Katrine Diduch

Profilbillede af Katrine Diduch

Lærer, cand. pæd. speciale studerende

Skælskør Skole

Jeg er lærer, og brænder for håndværket i folkeskolen. Underviser til dagligt på Skælskør Skole, men bruger også en del tid som Folkeskolen.dk's faglige rådgiver i håndværk og design. Som rådgiver vil jeg skrive blogindlæg om undervisningen i håndværk og design. Fra undervisningsforløb til faglige overvejelser og diskussioner. Jeg vil forsøge at være med til at gøre siden mere levende ved at deltage i debatten. Og så er jeg virkelig interesseret i at blive endnu bedre, og i at flere historier bliver fortalt. Derfor er du velkommen til at kontakte mig: -hvis du vil inspirere, blive inspireret, har spørgsmål, ligger inde med en god idé til et forløb, har udfordringer i vores fag, eller går med tanker om selv at blive blogger, så kontakt mig endelig. Praktiske hilsner fra katrine.dalindiduch@gmail.com eller @praktiskpioner på facebook.

0   13

De praktiske fag i skolen diskuteres - hvem inviterer en praktisk lærer ind i diskussionen?

Diskussion og dialog om de praktiske fag er godt. Men husk også at inddrage de relevante lærere med den gode erfaring.

0   4

Fingerstrikkens muligheder

Enten elsker eller hader man den - fingerstrikken. Jeg er vild med den og ser den som en mulig afstressende aktivitet for eleverne i alle fag.

3   28

Akademiseringen er som en isnende kold vand, der løber igennem hele uddannelsessystemet

Hvis flere til at have lyst til en erhvervsuddannelse kræver det, at der bliver spillet på flere heste.

0   3

Praktisk dannelse i en onlinetid - gratis seminar.

Kom til onlineseminar om udfordringer og muligheder i den online praktisk - musiske undervisning. Oplægsholdere er eksperter, forskere og praktikere. Seminaret er en del af et afsluttende speciale på studiet i materiel kultur didaktik på DPU, Århus Universitet.

6   18

Er boglighed lig med høj faglighed?

"Hun har brug for mere faglighed", sagde hun. Jeg undrede mig, og skrev mine tanker ned.

0   4

Årsplan: håndværk og design 3.klasse.

Skal du undervise i håndværk og design i 3.klasse efter sommerferien? Så kan du finde inspiration til din årsplan her.

2   9

Kære Statsminister Mette Frederiksen

Kommentar til Statsministerens udtalelser om at ændre den teoretiske og akademiske skole.

0   2

Mosaik: håndværk skaber relation og erindring

Nogle gange er det det mindste der giver mest effekt.

3   8

Efterlyses: Forsøg med inddragelse af praktiske fag i alle boglige fag.

Nu hvor forsøget med teknologiforståelse i folkeskolen er i sin afsluttende fase, synes jeg et nyt forsøg med mere praktisk dannelse i skolen er på sin plads.

0   13

To lærere og mere materialitet. Det er min drømmeskole.

Min drømmeskole er realistisk. Hvis man virkelig vil.

1   15

"Fuck" og "Pis". Kender du Broderisten?

Med motiver som en tallerkenfuld pølsemix og ordet "Fuck" står Broderisten på min liste over elementer, jeg skal huske at have med i mine undervisning.

0   5

Den tavse dialog mellem elev og materiale udvikler elevernes skills.

I et forløb, hvor 5.klasse lærte at benytte dekupørsav, kom deres sanser, erfaringer og skills fra tidligere forløb i brug i forskellige afprøvninger.

0   47

De der arbejder med børn og unge skal frem i vaccinationskøen. Nu.

Lige nu stjæler den nye genåbningsplan mediebilledet. Men kan vi ikke også lige vende blikket mod den nye vaccinationsplan, og diskutere hvorfor os der arbejder med børn ikke skal vaccineres snarest muligt?

0   6

Materialiteten kan hjælpe dig til at danne relationer med eleverne.

Jeg har tit oplevet, at det er lettere at danne relationer med eleverne i de praktiske fag end i de boglige. Det er jeg ikke ene om. Derfor har jeg undersøgt hvad der sker med relationerne, når materialiteten inddrages i undervisningen.

0   8

Den skolebaserede læreruddannelse klæder de nye lærere bedre på.

Kommentar til ”Nye lærere vil have mere praksis i uddannelsen - men forsker advarer”.

0   8

Sommerens valgfagsprøver er aflyst. Tak!

Tak for at meldingen er kommet ud i god tid.

0   19

Idéer til små kreative og praktiske brainbreaks til de yngste elevers nødundervisning.

Lav små kreative og praktiske elementer i din nødundervisning. Jeg tror dine elever vil kunne lide det.

4   5

Idé til online undervisning i håndværk og design i 3.klasse.

Jeg gav min datter i 3.klasse opgaven at designe og skitsere en genstand med seje funktioner. Det kom der følgende resultat ud af, som kan benyttes i nødundervisningen af de yngste i HD.

3   19

Kære Pernille Rosenkrantz-Theil. Aflys nu sommerens prøver i de praktisk musiske valgfag.

Begå ikke samme fejl som ved aflysningen af vinterens prøver.

1   8

0.klasseelevers finmotorik er blevet dårligere.

I forbindelse med mit studie, har jeg spurgt 20 0.klasseslærere om deres erfaringer med elevernes finmotorik. Svarene er ikke opløftende.