Børge Koch

Profilbillede af Børge Koch

Videncenterchef

Det nationale videncenter KOSMOS

0   2

Sund mad med Hoppeline...

For et års tid siden startede projekt ”Hoppeline”, som er et sundhedsfremmende projekt i daginstitutioner. Projektet er støttet af Nordea-fonden og arrangeres af Det Nationale Videncenter KOSMOS. Noget tyder på, at projektet har ramt et behov for at sætte sundhed og sundhedspædagogik på dagsorden rundt omkring i Danmark, idet lidt over 990 institutioner nu deltager i projektet.

0   3

Ser man det…..

Mens vi i Danmark fortsat i forlængelse af skolereformen i 2014 drøfter vigtigheden og nødvendigheden af sammenhængen mellem teori og praksis, lange skoledage, mere bevægelse i skolen etc., så efterlyser unge fra udvalgte OECD lande lige netop nogle af disse perspektiver i fremtidens udvikling af OECD læreplaner.

8   19

Børns bevægelse – et didaktisk tilvalg!

Af: Kandidat i pædagogisk psykologi, Camilla Sif Freja Petersen og videncenterchef i Det nationale videncenter KOSMOS, Børge Koch Med denne artikel håber vi at inspirere til overvejelser omkring arbejde med værdier i børns egen bevægelse: Kan – eller bør – børns kreativitet og selvkonstrueret bevægelse være et didaktisk tilvalg?

0   12

Nytter det noget?

Undervisere skal have reel mulighed for planlægning, forberedelse og efterbehandling af den daglige undervisning. Efter OK13 har debatten om forberedelsestid fyldt rigtig meget i debatten. Manglende forberedelsestid kan blive en faldgrube i forhold til at undervisere benytter undervisningsmateriale i undervisningen, der umiddelbart ikke er relevante eller som måske fylder i undervisningen, uden at det støtter op om skolens/undervisningens opgave.

0   5

Mens vi venter....

På Folkemødet på Bornholm i juni 2016 blev der bl.a. efterlyst et udredningsarbejde med fokus på eksisterende forskningsbaseret viden omkring mad, måltider og læring. Ønsket var en ”konsensusrapport”, som fremadrettet kan danne grundlag for arbejdet med mad og måltider i læringsperspektiv i skolen. Mens vi venter på, at Folketinget m.fl. får startet dette arbejde op, giver denne artikel et bud på et forskning- og udviklingsforløb, der bør igangsættes efterfølgende eller sideløbende.

1   467

Sæt igang!

Skolemad var til debat ved Folkemødet på Bornholm allerede på førstedagen af det store arrangement. Debattens tema var ’Skolemad, læring og maddannelse’.

0   657

Måltider, der skaber læring og dannelse…

Vi ved det alle. Det er vigtigt at spise sund mad i løbet af dagen - ikke mindst, når man er barn. Sund mad påvirker barnets indlæring, velvære og mulighed for at få en god dag i institutionen eller skolen. Men herudover giver selve måltidet også mulighed for at arbejde pædagogisk med mad og de værdier, der ligger omkring måltidet.

0   740

Sæt nu øget fokus på mad og måltider!

Skolereformen har desværre ikke medført øget fokus på mad og måltider hos landets skoleledere, og mange elever føler sig sultne og trætte i løbet af skoledagen. Det viser en ny undersøgelse fra KOSMOS, det nationale videncenter for børns og unges sundhed, kost og motion ved UC Syddanmark.

1   1040

Ny skolereform – ny organisering af skoledagen

Traditionelt har det mange steder i skoleverdenen i Danmark været sådan, at man i forbindelse med den store pause midt på skoledagen først har ladet eleverne spiste deres medbragte mad og derefter givet eleverne lov til at komme ud i skolens nærområde for at bevæge sig.

0   675

Vi skal skabe mønsterbrydere – især blandt drenge!

Vi kender det fra utallige undersøgelser, men blot for at fremhæve sagens kerne i dette indlæg om ulighed i sunde kostvaner, bringes et uddrag fra DTU Fødevareinstituts rapporten ”Sociale forskelle. Børns kostvaner, fysiske aktivitet og overvægt & voksnes kostvaner” , der dokumenterer, at uligheden i sundhed er øget i Danmark i perioden fra 1980’erne frem til 2010.

0   410

”Hvad venter vi egentlig på?”

Der er fortsat masser af forholdsvis billige muligheder for landets kommuner for at sætte sundhed, sundhedsfremme og forebyggelse meget mere på dagsorden i det sundhedsfremmende og forebyggende arbejde på børne og ungeområdet!

0   633

Kan det være usundt at have idræt i skolen?

Vigtigheden og sammenhængen melem bevægelse, sundhed og læring mv. er "hotte temaer" for tiden, - men det er bestemt ikke er ligegyldigt, hvordan man i sin daglige praksis agerer!

0   754

Der er fortsat behov for mere fokus på maddannelse!

Onsdag den 16. januar 2013 blev endnu en stor undersøgelse om skolebørn offentliggjort. En undersøgelse, som stiller spørgsmål ved, om skolebørn bruger tiden hensigtsmæssigt. ”Bagmændene” til undersøgelsen er forskerne Jane Greve og Jens Bonke fra Rockwoolfondens forskningsenhed. ”Bruger skolebørn tiden hensigtsmæssigt? – Om søvn, spisning, motion, samvær og trivsel” er titlen på undersøgelsen, som både har undersøgt søvn, spisning, motion, samvær og trivsel.

2   748

Madkundskab, bevægelse og ny skolereform.

Det tværfaglige element mellem madkundskab, bevægelse og sundhedsundervisningen i skolen bør styrkes i implementeringen af den nye skolereform!

0   2055

Involvering af unge i virkeligheden…..det er sagen!

Under en international konference i begyndelse af oktober i Odense blev intentionerne i faghæfte 21 omkring de tre faglige synsvinkler afprøver på tværs af skoleklasser i en række europæiske lande - og det blev en stor succes...

2   983

Hæv ambitionerne på madområdet i skolen!

1. august 2014 træder den nye skolereform i kraft. Der er mange gode intentioner i reformen og det bliver spændende at følge, hvordan den enkelte kommune eller den enkelte skole vælger at bringe intentionerne i reformen ud i praksis til gavn for eleverne og deres læring.