Charlotte Birk Bruun

Profilbillede af Charlotte Birk Bruun

Specialpædagogisk konsulent, Cand.pæd.phil og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

3   58

Skolerne skal tilbage i Corona-mode

På et tidspunkt blev der talt meget om hammeren og dansen. Vi skulle slå hårdt ned. Derfor lukningen af Danmark. Og så skulle vi danse bagefter med test, masker og afstand for at holde virus i ave. Men der er altså ikke meget dans over det, der foregår i den danske folkeskole pt.

1   5

Arbejdstidens tilrettelæggelse - Nedslag i arbejdstidsaftale 2020 (A20)

Hvad kan det betyde for medlemmerne, at ingen fuldtidsansatte arbejder mindre end fire timer hver dag?

4   11

Regner vi med at Covid19 er væk til august?

I øjeblikket planlægges næste skoleår rundt om på skolerne. Og jeg har indtryk af, at alt kører lidt som det plejer. Som om at fra august, der vil vi have en normal skole igen. Det tror jeg virkelig ikke er smart at regne med.

20   84

Vi må prioritere ressourcerne, så vi også har plads til at få de store tilbage. I det mindste i et par timer hver dag.

Vi kan ikke lade de store skolebørn sidde hjemme indtil sommerferien, fordi skolerne ikke har ressourcer nok, og slet ikke indtil jul, sådan som Skole og Forældre var ude med en forudsigelse om. Lige nu, er de hjemme for at begrænse smittespredning, men hvis der åbnes for, at de kan komme tilbage, så skal det ikke være manglen på ressourcer der forhindrer det.

3   12

Vi kommer til at åbne op til en anden verden, end den vi lukkede ned for.

Vi lukkede midlertidig ned for at knække en kurve. Men også for at købe tid til bedre at kunne håndtere en alvorlig og hurtigsmittende virus.

2   28

Hvis det her kommer til at vare i mere end to uger...

Så er vi nødt til, at gribe fat i folkeskolens formålsparagraf og fagenes formål, og tolke det ind i en ny kontekst. Man kan ikke lave, det man plejer at lave henne i folkeskolen, hjemme i sofaen, via et digitalt signal.

34   1137

Vi er nødt til at sænke ambitionsniveauet!

Kære lærere, medforældre, skoleledere, skolechefer, virksomhedsledere og undervisningsminister og statsminister. Vi er nødt til at sænke ambitionsniveauet, ellers kollapser vi alle her under Corona-krisen.

0   53

Der skal ikke tales om elefanter men sluges kameler

Folkeskolens nye minister talte på Danmarks lærerforenings seneste kongres om elefanten i rummet. Men i virkeligheden er der slet ikke tale om en elefant, men om en masse kameler, som ingen rigtig vil sluge.

4   21

Før vi fik de nationale test...

- der testede vi også

0   18

Det upædagogiske princip

Ud over det helt groteske i, at vi har et nationalt måleredskab, som ikke bare måler lidt skævt, men helt skævt, så har vi også også at gøre med en test, som er direkte børneuvenlig.

1   23

Farvel til Folkeskolereformen og goddag til Forandring

Vi begynder efterhånden at kunne konstatere, at Folkeskolereformen ikke fungerer. Selv dem der ihærdigt har forsvaret den, og stået bag den siden 2013, er begyndt at være kritiske.

0   10

I have a DREAM

Engang var et stærkt retorisk greb, brugt af en mand med noget på hjertet. I dag er DREAM en fremskrivningsmodel, der beskriver en måske forestående fremtid.

18   142

Kære lærere, det er på tide at komme ind i kampen - arbejdskampen

Som tidligere lærer, som nuværende medlem af dlf, som forælder og som borger, har jeg stået ved jeres side siden 2013. Jeg har delt jeres vrede, jeg har delt jeres afmagt, jeg har delt jeres protester og forargelse over, at en forringelse af jeres arbejdstidsregler skulle betale for en ændring af folkeskolen.

6   276

Hvad er egentlig problemet med lærernes arbejdstidsregler?

Det her indlæg er skrevet til dem, der ikke lige er lærere. Andre faggruppers overenskomster og arbejdstidsregler, samt ikke mindst betingelser, kan være lidt svære at sætte sig ind, så derfor denne hurtige guide.

0   11

Hvad skal jeg bruge det til?

Ovenstående er en bemærkning jeg, og nok også de fleste andre undervisere, har hørt utallige gange gennem mit arbejdsliv. Alene i denne uge har jeg hørt det tre gange.

1   14

Jeg er offentlig ansat. Og jeg er bekymret.

I disse OK-tider kunne man godt tro, at det jeg var bekymret for, var mine egne arbejdsvilkår og måske især min løn. Men hvis man tror det, så er man helt sikkert ikke offentlig ansat. Min bekymring går ikke på mig selv, men på de borgere, som det er min opgave at hjælpe, og så er jeg bekymret for selve velfærdssystemet

0   19

Hvis vi nu leger, at vi ikke kender fremtiden

Det her er vaskeægte dare disrupt, det er en udfordring af den nutidige fremtidsforståelse. En fremtidsforståelse præget af frygt.

24   35

Elevplanen er blevet til en uoverskuelig jungle af mål

Læringsplatformene får skabt nogle underlige logikker, hvor selve det, at man kan gøre noget, fx overføre målene fra lærernes årsplan til elevplanen, bliver til, at det er hvad man gør. Men mindre kan altså også gøre det, og det er ikke altid, at automatik giver mening eller letter processen.

0   6

Er der en voksen tilstede?

Siden nytår har man kunne læse den ene sindsoprivende afsløring efter den anden, omkring hvordan kommunerne ikke lever op til dataloven på børneområdet.

0   14

Fra læselyst til læsetvang

Læsekontrakt, læselog, og 20 minutters daglig læsning er typisk det, der er på tapetet, når dansklæreren gerne vil have sine elever til at blive bedre og mere sikre læsere.