Per Fibæk Laursen

Profilbillede af Per Fibæk Laursen

professor

Institut for uddannelse og pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

7   24

Er entreprenørstaten afløseren for konkurrencestaten?

’Frihedsbudskabet’ 1.juni og statsministerens udmelding i Folketingets afslutningsdebat dagen efter passer perfekt til spådomme om entreprenørstatens komme.

3   43

Skolen bør lære af kirken

Folkekirken er stort set fri for politisk og administrativ styring

49   81

Dannelse og Dewey

Der er mere folkelig gennemslagskraft i Dewey end i dannelse

17   41

Her er fremtidens pædagogik

Dannelse, frihed, fællesskab, praksisfaglighed

3   25

Sådan slipper vi af med den teknokratiske pædagogik

Den teknokratiske skolepolitik er ved at miste sin magt, fordi den ikke virker. Dens sammenbrud kan komme når som helst – vi mangler blot et alternativ.

17   63

Iscenesat skolekrise

Krisebevidsthed har været uvurderlig for coronaindsatsen, men den er farlig i skolepolitikken.

0   9

Ny uddannelsespolitik fra USA?

Anerkendelse af læreres professionalisme, mere praksisfaglighed og lidt mindre ulighed er noget af det, vi kan håbe på i Joe Bidens uddannelsespolitik.

11   63

Gør ikke teknologiforståelse til selvstændigt fag

Hvis noget først en gang er blevet obligatorisk fag i folkeskolen, slipper vi aldrig af med det igen. Derfor skal man tænke sig meget godt om, inden man indfører teknologiforståelse som selvstændigt fag.

1   1722

Kompetencerne og den sabeltandede tigerkat

Kompetencemål kan bidrage til en kritisk opmærksomhed på, om indholdet i uddannelserne er relevant

2   1874

Endnu flere mænd, tak!

Lærerens køn er vigtigere, end man hidtil har troet

4   636

Hvorfor søger færre læreruddannelsen?

Arbejdsløsheden er en overset forklaring

2   707

Fint med den konservative forhaling!

Udsættelsen af skolereformen giver tid til at satse på efteruddannelse og kvalitetsudvikling - og på kvalitetsudvikling af efteruddannelsen.

1   606

Relationskompetence, Læreruddannelsen i Aarhus

Relationskompetence er af stor betydning, men læreruddannelsen har traditionelt ikke gjort meget ved det. Læreruddannelsen i Aarhus udvikler nye muligheder.