Bodil Christensen

Profilbillede af Bodil Christensen

lektor

Læreruddannelsen Aalborg

0   7

Phillip Faber og et forsvar for fællessang

Morgensangen finder man i hverdagen på mange skoler. Forhåbentlig får endnu flere skoler blik for, at fællesskab og fælles glæde i hverdagen kan styrkes, hvis man også i skolen får plads til fællessang. Ikke bare hver for sig- men sammen. Indtil da må vi klare os med Phillip Faber på dr.dk kl. 9.05 i hverdagen. Phillip Faber siger: ” Vores ide om, at vi har en virkelig stor sangskat, er blevet bekræftet. Det gør mig glad og tryg i mit musikerhjerte. Sangene kan det, vi har haft på fornemmelsen, at de kan.”

0   17

Det kræver kæmpe selvdisciplin - og der har jeg måske ikke så meget, som jeg havde håbet

Sådan ser det ud her i uge tre af online-undervisningstiden på læreruddannelsen. Mange har det som Lasse, der konstaterer: ”Der er fordele ved at man kan strukturere sin tid som man vil. Der er også ulemper ved, at man kan strukturere sin tid som man vil. Det kræver kæmpe selvdisciplin at have fjernundervisning, og der har jeg måske ikke så meget som jeg havde håbet.”

0   3

Syv år for Lea

Det var svært at være ung og stræbsom og studerende i 1930’erne, hvor romanen finder sted. Helt som det er i 2020. Det kan være en øjenåbner for mange (unge og ældre) at presset altid har været der, - fra samfundet, fra familien og fra den enkelte. Moralen er, at man ikke skal arbejde ”syv år for Lea”, man skal kunne se en mening med livet, læsningen, studiet og samfundet. Moralen kunne være hentet hos Grundtvig: Vi lærer ikke for skolen, men for livet.

0   14

Det kræver et stærkt lærerblik at trænge igennem til en skærm

Den motivation til skolearbejdet, der ligger i fællesskabet, i tilstedeværelsen i klassen, i frikvarterets latter og leg, i lærerens forunderlige fortalelser eller kammeraternes sjove bemærkninger, - ja, den får ingen af forældrene serveret, når de skal være stilladserende for et online-skolearbejde. Der er en distance, der kan synes at være på mange hundrede kilometer, når læreren ”blot” toner frem på en skærm. Eller når der gives opgaver, der kan være nok så stilladserede, men hvor man ikke kan se på lærerens blik og mimik, hvorvidt er vigtigt, - eller vigtigt-vigtigt.

0   11

Hvordan det er at være online-lærerstuderende denne tirsdag i online-uge-2

Studerende har kun ros (og er tålmodige og overbærende) når det kommer til online-undervisernes bedste bud på undervisning Generelt set går det fint, og jeg synes faktisk, at jeg får meget fagligt ud af de ting, der bliver lagt op til os. Rutinen med fjernundervisning er så småt ved at indfinde sig. Oplæg og opgaver. Egentlig meget lignende den ”normale” hverdag og det fungerer faktisk efter omstændighederne meget fint. Det står jo nærmest skrevet i jobbeskrivelsen som lærer, at IT ikke er en noget, man skal kunne finde ud af, men de garvede lærere har overrasket, og det fungerer. Min oplevelse er, at jeg lærer mest i de fag hvor lærerne lægger videoer op, laver skypemøder eller kræver gruppearbejde.

0   7

En podcast om krig, konkret grammatik og kollegial sparring

Hermed en digital omgang fredagsbrød til de lærere, der får hverdagen struktureret med fag og formidling også på en fredag, hvor det havde været meget, meget bedre at være på et fysisk matrikelnummer sammen med elever og kolleger - og rigtigt fredagsbrød.

0   5

Man kan lægge puslespil, mens man følger undervisning

Studerende viser overskud og stor overbærenhed i dette forløb, men den digitale online-undervisning er en nødløsning. Det er helt klart konklusionen herfra. Selv når man lægger puslespil er det sjovest at være flere om at finde og fastlægge de blå himmelbrikker.

0   3

Okay. Kom.

En aften med Netflix og tortillachips kommer der en sms-invitation til fest hos Sebastian (sammen med Cornelia og Emma, naturligvis). Veninden spørger: ”Tror du jeg kan komme med? Filmen kørte, tiden gik. Jeg kunne ikke sige ja, og jeg kunne ikke sige nej, Så jeg mumlede et ”mmm”, mens jeg så den anden vej.”

1   6

Hjælp. Drage i huset. Jeg kan ikke bo hjemme

”- Dejligt at møde dig, Eline, siger Dragen. Eline smiler. Eline er ikke bange for Dragen, for Eline ved ikke, at der findes drager.” Heldigvis har langt de fleste hjem ikke en drage boende. For de fleste børn er drager noget, der findes i eventyrene, men her i ”Dragen” kan de møde et liv, der er nogle børns hverdag. De kan lære at se verden med ”den andens øjne”. Det er her, litteraturen (også) har sin store styrke: Den kan vise verden, ikke kun som man selv ser den, men også som andre ser den.

0   5

Til tider er tyngden i teksten tegnet

Der kommer mange bøger til børn og unge i disse år, hvor genrebetegnelsen kan være graphic novel, grafisk roman, billednovelle, billedroman eller klassisk tegneserie. Alle betegnelser dækker over en glæde ved at fortælle gode historie i tekst og tegning. Det er derfor en fest, at der findes så mange kvalitetstegnere i dansk litteratur. Det er blandt andet Lilian Brøgger, der kan få æren herfor.

