Bodil Christensen

Profilbillede af Bodil Christensen

lektor

Læreruddannelsen Aalborg

0   10

Rum til fordybelse, formidling og feedback – og fantasi

De fysiske rammer spiller ind, når man skal lære noget. Det betyder noget, at man har indesko, at man har plads, at der er fleksibilitet og at der er rum til de tre ting: Formidling, fordybelse og feedback. Grindsted Skole har valgt noget andet end de gængse to-personers borde med stabelstole.

0   4

Sæt pris på litteraturen

Der læses også klassisk litteratur på Læreruddannelsen i Aalborg. En tyve-mands gruppe (dansk)studerende mødes to gange hvert semester for at tale om en bog, der udmærket sig ved at være en prisvinder. Nordisk Råds Pris, DR-prisen, De gyldne Laurbær og Nobelprisvindere har givet titler til ”Sæt pris på litteraturen”, som projektet kaldes.

0   9

Gode bøger til decembermørke dage

”Selvfølgelig er det vigtigt, at unge mennesker har et arbejde og føler medbestemmelse på den førte politik. Men hvis du aldrig er blevet trænet i at forestille dig, hvordan dine medborgere har det, og kan finde ud af at argumentere med respekt, vil demokratiet i sidste ende fejle.” Det er den jødisk-amerikanske filosof Martha C. Nussbaum, der har sagt sådan. Vil man vide noget om, hvordan andre mennesker har det, så må man læse bøger.

0   14

Hvorfor er finske skoleelever så gode til at gå i skole, version 3

Hvorfor er finnerne så lykkelige? Fordi de har så mange saunaer, fordi de har vodka, sne og julemandens værksted! Eller er det fordi finnerne er opdraget og uddannet i et skolesystem, der tager eleverne og lærerne med i beslutningen, læreprocessen og strukturen?

1   18

Hvorfor er finske skoleelever så gode til at gå i skole, version 2

Peter Vesterbacka, opfinderen af Angry Birds, siger: ”Den finlandske skole giver plads til initiativer og kreativitet. Forskellen mellem finske gymnasieelever og andre er, at i Finland får man lov til at tænke selv. Skolesystemet fremmer den analytiske tænkning, hvor der ikke er færdige svar. Vi skal være stolte af det, vi har, - men vi skal aldrig være tilfredse.”

0   16

Hvorfor er finske skolebørn så gode til at gå i skole

I denne uge er et hold lærerstuderende fra 2. årgang på Læreruddannelsen i Aalborg på studietur på Hanaholm, Helsinki. Denne studietur indbefatter også et besøg på Vik Øvelsesskole, besøg på det Svenske Teater, kulturelle aktiviteter og viden om svensk som andetsprog i finske skoler og finsk kultur.

0   11

Nordiske romaner til de mørke dage

Julegavebøger kan man enten give eller ønske sig. Der er fremragende forfattere i nordisk litteratur, og her er en liste over norske, islandske og finske bøger, man kan glæde sig til, - som giver eller modtager.

0   12

Sørens supreme outfit lå på gulvet

Nu er der modulprøve på Læreruddannelsens danskhold, literacy og skriftsprogstilegnelse. De studerende skal prøves i deres eget skriftsprog, og de skal demonstrere færdighed i at analysere elevers skriftsprog.

2   8

Lykke Per: Per, Jakobe og Inger

Romanen ”Lykke Per” fortæller om vandreren i tågehavet, mens filmen viser bjergbestigeren Jakobes styrke. Sammen kunne de måske have fundet lykken, hvis Sidenius-slægtens lommeur ikke havde givet en tung arv af tid, tvang og tro.

0   19

Jeg kan bare ikke se mig selv IKKE være lærer

Hvert år har vi på Læreruddannelsen i Aalborg individuelle samtaler med alle studerende på første årgang. Når det bliver november, og når de har en vis rutine i at være studerende, så spørger vi dem: Hvordan går det? Har du valgt rigtigt? Hvad glæder du sig over? Hvad finder du svært? Hvad er du optaget af?

2   97

Læringsglemsel. Det må man huske

Lene Tanggaard har introduceret begrebet ”læringsglemsel”. Hun siger, at vi ikke altid er klar over, hvornår vi lærer noget vigtigt. Det skinner igennem, når Thorkilds gamle elever ser tilbage på skoletiden, at de ofte ikke var klar over, at det var undervisning, der blev bedrevet. De var i opgaven. De var med i processen. De arbejdede med faget – og så lærte de noget bag om ryggen på sig selv.

