Yvonne Olsen

Profilbillede af Yvonne Olsen

Lærer og autismerådgiver

Lærer siden 1988. Diplomuddannelse i specialpædagogik 2006. Undervist børn og unge med autisme siden 1999.

2   15

PET og FET har brug for Anna.

Særlige elever har brug for et særligt skoleforløb

0   31

To lærere og 6 elever - verdens letteste job

Elever med særlige behov har også krav på en afgangsprøve, fortæller politikerne.  Det kræver, at lærerne får den nødvendige tid til at forberede, den særlige undervisning, som disse elever har behov for.

0   9

Hvis jeg var politiker

Kommunen har lavet et sæt af samtalekort i forbindelse med kommunalvalget. I samfundsfag bruger vi kortene til at tale om kommunalpolitik. De nedenstående udsagn er sagt, af tre drenge med autisme, som forholder sig til, hvad de mener, at der mangler i folkeskolen.

3   31

Autismevenlig skole

Landsforeningen Autisme har netop offentliggjort deres undersøgelse af ufrivillig skolefravær blandt børn med autisme. 45% af de adspurgte har ufrivillig skolefravær. Det er en stigende tendens. I 2016 var det 28%, i 2019 var det 35% og i 2021 er det altså 45%.

0   16

Vi skal sætte flere hylder op

Jeg underviser 8 elever med autisme. De fem kommunikerer gennem skærmen i onlinespil med hinanden, og med venner i andre dele af verden på engelsk.

1   17

Skolen er mere end fag

“Hvordan skal Anton nogensinde lære at klare sig selv, når I putter ham ind i vat og ikke lærer ham at klare sig i en verden udenfor skolen”? Antons far rejste sig voldsomt fra stolen, nikkede kort, og sagde: “Farvel”. Tilbage sad vi, min kollega og jeg, blæst omkuld, uden en chance for at forklare os.

2   10

Leg og autisme

Lege og brætspil kan bringe mennesker sammen om et fælles tredje. Det bliver ikke så konfronterende, at være sammen, for reglerne for vores samvær, er bestemt på forhånd.

3   6

Hvordan TEACCH ?

I 1997 udgav Theo Peeters bogen: Autisme- fra teoretisk forståelse til pædagogisk praksis. I samme periode rejste danske visionære ledere og lærere til North Carolina,  USA, for at lære om TEACCH* systemet. De tog systemet med hjem, tilpassede det til danske forhold, og blev autismepædagogiske fyrtårne i Danmark.

1   9

Mangfoldighed

Kunne elevernes interesser, og særlige evner få en mere fremtrædende rolle i folkeskolen og i afgangsprøven?

0   9

Lysten til sex

Eleverne i klassen har autisme, og derfor er det dejligt konkret og forudsigeligt, når “Sex og samfund” har besluttet at fokusere på seksualundervisning i uge 6. Der er naturligvis emner og spørgsmål om krop og sex, som dukker op med jævne mellemrum igennem skoleåret, men i uge 6, har vi et planlagt forløb, med tid til fordybelse.

3   77

Piger med autisme

25% af alle med autisme, er piger. De diagnosticeres ofte sent, dvs. i 12-13 årsalderen. De har igennem et helt liv, holdt sammen på sig selv, og følt sig udenfor. Deres mistrivsel er foregået i stilhed.

2   21

Grund- & situationsstress

Invitér et menneske med autisme, som kan fortælle om sit liv.

0   16

HUSK de 10 h ér

Jeg fik en mail fra en mor: ”Min dreng har autisme og skal lave en engelskopgave om Winston Churchill. Han er rigtig dygtig til at tale og skrive engelsk, men det er umuligt for ham, at komme i gang med opgaven. Hvordan kan jeg hjælpe ham?”

0   10

Velkommen i fællesskabet - i skolen

Jeg tror faktisk, at Anna glæder sig til at komme i skole, fortæller Annas mor begejstret. Det har hun aldrig gjort før!

0   10

De eksekutive...Hvad for noget?

Unge med autisme, ADHD og høj IQ oplever sig som dumme og får ikke en ungdomsuddannelse, når vi glemmer, at støtte dem i, at bruge de eksekutive funktioner.

0   8

International Autismedag

Tirsdag d. 02.04.2019 er det International Autismedag. Lad os hylde neurodiversiteten, det at vores hjerner er forskellige.

0   10

Mennesker er ikke varer

Det kan opleves, som om det er varer vi arbejder med og ikke mennesker.

0   3

Atypical

Vi møder alle et medmenneske med autisme, vi undres og forstår ikke altid hinanden, men viden fremmer forståelsen. Vi kan tilegne os viden på mange niveauer, Atypical er ligetil for alle.

1   16

Længe leve inklusionen!

I efteråret har Folkeskolen.dk haft fokus på inklusion. Pædagoger, lærere, forældre og elever beskrives på skift, som problemet, når inklusionen mislykkes. Men er det sådan?

6   85

Karls mor er sårbar

Forældre til et barn med en diagnose, har en sårbarhed, som vi der arbejder professionelt på skolerne skal tænke på, når vi kommunikerer med dem.