0   9

De synes også, man er sød, selv om man er lidt streng

Det er en glæde, at praktikskolerne (og ikke mindst praktiklærerne) tager deres opgave så seriøst. Det er så fornøjeligt, at de studerende kommer tilbage med et billede af en skolehverdag og et lærerliv, som de har lyst til at være (og blive) en del af. De mange praktiklærere fungerer som rollemodeller, - og det gør de godt. Tak for det.

0   9

Det var ikke den bedste tid, det var ikke den lykkeligste, men det var den største

Knud var 17 år i 1942, da han for alvor kom ind i modstandskampen. Han var stadig teenager, da han blev overført fra Frøslevlejren til koncentrationslejren i Dachau. Han vidste jo, det var farligt, men i nævnte podcast siger han det klart: ”Selvfølgelig var man nervøs, men ikke på den måde, at man tænker, at man ikke tør være med til noget i den retning. Det var det job, man havde påtaget sig. Fordi det var krig. For mit eget vedkommende var det ligesom at være soldat i en krig. Det er livsfarligt, men det er nødvendigt.” De gjorde det, der skulle gøres. De tog så meget ansvar. Og de var så unge.

0   15

Nej, Iversen …. Børn skal have ansvarsfølelse!

Børn skal have RESPEKT, hr. rektor. Nej, Iversen… de skal have ansvarsfølelse! Respekt er ofte udslag af en slags slavisk frygt for den ældre og mere myndige… men det barn, der besidder den rette ansvarsfølelse skal nok gøre sig pænt her i livet. Her på skolen har vi oprettet et elevråd, og vi voksne forhandler med rådsmedlemmerne på lige fod… og De kan være trygt forsikret om, at ingen af rådets medlemmer føler trang til at stikke deres rektor eller lærere på torsken! Vi har appelleret til elevernes ansvarsfølelse, og de sætter en ære i det bedst mulige samarbejde.

0   10

Det er ikke blot karaktererne, der tæller, det er også karakteren

Vores studerende bliver hvert år spurgt, hvad der har motiveret dem til at søge læreruddannelsen. Følgende udsagn dækker over de flestes svar: ”Jeg elsker at være ud blandt mennesker.” ”Jeg elsker at undervise, lære fra mig og at kommunikere med andre mennesker.” ”Jeg vil gerne inspirere unge mennesker og være med til at danne dem.” ”Jeg har selv kæmpet mod umotiverede lærere, og jeg føler selv, at jeg kan gøre det bedre end dem.” ”For mig har det altid vægtet højt, at jeg fik et job, hvor jeg gjorde en forskel og især over for børn.” ”Jeg er med i en forening, hvor vi laver aktiviteter for børn. Her fik jeg interessen for at have med børn at gøre.” ”Uddannelsen har fokus på nogle af de helt grundlæggende færdigheder og egenskaber.” ”Jeg havde en efterskolelærer, der gjorde dybt indtryk og inspirerede mig.” ”Jeg kan godt lide det store ansvar, der hører med.”

0   4

”Den rustne verden” – af Adam O - en bog til oplæsning og samtale

"Den rustne verden: Flugten fra Danmark” er nomineret til Kulturministeriets børnebogspris 2020. Det er godt. Den rustne Verden er en verden, hvor Danmark ikke længere er et sted, man kan bo. Her er kun skrot og skrald. Gamle robotter, forladte huse, forfaldne fabrikker og skrot og skrald i store mængder. Nu bor alle i Nykøbenhavn, der er en boble bygget uden for det nuværende Nuuk, Grønland.

0   7

Find en god bog til litteraturundervisningen i dansk: www.bogbotten.dk

Hvilken målgruppe henvender bogen sig til? Hvordan er sproget? Hvad handler den om? Er det letlæsning, er det en billedbog, er det en helt særlig bog? Vil man have svar på disse danskfaglige spørgsmål, så tjek ind på www.bogbotten.dk. Der er fremragende søgefunktioner på forfattere, på værker, på målgruppe og på tematik. Det kan anbefales.

0   7

Jeg glæder mig hver dag …

”De siger alle sammen godmorgen, når vi kommer ind på lærerværelset. Alle. Lige fra lærerne til kontoret og til rengøringen. Man føler sig så velkommen. Og vi kan få lov at være med i alle de fag og klasser, som vi gerne vil være med – udover vores praktikskema.” Sådan lød det hele den fredag, hvor jeg besøgte en af Læreruddannelsens praktikskoler

0   8

Historien om Holocaust og hunden Bodri

"Mit navn er Hedi og i denne bog vil jeg fortælle om min barndom. Om at jeg var et lykkeligt barn i en lykkelig by. Det, der senere skete, er svært at fortælle om og svært at lytte til. Alligevel vil jeg gerne fortælle om det, og jeg vil gerne have, at du lytter. VI mennesker kan gøre så meget ondt, men vi kan også gøre så meget godt. Vi har altid et valg, og vi kan vælge det gode.”

0   9

Er det svensk? Norsk? Dansk? Ja, det er litteratur

I Folkeskolens Fagmål for dansk stk. 3 står der: “Eleverne skal i faget dansk have adgang til de skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab.” Det er et argument for at arbejde med nordiske tekster. Det væsentligste argument for at læse nordiske tekster er dog, at nabosprogskundskab giver adgang til god litteratur, - på norsk, på svensk og på dansk.

3   8

Jeg er bedst til at tænke det, jeg vil sige

Det er ikke alle, der sætter pris på at en følgespot på deres liv. Der er børn (og voksne) der på ingen måde trives med rampelys. De fleste børnebøger har hovedpersoner, der foretrækker følgespot. Sådan har Alice det ikke. Alice er hovedpersonen i en serie for børn i alderen 8 – 11 år. Der skal også være bøger, der har introverte og stille børn som hovedperson. Her er en af dem. Og den har masser af humor.