Katrine Diduch

Profilbillede af Katrine Diduch

Lærer

Skælskør Skole

Jeg er lærer, og brænder for håndværket i folkeskolen. Underviser til dagligt på Skælskør Skole, men bruger også en del tid som Folkeskolen.dk's faglige rådgiver i håndværk og design. Som rådgiver vil jeg skrive blogindlæg om undervisningen i håndværk og design. Fra undervisningsforløb til faglige overvejelser og diskussioner. Jeg vil forsøge at være med til at gøre siden mere levende ved at deltage i debatten. Og så er jeg virkelig interesseret i at blive endnu bedre, og i at flere historier bliver fortalt. Derfor er du velkommen til at kontakte mig: -hvis du vil inspirere, blive inspireret, har spørgsmål, ligger inde med en god idé til et forløb, har udfordringer i vores fag, eller går med tanker om selv at blive blogger, så kontakt mig endelig. Praktiske hilsner fra katrine.dalindiduch@gmail.com eller @praktiskpioner på facebook.

0   1

Praksisblinde elever er kommet for at blive.

Kommentar til regeringens udspil om mere praksisfaglighed i udskolingen. Det bliver en udfordring for eleverne med 10 tommelfingre, at have et obligatorisk praktisk valgfag.

0   2

Det lille savværk. Et indblik i en faguge med håndværk og design.

En tur til et savværk er god faglig og social læring.

5   4

At dele eller ikke at dele

Når de sociale medier bliver en del af forberedelsen.

0   10

Vævede ugler. Inspiration til første "bløde" forløb.

4. klasses første projekt i H&D har været at vævet ugler. For at lære hvordan stof er vævet, få fingre i materialet og for at skabe finurlige ugler.

0   5

Drømmefangere. Et lille nemt forløb med stor læring.

I forbindelse med en faguge i madkundskab, skabte eleverne bordpynt med bl.a de plukkede fasaners fjer.

2   9

Nye obligatoriske praktiske valgfag skaber flere spørgsmål end svar.

Næste års obligatoriske praktiske valgfag tilgodeser ikke alle elevers interesser og motivation. Musik, madkundskab og billedkunst skal på lige fod med håndværk og design.

0   10

Elever i hårdknude

Uhyggelig udvikling: elever bryder grædende sammen, fordi de ikke kan binde knuder.

2   16

Praksisblinde elever er en stor udfordring.

Ordblinde elever har ikke læse/skrive udfordringer i håndværk og design. Det har de praksisblinde.

0   5

Fantasi-skabende brainbreak. Til alle fag.

Vi kender det alle. Elever der rammer muren. Og bare ikke kan finde fantasien og opfindsomheden frem.

2   8

Håndværk & design møder arkitektur & historie på museet

Valgfagselever har i håndværk & design fokuseret på arkitektur under en intens faguge. Åben skole samarbejde med Museum Vestsjælland.

0   4

Kunst-talentelevers bus foreslås nedlagt. Store konsekvenser for vores fælles fremtid.

Region Sjælland foreslår at nedlægge en række busruter. Deriblandt den der kører unge fra hele Slagelse Kommune til Skælskør Skoles kunstklasse.

0   3

Hvis praksisfagligheden i skolen skal styrkes, kræver det at politikerne åbner øjne og spidser ører

Beslutningstagerne har fundet ud af, at praksisfagligheden er vigtig i folkeskolen. Det er godt. Nu mangler bare, at de lytter til alle os, der ved noget om emnet.

2   16

Første gang er altid noget særligt

De første timer i håndværk og design er (næsten) de vigtigste. Det er her elevernes første fornemmelse for faget skabes.

1   4

Når håndværk-og-design-lokalet ikke spiller max

Da faget håndværk og design kom til, lavede vi vores lokaler om selv. Det har fungeret ok. Men ok er ikke godt nok.

0   60

Stress ændrer alt. For den ramte og for folkeskolen.

Det er nu dokumenteret, at der er sket en stigning i antallet af stress sygemeldte lærere. Dette er min historie. Og et åbent brev til beskæftigelsesministeren.

0   2

Ny politisk aftale kan ende som varm luft.

Kommentar til obligatoriske valgfag i den politisk aftale om højere praksisfaglighed i udskolingen.

0   3

Ingen facitliste på læringsprocessen i håndværk og design.

Når negative kommentarer fører til refleksioner over egen praksis.

0   2

Engagement kræver tid.

Kommentar til interview med Lene Tanggaard. Og et forløb fra indskolingen der illustrerer, at engagement kræver tid.

0   7

Praktisk dannelse er også at lære træerne på legepladsen at kende.

Hyldeblomst saft. Du kan lige nå de sidste skærme. Men husk at spørge Hyldemor om lov.

4   7

Broderede kort. Ekstraopgave i håndværk og design. Søger flere gode små opgaver.

I det kommende år vil jeg gerne have en solid bunke gode ekstraopgaver til eleverne. Mange kolleger er i samme situation, og derfor efterlyser jeg gode idéer, med billeder, fra kolleger. Vil du dele?