Bob Bohlbro

Profilbillede af Bob Bohlbro

Lærer

Højelse Skole, Køge Kommune

Jeg elsker at debattere folkeskolen og uddannelse - altid højt ideologisk, men med fingrene nede i virkeligheden. I dag er jeg ansat på en lille skole uden for Køge, hvor jeg dels arbejder med modtagerklasser, men især arbejder på PLC med udvikling af skolens pædagogiske praksis. Tidligere formand for Lærerstuderendes Landskreds , lærer på Sortedamskolen på Østerbro og Studiepolitiske konsulent hos Professionshøjskolen UCC (nu KP).

7   115

Hvor er demokratiet i DLF?

Jeg har i en længere periode været frustreret over vores demokratiske processer i det som – burde være – Danmarks vigtigste fagforening. Vores forening, vores medlemmer og vores samfund har så meget til fælles at vi må og skal værne om demokratiet i foreningen, for også at kunne udvikle det i vores virke. Formandens seneste udmelding har fået bægeret til at flyde over for mig.

8   23

Praksischok eller teorichok

Hvis man kaster sig ind i debatten om læreruddannelsen, så er der et ord og emne, som altid går igen. Senest i evalueringen af den seneste læreruddannelse. Det er ordet, som er indhyllet i alskens værdi og frygt: praksischok. Men hvor tit dykker vi ned i sagen uden at tillægge ordet negativ værdi? Har vi husket at se på hvad der egentlig ligger i problematikken?

3   19

Internettet hører ikke hjemme i folkeskolen!

Hej bloggen. Denne historie starter – som mange gode historier gør – med en mand, der hedder Ole.

0   9

Vil du have bedre kolleger i fremtiden? Start her.

På min skole arbejder vi meget for at koble skolen sammen med lokalsamfundet og omverdenen generelt. Vi er en åben skole. Vi laver samarbejde med foreninger, virksomheder, forældre og institutioner. Men nogen vi aldrig ser, er lærerstuderende. Og det virker faktisk lidt pudsigt, for når man spørger lærerstuderende hvad de mangler mest i deres uddannelse, så er svaret ofte "folkeskole" (praktik). Underligt, for de er jo vores kommende kolleger. Jeg inviterer hermed gerne lærerstuderende ind i min undervisning.

2   94

Justering af folkeskolen – hvorfor er alle så glade??

Politikere og ”skole-topfolk” har i disse dage holdt et festlig møde i Aalborg, hvor de især har klappet hinanden på skuldrene over den nye gode aftale for folkeskolen. Imens har jeg knoklet rundt herude på et lærerværelse og kan ikke rigtig se hvordan aftalen gør folkeskolen meget bedre – vi skal stadig løbe ligeså stærkt, blive ligeså stressede og eleverne skal stadig leve under kæmpe præstationspres. Her følger mine kommentarer til den nye aftale/justering af folkeskolen.

1   12

New kid on the blog

Dette er mit første indlæg på min helt nye blog, ”Bob og hans skole”. Det er her jeg vil byde jer ind i mit lille rum af krøllede tanker og småprovokerende input til hverdagen. Men hvad skal der mon ske her på bloggen?

1   7

Ødelægger skam folkeskolen?

Vi kender desværre alt for godt konsekvenserne af den præstationskultur vores elever lever i. Ikke blot de høje krav og forventninger til karakterer, men også sociale mediers evindelige pres på kropsidealer og ungdomskultur. Men tænker vi nogensinde over hvilke idealer vi lærere selv arbejder under? Og hvilken skam der følger med når man ikke lykkes?

0   15

Min søn har gjort mig til en bedre lærer

Jeg har brugt de sidste to år på at lykkes som menneske. Min søn hjalp mig til det, og til at blive en bedre lærer.

2   46

3 grunde til at vi aldrig mere skal tale om skolereformen

Vi er i gang med en ødelæggende samtale om folkeskolen, simpelthen fordi vi kæmper om et begreb, som egentlig er helt ligegyldig for selve folkeskolen: skolereformen.

58   1898

Stop med at brug Rikke, tak.

Rikke Tjørring mener det sikkert vel, men vi lærere må holde fagligheden stolt og lade være med at bruge hende som eksempel.

19   377

Plat-lærings-form / Lærings-plat-form

Jeg har kigget nærmere på de nye "smarte" læringsplatforme. hold nu op hvor er de platte læringsforme. Og god jul til jer alle.

0   194

Jeg stemte selvfølgelig på Jeanette Sjøberg

Jeg kender Jeanette fra min tid i hovedstyrelsen og ved indefra hvordan hun arbejder og hvad han kan gøre for vores forening.

0   203

Hvorfor stemmer du og jeg?

Hvis du, ligesom jeg, er lærer fordi du gerne vil danne elever til et forpligtende fællesskab, så skal du også tage ansvar og stemme sammen med mig. Vi kan ikke være Danmarks Lærerforening hvis ikke vi også giver tilliden til vores repræsentanter.

5   790

Svar fra ministeren. Eller. Brev fra ministeren

I slutningen af september sendte jeg et åbent brev til ministeren, som jeg også lagde her på folkeskolen.dk. Nu har jeg fået et svar... eller i hvert fald et brev fra ministeren.

5   786

Åbent brev til ministeren: Ingen brok, her går det godt!

Følgende brev er sendt til undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) den 22. september 2015.

7   617

Skolen skal have en religiøs dannelse! En kritik af Humanistisk Samfund.

Den har luret længe. Den har faktisk været der længe. Nu er den kommet frem i lyset igen. Debatten om faget kristendomskundskab i folkeskolen. Og selvfølgelig er det igen den ateistiske forsamling, Humanistisk Samfund, som står bag den genopståede debat. I Politiken er forkvinden, Lone Milkjær, gået forrest i noget der bogstaveligt talt kan kaldes en verbal kamp. Hun, og resten af de ”ekstreme” ateister, udviser igen uvidenhed om folkeskolen og om faget kristendomskundskab. Men lad os lige mane til besindighed og overveje den religiøse dannelse igen.

15   879

Læringsmålstyret undervisning er moderne skolehistories største katastrofe.

Lær en pinkode. Lær hvordan du bruger matematik til dine personlige økonomi. Lær at jorden er rund. Man kan og skal lære meget i folkeskolen, det har man altid skulle. Men med skolereformens overgang fra (aktiv) undervisning til (passiv) læring har selve det at lære også ændrer betydning.

0   187

Lad os tage skolereformen tilbage

Mens vi lærere bruger alt vores arbejdstid på at forstå, tilpasse og implementere skolereformen, samtidig med at vi skal få en hverdag til at fungere med vores elever -og os selv - som lærere altid har gjort, så udøver politikere, medier og eksperter deres rituelle stammedans i skolestarten og diskutere hvad vi nu skal ændre og gøre bedre.

1   490

Videreuddannelse skal uddanne til folkeskolen – og ikke ud af folkeskolen

Af formand for Danske Professionshøjskoler, Harald Mikkelsen og formand for Lærerstuderendes Landskreds, Bob Bohlbro. Videreuddannelse af lærere skal adressere de udfordringer, lærerne står med i folkeskolen. Et godt bud på at sikre sammenhængen mellem profession og nye kompetencer er masteruddannelser udbudt af professionshøjskolerne