Katrine Diduch

Profilbillede af Katrine Diduch

Lærer

Skælskør Skole

Jeg er lærer, og brænder for håndværket i folkeskolen. Underviser til dagligt på Skælskør Skole, men bruger også en del tid som Folkeskolen.dk's faglige rådgiver i håndværk og design. Som rådgiver vil jeg skrive blogindlæg om undervisningen i håndværk og design. Fra undervisningsforløb til faglige overvejelser og diskussioner. Jeg vil forsøge at være med til at gøre siden mere levende ved at deltage i debatten. Og så er jeg virkelig interesseret i at blive endnu bedre, og i at flere historier bliver fortalt. Derfor er du velkommen til at kontakte mig: -hvis du vil inspirere, blive inspireret, har spørgsmål, ligger inde med en god idé til et forløb, har udfordringer i vores fag, eller går med tanker om selv at blive blogger, så kontakt mig endelig. Praktiske hilsner fra katrine.dalindiduch@gmail.com eller @praktiskpioner på facebook.

0   2

Ny politisk aftale kan ende som varm luft.

Kommentar til obligatoriske valgfag i den politisk aftale om højere praksisfaglighed i udskolingen.

0   3

Ingen facitliste på læringsprocessen i håndværk og design.

Når negative kommentarer fører til refleksioner over egen praksis.

0   2

Engagement kræver tid.

Kommentar til interview med Lene Tanggaard. Og et forløb fra indskolingen der illustrerer, at engagement kræver tid.

0   6

Praktisk dannelse er også at lære træerne på legepladsen at kende.

Hyldeblomst saft. Du kan lige nå de sidste skærme. Men husk at spørge Hyldemor om lov.

4   7

Broderede kort. Ekstraopgave i håndværk og design. Søger flere gode små opgaver.

I det kommende år vil jeg gerne have en solid bunke gode ekstraopgaver til eleverne. Mange kolleger er i samme situation, og derfor efterlyser jeg gode idéer, med billeder, fra kolleger. Vil du dele?

0   2

Praktiske læringsfællesskaber.

Det kan ofte være en udfordring, at være i et praktisk faglokale med mange elever der ønsker hjælp. På samme tid. Jeg gør dette, men kunne godt tænke mig at vide, hvad der virker for dig?

0   6

Artikel i tidsskriftet Børn og Bøger med overskriften: Praktiske elever er ved at være en uddød race

Jeg er blevet interviewet - og tilføjer her nogle ord i overskriften.

0   2

"Håndværkerne rykker ind" DR sætter fokus på håndværkere i programserie

Giver indblik i en håndværkers arbejde. Og i hvilke (til tider uforståelige) behov kunder kan have.

0   7

Inspiration til samarbejde på tværs af de praktiske fag madkundskab og håndværk og design.

Det overordnede tema er håndværk og fællesskab for to 6. klasser.

0   4

Anbefaling af familieaktivitet i påsken. Den er praktisk, lærerig og sjov.

Gennem leg og kreative aktiviteter lærer vi om arbejderbørnenes liv i 1930’erne. Alt er gratis for børn.

6   5

Den understøttende undervisning skal ikke skrottes. Gentænk den i stedet.

Blachman fylder meget i disse dage. Med sin idé om, at skrotte den understøttende undervisning til fordel for et nyt idé fag, skaber han overskrifter. Et nyt fag er ikke nødvendigt. Det er det til gengæld, at gentænke den understøttende undervisning. Det gør vi:

0   22

Jeg er vemodig

Vemodig over, at debatten stjæler min gnist. Stjæler min glæde ved mit arbejde.

0   2

Patchworkinspireret flerfagligt forløb - for mere praktisk undervisning i indskolingen.

Inspiration til at inddrage håndværk og design i de mindste klasser. Forløbet egner sig til både dansk og natur og teknologi.

1   6

Tekstiltryk i indskolingen danner grundlag for praktisk dannelse.

Den praktiske dannelse kommer ikke længere som en selvfølgelig del af manges opdragelse. Imens vi venter på at folkeskoleforligskredsen diskuterer hvordan skolen kan gøres mere praktisk, er der mange der har taget sagen i egen hånd. Herunder ses et forløb til inspiration til netop dét.

6   11

Uden praktisk dannelse - ingen lyst til erhvervsuddannelse.

Tirsdag vedtog folketinget en ændring i uddannelsesparathedsvurderingen. - vi skal vurdere de unges praktiske færdigheder. Men hvis ikke eleverne har praktiske hænder, hvordan skal vi så vurdere?

3   5

Udstillede elev-produkter skaber stolthed, ejerskab og synlighed.

Når elev-udstillinger booster et miljø af kreativitet og grobund for skæve tanker...

0   4

Åben høring skuffede. Trods gode intentioner.

Åben høring om at tiltrække og fastholde elever til erhvervs uddannelserne.

0   2

Plan for IT i undervisningen. Hvor er planen for de praktiske fag i undervisningen?

Undervisningsministeriet har offentliggjort deres plan for IT i undervisningen. Men hvor er det nu de store IT giganter sender deres børn hen?

0   5

Langdistance(lærings)forhold søges!

Det kan være svært, at danne gode læringsfællesskaber i faget håndværk og design ude på skolerne. Derfor har jeg en idé. Læs med herunder og join me på folkeskolen.dk.

0   3

Vores fag debatteres på Altinget.dk

I disse dage bringer Altinget en række debatindlæg, der bl.a omhandler vores fag. Deltag i debatten, det er vores elever det handler om.