Christina Frausing Binau

Profilbillede af Christina Frausing Binau

Konsulent

Astra* - det nationale naturfagscenter

Efter 12 år som naturfagslærer og naturfagsvejleder arbejder jeg i dag dels som konsulent i Astra* og dels som folkeskolelærer på en skole i Københavnsområdet. Begge steder med det sigte at styrke samspillet mellem skolens naturfag. Jeg skriver! Bl.a. har jeg været med til at skrive Forenklede Fælles Mål for biologi, UVM-rapporten Progression i de naturvidenskabelige fag og bogen Guide til Fælles Mål i naturfag samt et væld af artikler og blogindlæg.

0   7

Frit valg af fællesfaglige fokusområder - men følg faghæftets kriterier

Værd at vide inden naturfagsteamets årsplan gøres færdig: Kravene omkring de fællesfaglige fokusområder er ændret i den nye læseplan. Det betyder større frihed til at vælge, hvilke fællesfaglige forløb der skal integreres i den fællesfaglige årsplan. Samtidig kræver det kendskab til de nye kriterier for fællesfaglige fokusområder, der udfoldes i de nye læseplaner.

0   4

Uddybende spørgsmål til naturfagsprøven - her er nogle svar

Hvor mange uddybende spørgsmål skal vi formulere? 'Skal' eller 'kan' de stilles undervejs i prøven? Og hvordan kan de lyde?

0   4

Hjælp geografifaglige arbejdsspørgsmål godt på vej

Astra vil gerne slå et slag for den geografifaglige kreativitet og for at lade faget spille en mere nuanceret rolle i det fællesfaglige arbejde. For geografi kan meget mere end at svare på spørgsmålet “hvor…?” Det fordrer arbejdsspørgsmål med geografifaglige vinkler, der lægger op til undersøgelser, eleverne kan foretage både i klassen, på skolens matrikel, i lokalområdet eller på tur.

0   4

Geografi kan meget mere end at svare på spørgsmålet “hvor…?”

Hvor er det bedst at opstille vindmøller? Hvorfra skal man opsende en raket til Mars? Hvor findes det uran, der udvindes til a-kraftværker? Hvor på Jorden er det bedst at dyrke sukkerrør til bioethanol? Hvor er der problemer med at skaffe rent drikkevand?

0   3

Vejledning frem mod naturfagsprøven: Et anliggende for hele naturfagsteamet

Har I også oplevet, at det ikke er alle elevernes arbejdsspørgsmål, der er lige gode? At arbejdsspørgsmålene ikke nødvendigvis rummer mulighed for afsæt til undersøgelser? Og for inddragelse af modeller og perspektiver med de forskellige naturfags vinkler?

0   2

Opgivelser er som at give bolden op til naturfag

Vi kender det fra rundbold: Opgiveren kaster bolden op i luften, og en spiller fra indeholdet slår bolden ud i marken. Der bliver nu løbet, kastet og grebet efter bolden. Det er lidt det samme med opgivelser til naturfagsprøven. Lærerne giver bolden op til de fokusområder, eleverne trækker, og eleverne griber forhåbentlig bolden, mens andre sætter i løb.

0   10

Hvad er elevernes oplevelse af naturfagsprøven?

“Jeg anede ikke, det ville være sådan. Først troede jeg bare, at jeg skulle lave en powerpoint, og at det bare skulle være en fremlæggelse, ligesom man gør i timen. Men det viste sig at være det helt modsatte.”

0   7

Gør naturfaglige problemstillinger lokale - og få lokale undersøgelser med til prøven

Handler jeres elevers naturfaglige problemstillinger om Universet og nærmeste omegn, og vil deres arbejdsspørgsmål indfange lidt af det hele til enhver tid og alle steder? Så er I nok godt i gang med at vejlede eleverne til at zoome ind og fokusere. Var det en idé, hvis I vejledte dem til at give problemstillinger og arbejdsspørgsmål et lokalt tilsnit?

0   9

Håndsrækning til naturfagsteamet i ny prøvevejledning

Godt begyndt siges at være halvt fuldendt. Derfor er det en god hjælp til naturfagsteamet, at der allerede på side 2 i den spritnye prøvevejledning er en liste over, hvilke præciseringer prøvevejledningen indeholder, hvad den enkelte ændring består i, og ikke mindst hvad formålet med den er. Lad os sende en tak til rette instans for håndsrækningen!

1   8

Naturfagsprøven: Det osede af lyst

Oplevelsen af elevernes høje engagement både før og under prøven gør indtryk på Jesper, der som geografilærer for første gang har ført elever til den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi.

5   14

Dugfriske dryp af naturvidenskab og teknologi til dine elever, der knokler med naturfagsprøven

- hold dig ajour på en overkommelig måde, så du kan give inspirationen videre til dine elever.

0   7

Klar, parat: Undr jer!

- eller historien om, at der skal mere til, før elevernes nysgerrighed vækkes, og de derefter bliver i stand til at formulere naturfaglige problemstillinger og arbejdsspørgsmål.

10   10

Klar besked om den fælles prøve

Ny prøvevejledning er landet

1   246

De første 164 er driblet i mål

“Prøven er MEGET bedre end den gamle prøve, og det, eleverne fortæller om, er MEGET MERE spændende!”

0   443

Fælles prøve - få fælles fodslag

Den fælles prøve og den fælles undervisning frem mod prøven er opgaver, der skal løses i fællesskab

0   294

Længe ventet prøvebekendtgørelse er nu i høring

- godt nyt til de mange naturfagslærere, som er spændte på, hvad den fælles prøve går ud på

0   798

Lad de små børn komme til naturfagene

- eller er det omvendt? Skal vi blive bedre til at komme til førskolebørnene med naturfagligt indhold?

0   566

Ulven kommer! Er den fælles prøve alvor denne gang?

Undervisningsministeriet meldte klart ud tilbage i november: Sammen med 11 andre prøveinitiativer er den fælles prøve i biologi, fysik/kemi og geografi nu på programmet. Men hov: Har den ikke været dét adskillige gange før? Og er det alvor denne gang - eller er det “Peter”, der jager en skræk i livet på naturfagslærerne ved at råbe, at “ulven” kommer?

0   550

Naturfag som en del af det pæne selskab

Hørt ved middagsbordet: “Mor, jeg fatter simpelthen ikke det der læsning. Det er bare svært, og så er det SÅ kedeligt.” - “Det kan jeg godt forstå, skat. Da jeg gik i skole fik jeg heller aldrig rigtig lært det. Og jeg har da klaret mig udmærket siden. Nej, læsning - dét bruger vi ikke i vores familie.”

0   869

Guidet rundtur i naturfagenes Fælles Mål

“Folk har simpelthen ikke haft tid til at sætte sig ind i alt det nye endnu,” fortæller min gode ven, Jesper, da talen falder på, hvordan det går med at få hul på de nye Fælles Mål for naturfagene. Jeg erfarer fra mange i mit lærernetværk, at hans oplevelse ikke er enestående: