John Rydahl

Profilbillede af John Rydahl

Formand for Religionslærerforeningen

www.religionslaererforeningen.com

0   5

Offentlighedsteologi I - mellem politik og religion

Har teologien relevante perspektiver at bidrage med i den politiske debat om aktuelle samfundsspørgsmål, som ikke fremføres andre steder fra?

0   0

Filosofi med børn

Kursusdag for dansk- og religionslærere på Syddansk Universitet

0   8

Folkeskoleidealet

Aldeles sympatiske idealer men med visse uforståelige svipsere

0   0

Ny læseplan og undervisningsvejledning

sympatisk men unødig omstændelig

1   12

Ny minister – nye perspektiver for religionsfaget?

Bevarer den nye minister mon den nyligt nedsatte rådgivningsgruppe vedr. udvikling af skolens religionsundervisning?

0   10

Religionernes Dag 2019

Også i år afvikler Religionslærerforeningen Religionernes Dag, hvor engagerede kolleger mødes om faget. I år på Københavns Universitet torsdag d. 12. september under temaet: Himmel og Helvede.

0   0

Påske-halløj

En lille refleksion i anledning af den nyligt overståede højtid

0   3

Efterlysning: ”Poetry slamming” for lærergerningen!

Er tiden inde til, at lærerne gør sig gældende som eksperter i skoleundervisning?

0   0

Skolen som anti-radikaliserings-anstalt?

Kan og skal skolen bruges til forebyggelse af radikalisering?

0   4

Etisk dannelse – en mangelvare?

At vi i skolens undervisning bidrager til elevernes etiske dannelse, er ingen vist i tvivl om, men nyt forskningsprojekt afslører, at vi åbenbart er meget lidt bevist reflekterende om, hvad det er, vi gør og hvorfor. Er det godt nok? Næppe!

0   40

Forkyndelse tilbage i skolen? Nej tak!

Der mangler stringens i regeringens tænkning, når den vil gøre et forsøg med afvikling af konfirmationsforberedelse i den understøttende undervisning permanent.

1   19

Forkyndelse forklædt som pædagogik!

Er det i orden at forkynde i skolen, hvis blot det skjules i en pædagogisk klædedragt?

0   13

Opgør med læringsmålstyranniet?

Gode takter i rådgivningsgruppens anbefalinger om konsekvenser af ophævelse af bindende mål, men får de magt, som de har agt?

0   4

Demokratiplatform – til fordel eller ulempe for udviklingen af det demokratiske sindelag?

Godt initiativ fra ministeriets skæmmes desværre af dårlig timing, for megen formel demokrati og for ringe fagligt funderede forløb.

0   7

Åben skole! - Tid til besindelse?

Gennem de seneste fire år har der været lugtet blod rundt om de danske folkeskoler, hvor diverse kulturinstitutioner, sportsforeninger og andre har stået på lur i buskadset for at kaste sig over ”Rødhætte”, hvis lejlighed skulle byde sig.

0   6

Hurra for den lille forskel!

Fint med ophævelsen af forpligtetheden på de mange færdigheds- og vidensmål, men uden følgelovning for kommunernes forvaltning af den nye bekendtgørelse kan det være lige fedt.

1   10

Fælles afgangsprøve i de humanistiske fag? NEJ TAK!

Ikke meget tyder på, at der skulle være en fremtid for fælles prøve i kulturfagene - i hvert fald ikke med inddragelse af kristendomskundskab.

0   5

Lønligt håb om et jubelår?

Tiltrængt udvidelse af lærernes didaktiske råderum, hvis færdigheds- og vidensmålene ophæves som forpligtende, som ministeren har annonceret. Men der er fortsat lang vej til en god kommunal løsning.

0   3

Islam - en del af dansk kultlur?

Hvor stor tilslutning skal islam have, og hvor længe skal islam have været repræsenteret i Danmark før formålsparagraffens krav om elevers fortrolighed med dansk kultur indbefatter solid indsigt i islam?

19   22

Ministeriets U-turn - og en mulig ny begyndelse

Betyder de seneste måneders meldinger fra såvel ministre, oppositionspolitikere og embedsfolk, at skolens fra nu af går lysere tider i møde? Man kan da altid håbe!