0   14

Hvad er der på den anden side af træet?

Nu står Bob så her og kigger på træet. Så går han hjem. Det var det. Han bryder ikke sin egen verdens rammer. Han har spurgt sig for om oplevelser på anden-hånd. Der fik han ikke meget at vide. Så må han jo klare sig gennem livet uden at vide mere om det. I hvert fald indtil han selv tager sig sammen og vælger det usikre, nye og uprøvede. Det gør han ikke i denne bog.

0   45

Læringsglemsel – Lad være med at tænke

Læringsglemsel er det der sker, når alle i klassen er optaget af at få et teaterstykke sendt ud over scenekanten til skolefesten, det sker, når naturfagslæreren tager alle elever med ud i skoven for at finde spor af insekter og dyr, det sker, når der spilles fodboldkamp, hvor alle løber i de rigtige baner. Her kan man lære noget om fælles indsats, om sprogets betydning, om glæden ved rutine, om fokuseret iagttagelse af naturen, om boldens bane gennem luften og den allestedsnærvær

0   8

Stemmetyven, en fremragende fantasyserie

Kaaberbøls mange fantasyserier er fremragende. ”Skammerens datter” og ”Vildheks” har givet mange læselyst og læserutine og gode oplevelser. Josefine Ottesen har leveret et utal af fantasytitler helt siden ”Fjeren og rosen” tilbage i 1986, ”Djævelens lærling” i Kenneth Bøgh Andersens djævleserie bliver svær at overgå, men jeg mener, at Ida-Marie Rendtorff med serien om ”Stemmetyven” er en ny kvalitetsserie til mellemtrinslæsere.

0   7

Sabotørstien og stedbaseret læsning :-)

TV-serien "Kampen om det tunge vand" er set af "alle" nordmænd. Nu kan man følge i sabotørernes fodspor. Det er virkelig historiens vingesus, der fejer hen over fjeldet, når man går i sabotørernes fodspor, men naturligvis er der stor forskel på at gå på ski med oppakning i mørke, frost og mens man går en tung fremtid i møde, - og så at gå i fint mildt efterårsvejr med madpakke og godt støvler, hvor der også er infotavler og tydelig markering af ruten.

0   8

Brobygning giver bonus

Der er mange veje til uddannelsesvalg. Der er mange spor man kan følge. Læreruddannelsen i Aalborg har i denne uge besøg af 45 gymnasieelever fra STX, HF, HHX og HTX, der alle har valgt at deltage i et brobygningsforløb med fokus på Læreruddannelsen. Skal jeg være lærer? - har de tænkt, og nu sidder de så her til velkomstmødet, hvor studentervejlederne giver dem et kort indblik i uddannelsens mange muligheder.

0   19

Folkeskolen og fjellvettreglerne

Kan man holde til det? Har man valgt ret? Sådan kan man tænke mange gange. Med min erfaring fra mange års undervisning og mange nye kolleger (ja, nu er det mere end 30 år som lærer og i læreruddannelsen) kan jeg give den opmuntrende regel: Hvis du fortsat har godt humør og mod på arbejdet, når du rammer den længe ventede efterårsferie, så ved du, at du kan magte opgaven resten af året og i tillæg mange år frem.

0   8

Alt har sin tid

Kim Larsen i klip, - ikke papirklip men blot tekstklip

0   11

Virkeligheden er altings prøve

"Klassepraktik/ Refleksiv praksislæring" er projekter, der gerne skal være til glæde, inspiration og udvikling for alle implicerede. Skolens lærere (og elever ) får ”mange varme hjerter og hænder” til de projekter, der til tider kan forekomme for tidkrævende for den enkelte lærer. Læreruddannelsen får en øvebane, hvor der ikke gives karakterer eller stilles krav om en prøve, og underviserne får forankret deres teori med cases fra virkeligheden.

0   6

Liam og Louise på Limfjordsbroen

Det giver en særlig motivation til læsningen af ”Dig og mig ved daggry”, når man hver dag cykler over Limfjordsbroen. Det er også en ”vækkelse” for læseren, når Fårup Sommerland og rutsjebanen Falken pludselig optræder i Liam og Louises flugt.