmt, men takket være praktiklærerne (og de mange elever, der gør det muligt for de studerende at finde glæden i arbejdet), så går det. Men ….. der er ingen tvivl om, at det er en nødplan.

0   9

Jeg hedder Mette. Jeg skriver

Mette Hegnhøj er forfatter. Hun bor i Sønderhå i Thy. Hun skriver til børn og unge og voksne, der læser med. Hun skriver med sin helt egen skrift. Hendes bøger er korte, Dansklærerforeningen har udgivet de to ”Ud og stjæle erantis” og ”Mig Mona altid i træsko (røde)”. De er virkelig gode til mellemtrinnets læsere, der her kan se, at man kan skrive på mange måder. Man kan eksempelvis klippe teksten ud. (Og det kunne være en fin opgave at fremstille en multimodal tekst med ord, der er lånt her og der, - og hvor sammensætningen er ens egen!)

0   7

Young adult... det er også for voksne

Ida Maria Rendtorff har skrevet flere bøger, der er i genren ”young adult”. De unge voksne. Men det er en genrebetegnelse, der blot bør være vejledende. Bøger, der har unge som hovedpersoner, kan altså med fordel læses af såvel unge voksne som ”voksne-voksne”. Der er mange ungdomsbøger, young adult-bøger, hvor målgruppen er langt bredere end ”unge voksne”. Forfattere som de danske Sarah Engell, Sanne Munk Jensen og Glenn Ringtved kan læses med stor glæde af alle aldersgrupper. Det gælder også de ikke-danske, hvor Patrick Ness, John Green, John Boyne og Adam Silvera er gode navne at gå efter.