Yvonne Olsen

Profilbillede af Yvonne Olsen

Lærer og autismevejleder

Lærer siden 1988. Diplomuddannelse i specialpædagogik 2006.

0   17

Carl med autisme: YES! Jeg fik 12

Carl fik 12 i kristendom, han fik lov til at vise, at han kan

0   8

Vejen til Rom

Et skoleforløb med ens prøver til alle, skaber flere og flere børn, der ikke kan afslutte folkeskolens afgangsprøver

0   9

Socialfag

Flere og flere skoler har fået øje på autismepædagogikken. Struktur, overskuelighed, tydelige signaler og mål, bliver flere steder, grundlaget for undervisningen. Socialfag er et skolefag i en del kommuner.

0   12

Dumpet i kommunikation

Det giver ingen mening, at prøve Anton, Jens og Mikkel i kommunikation, når kommunikation er deres handicap. Den mundtlige prøve i dansk, er ikke for unge med autisme.

0   12

Uvidenhed skaber mobning

Det gør ondt, når børn bliver mobbet på grund af deres handicap. Jeg læste om Silas i Kristeligt Dagblad d.11.01.17. Her fortæller hans far hvordan ordet ”Autist” bliver brugt nedladende og latterliggørende over for børn i skolen og i det offentlige rum

0   10

"Autister" - nej tak!

Sproget er vigtigt, når vi taler om mennesker med diagnoser. Vi er allesammen først og fremmest mennesker.

0   9

Kajs julegave

Det er ikke alle børn, der holder af hemmeligheder, fantasifulde påfund og overraskelser.

0   13

Tak Christian Fuhlendorff

Unge med autisme og ADHD mangler forbilleder, så de kan se, at livet kan lykkes.

0   5

Alle kan

Skolevægring er et stort problem for børn og unge med autisme. Når de møder skolen, så oplever de, at de ikke kan leve op til skolens krav og forventninger. Vi skal skabe en folkeskole, hvor alle børn føler, at de kan.

2   5

Hvorfor bliver fingrene rynkede i vand?

Børn med autisme tvinger dig til at være nærværende. Når du lytter, så får du ofte en anden forklaring, end den du selv tænkte på. Læreren er ikke altid den klogeste.

1   6

Alexander lærer at svømme

Børn med autisme i alle aldre lærer at svømme, fordi pædagogerne og lærerne har lagt en plan.

0   119

Stil ind på kanal ”Autisme”

Jeg har 30 km. til mit arbejde, det er ca. en halv time i bil. I den halve time forbereder jeg mig til dagens arbejde. Jeg indstiller min hjerne på kanal ”Autisme"

0   212

100 meter på et ben

Hvis unge skal have lige muligheder, for at tage en afgangsprøve, så skal opgaveformuleringerne være forskellige.

0   270

Nobelpristager eller kontanthjælpsmodtager?

Vi udnytter ikke det potentiale, som mange børn med autisme har, fordi vi forventer, at de skal passe ind i et skolesystem, som er skabt til almindelige børn.

1   302

Særinteresser skaber inklusion

Børn med autisme har særinteresser. Brug barnets særinteresse til at skabe en kontakt og en relation.

0   312

Autisme er en reaktion på et uoverskueligt samfund

Et enkelt overskueligt samfund, med en leverpostej, fokus på de gode historier og tid til hinanden, vil skabe færre mennesker med autisme.

0   319

Vi skal ramme alle

En almindelig folkeskolelærer har hverken specialviden, eller tid til at møde elever med autisme i folkeskolen. Derfor ser vi, at 1/3 af alle elever med autisme ikke går i skole.

0   336

FN´s Internationale autismedag 2. april 2016

Målet er dels at skabe bredere viden om autisme, større forståelse og en målrettet indsats, der sikrer at alle mennesker med Autisme Spektrum Forstyrrelse får en ligeværdig tilværelse.

4   337

Pigen og skumfidusen

I sidste uge udkom bogen "klog er noget man øver sig på", en bog om adfærdstræning i selvkontrol. Trivselsundersøgelsen et par dage senere viste, at kun ca. 50% af pigerne i folkeskolen trives godt. Har vi brug for adfærdstræning?

0   124

Tid til tanker

Vi har brug for unge mennesker, der har tid til fordybelse