Thorkild Thejsen

Profilbillede af Thorkild Thejsen

journalist og lærer

Lærerprofession.dk

0   72

Hvad er et professionelt lærersprog?

Det professionssprog, man skal tilegne sig på læreruddannelsen, skal være praksisnært. Og akademisk. Men bliver det ikke lidt for ofte til en gang pseudoakademisk lingo, der måske nok giver point ved eksamen, men som ikke rører ved skolens praksis?

1   118

Vi har mistet Thyge Winther-Jensen

Han blev 85 år, fulgte engageret med og bidrog aktivt til det sidste. Bekymret for folkeskolen og læreruddannelsens udvikling og optaget af forskningen i pædagogik og didaktik. Professor emeritus, dr.phil. og tidligere folkeskolelærer Thyge Winther-Jensen døde den 28. december efter kort tids sygdom.

2   75

Hvor er diplomprojekterne om ”de andre fag”?

Politikere taler og skriver om ”fagligt løft, dannelse og frihed”. Men når det gælder pædagogiske diplomuddannelser, er det tilsyneladende en ensrettet kommunal skolepolitik, økonomien og stram styring af skolelederne, der bestemmer, at der stort set kun skal uddannes læse-, matematik- og læringsvejledere.

2   50

Lærerprofession.dk-særpris: Undersøg hvad dannelse er i dit projekt

Udover de årlige priser for gode bachelor- og diplomprojekter uddeler Lærerprofession.dk i 2020-2022 også særpriser til projekter, der analyserer og diskuterer skolens muligheder for og udfordringer med at bidrage til elevernes dannelse.

4   78

1800 bachelorprojekter – ikke alle er gode

Er bachelorprojektet læreruddannelsens svendestykke eller blot endnu en opgave, der skal overstås? Lærerprofession.dk får indstillet mange spændende projekter, men hvad med de andre 1750? Og hvilke muligheder tilbyder læreruddannelsen?

4   158

"Den bedst uddannede generation i danmarkshistorien"

Undervisningsminister Antorini var sikker, finansminister Corydon var ikke i tvivl, og KL’s Erik Fabrin var 100 procent sikker: lockout, lovindgreb og reform ville sikre både elever og lærere en bedre folkeskole. Fem år efter går det kun den forkerte vej.

0   15

Vil du med til prisfest?

Fredag den 15. november uddeler Lærerprofession.dk priser for årets bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og årets bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet. Der er trækkes lod om 30 gæstebilletter

0   42

Årets bedste projekter fra lærernes grund- og efteruddannelse er fundet

65 personer - 48 kvinder og 17 mænd - har i år fået indstillet deres bachelor- og pædagogiske diplomprojekter til Lærerprofession.dk. Dommerne fandt fire prisværdige bachelorprojekter, men kun to diplomprojekter.

0   102

Hun sejrede – ene kvinde mod 20 mænd

Lærer og skoleleder Thora Pedersen kæmpede for ligestilling med et forslag om lige løn for lige arbejde i folkeskolen. Men mange mænd strittede imod, for det ville skade lærernes sociale anseelse, mente de.

4   180

Den der tier, samtykker, Claus Holm

DPU’s leder, Claus Holm, var kun tre dage om at nedlægge Alexander von Oettingens nye professorat i pædagogik. En stilling Holm selv netop havde meddelt, at von Oettingen havde fået.

2   146

Kære undervisere og vejledere på læreruddannelsen

Læsning af mange bachelorprojekter afslører en række svagheder og mangler ved læreruddannelsen. Man kan få 12 for et bachelorprojekt, hvis de akademiske metoder er rigtigt anvendt. Men hvor er skolehverdagen? Og hvor er vejledningen om lærerarbejdets udfordringer?

3   55

Kære undervisere og vejledere på læreruddannelsen

Læsning af mange bachelorprojekter afslører en række svagheder og mangler i læreruddannelsen. Man kan få 12 for et bachelorprojekt, hvis de akademiske metoder er rigtigt anvendt. Men hvor er skolehverdagen? Hvor er vejledningen om lærerarbejdets udfordringer?

20   1564

Er fagligheden på vej ud af læreruddannelsen?

Tynd vejledning, bachelorprojekter uden tilknytning til skolefagene og censorer, der ikke ved noget om fagene. Hvor er læreruddannelsen på vej hen?

61   2349

Bland dig udenom, hvis du ikke har skrevet bøger!

Thomas Aastrup Rømer mener noget hele tiden. Ofte underholdende, indimellem tankevækkende, men af og til både rablende og foruroligende. At han har set sig gal på Skoleledernes formand, som vist har dummet sig, var forudsigeligt. Men konsekvenserne af det, der hældes ud over Claus Hjortdal, er foruroligende for alle. Og ødelæggende for debatten om skolen.

25   196

Skoledebatten ødelægges af mistænkeliggørelser

Brian Degn Mårtensson ødelægger debatten ved at komme med påstande, som han ikke kan dokumentere – og som han selv indirekte erkender intet har med sagen at gøre.